شناسهٔ خبر: 10715357 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ورود ۱۰ ایرباس و بویینگ دست‌دوم تا پایان سال

صاحب‌خبر -

مهر: معاون سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۱۰ فروند هواپیمای ایرباس و بویینگ دست‌دوم تا پایان سال خبر داد و گفت: تاکنون شرکت‌های ایرانی با فاینانسورهای اروپایی برای خرید هواپیما به توافق رسیده‌اند.
محمدجواد تقوی با اشاره به روند ورود هواپیما به کشور گفت: خرید هواپیما در تمام دنیا با استفاده از اعتبارات مالی و سرمایه‌گذاری نهادهای مالی به صورت فاینانس انجام می‌‌شود که این فاینانس‌ها بلندمدت بوده و حتی ۲۰ ساله است، زیرا وقتی موضوع خرید صد یا ۲۰۰ فروند هواپیما مطرح می‌شود، به این معنا نیست که چندین‌میلیارددلار باید به صورت نقد پرداخت شود. وی با بیان اینکه خرید این تعداد هواپیما با استفاده از سرمایه‌های خارجی و فاینانس انجام می‌شود، افزود: امروزه در صنعت هوانوردی موضوع فاینانس مطرح است، ضمن آنکه شرکت‌های خارجی هم تمایل زیادی به حضور در بازار ایران دارند، چراکه بازار ایران از نظر ارزش افزوده برای آنها بسیار جذاب است.
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هیأت ایرانی در ایتالیا مشغول مذاکره است، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند و شرکت‌های خارجی هم تمایل زیادی برای ورود به بازار ایران دارند.
تقوی در پاسخ به این پرسش که درحال‌حاضر فاینانسورهای کدام کشورها برای همکاری با شرکت‌های ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند؟ گفت: فاینانسورهای اروپایی و آمریکایی اظهار تمایل برای همکاری با شرکت‌های ایرانی داشته‌‌اند اما درحال‌حاضر توافقات با شرکت‌های اروپایی حاصل شده است؛ هرچند آمریکایی‌ها هم در حال تلاش هستند تا سهمی را از بازار به دست بیاورند. وی ادامه داد: این شرکت‌ها از چندماه پیش در حال تلاش و مذاکره با مسئولان کشور ما هستند و دولت هم به‌شدت از خرید هواپیما و ورود به بحث‌های اعتباری از شرکت‌های خصوصی حمایت می‌کند، بنابراین این مذاکرات در حال انجام است.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه شرکت‌های سازنده به‌خصوص ایرباس رقابت زیادی برای ورود به بازار ایران دارند، گفت: اینکه تا پایان سال، هواپیمای نو وارد کشور شود، بعید به نظر می‌رسد، چراکه ساخت و تولید هواپیما پروسه خاصی دارد و به این سرعت هواپیمایی وارد کشور نمی‌شود.
تقوی با بیان اینکه ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس در یک فرایند چهار تا پنج‌ساله وارد کشور می‌شود، افزود: این‌طور نیست که این تعداد هواپیما با سرعت وارد کشور شود بلکه ورود آنها تدریجی است و شاید در چندماه آینده تعدادی از این هواپیماها وارد کشور شود.
وی با تأکید بر اینکه تعاملات باید از سوی دو طرف باشد، ادامه داد: ایرباس درحال‌حاضر نسبت به سفارشات موجود خود هم عقب‌تر است، زیرا تقاضا در جهان بالاست اما به دلیل موضوع رقابت ممکن است که شرکت ایرباس زودتر از موعد چند فروند هواپیما را به ایران تحویل دهد. معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه دولت از صنعت هوایی حمایت می‌کند، گفت: موضوع تضمین اعتبارات مالی را دولت برعهده دارد و تلاش دولت این است که با حمایت از صنعت هوانوردی این صنعت رونق خود را به دست بیاورد.
ورود ۱۰ فروند ایرباس و بویینگ دست‌دوم به کشور
تقوی درخصوص ورود هواپیماهای دست‌دوم به کشور، اظهار کرد: ورود هواپیماهای دست‌دوم به‌نوعی مطلوب شرکت‌های هواپیمایی است، چراکه ورود هواپیمای نو باید با حمایت دولت انجام شود و برخی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که هواپیمای دست‌دوم وارد کنند.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۰ فروند هواپیمای دست‌دوم وارد کشور می‌شود، ادامه داد: این هواپیماها با عمر ۱۰ساله، هشت‌ساله، شش یا پنج‌ساله هستند و مطابق با دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری باید حداکثر سن این هواپیماها ۱۵سال باشد اما ملاک ما فقط سن تقویمی هواپیماها نیست بلکه ممکن است یک هواپیما تعداد نشست‌وبرخاست کمتری داشته باشد. تقوی، دلیل تمایل ایرلاین‌ها برای وارد کردن هواپیمای دست‌دوم را توان مالی کم عنوان کرد و گفت: شرایط تحریم‌ها باعث شده است که ایرلاین‌ها توان مالی زیادی نداشته باشند و از سوی دیگر بازار برای ورود هواپیما تقاضای زیادی دارد، بنابراین تمایل دارند که هواپیمای دست‌دوم وارد کنند. معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مدل هواپیماهای واردشده به کشور، افزود: عمده این هواپیماها ایرباس ۳۲۰ یا بویینگ ۷۳۷ هستند و این هواپیماها پرکاربردترین نوع هواپیما در دنیا شناخته می‌شوند.