شناسهٔ خبر: 10740882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

نگاهی به دستاوردهای سفر تیم اقتصادی ایران به فرانسه

پرواز ایرباس‌های نو در آسمان ایران

صاحب‌خبر -

تصاویر مستقیم از کاخ الیزه گویای همه‌چیز بود. قراردادها یکی پس از دیگری امضا می‌شد، امضاهایی محکم پای قراردادهایی محکم. تور اروپایی حسن روحانی رئیس‌جمهوری و تیم 100 نفره اقتصادی‌اش با دستانی پر دیروز به پایان رسید. دستاوردهایش هم قراردادهایی چندمیلیارد دلاری بود که برای نخستین‌بار با دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه بسته شده بود. قرارداد با شرکت نفتی توتال، شرکت خودروسازی پژو و از همه مهم‌تر قرارداد با غول هواپیمایی ایرباس در سفر دو روزه هیات ایرانی به پاریس، محصول همکاری مشترک بخش خصوصی و دولتی برای ایران بود. گرچه در این سفر قراردادهایی با صنعت فولاد، ایدرو و صنعت دارویی این کشور منعقد شد، ارزش قراردادهای نفتی و هواپیمایی بیش از سایر قراردادهاست. قرار است به‌زودی پژو خیابان‌ها و ایرباس آسمان تشنه ایران را سیراب کند. در این مذاکرات اما همچنان نگرانی‌هایی از سوی طرف مقابل برای ضمانت‌های بانکی وجود داشت؛ آن هم به دلیل ترس از بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران. البته محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران پاسخ نگرانی‌های مقامات فرانسه را این‌گونه داد که «غلبه هیجان‌های سیاسی بر عرف و منطق اقتصادی به کار با فرانسه صدمه خواهد زد.»
او که در حضور رئیس‌جمهوری ایران و فرانسه صحبت می‌کرد، به مسئولان بانکی فرانسه هشدار داد که «اگر بانکداری این کشور در همین نخستین روزهای پیش‌رو عملا سرویس‌های خود به ایران را فعال نکند، معامله‌های زیادی را از کف خواهد داد.» علاوه بر این هشدار رئیس اتاق بازرگانی ایران، فرانسوی‌ها هم خوب می‌دانند که ایران بازاری خوب و با آینده‌ای روشن در پیش‌روی آنان قرار می‌دهد و شاید به همین دلیل است که فرصت را غنیمت شمرده و در این سفر کمتر از دو روزه میخ خود را محکم کوبیدند تا در صورت ایجاد هرگونه رخدادی اعم از تحریم‌های دوباره، خللی در این قراردادهای تازه امضاشده ایجاد نشود. ارزش این قراردادها نزدیک به 30 میلیارد یورو عنوان شده است.

  سلام دوباره به ایرباس
قراردادهای صنعت هوایی پکیجی کامل در صنعت هوانوردی است که می‌تواند جایگاه ایران را در منطقه ارتقا دهد. از سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های بزرگ کشور تا خرید هواپیماهای نو.  با این حال تا پیش از سفر به فرانسه قرار بود 114 فروند هواپیمای ایرباس خریداری شود؛ اما پای میزه مذاکره این میزان به 118 فروند تغییر کرد. درباره ارزش این قرارداد هم دو رقم متفاوت عنوان شده است. خبرگزاری «فرانسه» ارزش قرارداد ایران و ایرباس را 25 میلیارد دلار اعلام کرده است و فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر 5/10 میلیارد دلار. درباره زمان تحویل این هواپیماها هم دوگانگی وجود دارد. پیش‌تر گفته می‌شد در بازه زمانی چهارساله این هواپیماها به ایران تحویل داده می‌شوند و حالا صحبت از پنج تا هشت سال است. گرچه سفارش و ساخت هواپیما به‌طور معمول زمانی حداقل چهارساله نیاز دارد،‌ برخی منابع گزارش داده‌اند که از آنجا که قبل از لغو تحریم‌ها مذاکرات مسئولان ایران با مدیران ایرباس آغاز شده بود، تحویل تعدادی از هواپیماها در همان بازه چهارساله انجام خواهد شد.
حتی گفته می‌شود برخی شرکت‌های بزرگ هواپیمایی قراردادها و سفارش‌هایشان به ایرباس را لغو کرده‌اند؛ بنابراین جا برای ایران باز شده است.

  بازگشت توتال
«توتال پیش از این حضور فعالی در ایران داشته و نسبت به تعهدهای خود وفادار بوده است.» این را «پاتریک پویان» مدیرعامل شرکت توتال پس از امضای قرارداد با ایران گفته است. قراردادی که جزئیاتی از آن منتشر نشده است. اما برخی منابع اعلام کرده‌اند که قرار است این شرکت بزرگ نفتی روزانه چیزی در حدود 150 تا 200 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند. پیش‌تر و تا پیش از وضع تحریم‌ها علیه ایران توتال در فاز11 پارس جنوبی با ایران همکاری داشت.

  قرارداد 400 میلیون یورویی با پژو
در زمینه خودرو هم بار دیگر دو شریک سنتی قراردادی به ارزش 400 میلیون یورو امضا کردند. بر اساس قراردادی که از سوی ماکسیم پیکا، مدیرعامل پژو و هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو امضا شد، قرار است تولید خودروهای پژو ۴۰۵ و ۲۰۷ ساماندهی شود و خودروهای جدید از سال ۲۰۱۷ در ایران به تولید برسند. بر این اساس،  ایجاد شرکت مشترک ایرانی- فرانسوی با سهامداری ۵۰ درصدی هریک از طرفین، مهمترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به‌روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.
همچنین «رویترز» جزئیاتی از قرارداد ۸۰۰ میلیون یورویی ایران‌خودرو با پژوی فرانسه را اعلام کرد که بر این اساس، تولید کنونی مدل‌های قدیمی پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ ساماندهی و تولید سه خودروی جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ در این قرارداد پیش‌بینی شده است. این بار اما پژو سرمایه خود را به ایران می‌آورد و در صورت ترک ایران، نخستین متضرر خودش خواهد بود.  
 در بخش‌های بهدشت، آب و کشاورزی هم قراردادهای مهمی به امضا رسید. شرکت سوئز که در زمینه محیط‌زیست فعالیت دارد برای تصفیه آب و شرکت سانوفی برای محصولات پزشکی با ایران قرارداد بستند. در بخش کشاورزی نیز قراردادی برای تولید 9 هزار تن گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای امضا شد. همچنین در مباحث مالی و درباره نحوه تسهیلات مالی هم تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است. حالا همه‌چیز برای برجام اقتصادی آماده است و مردم هم منتظر لمس آثار این انقلاب اقتصادی.