شناسهٔ خبر: 10689350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یک گام دیگر تا پیروزی

ارتش سوریه شهر مهم شیخ مسکین را آزاد کرد

ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌ها و موفقیت‌های خود طی چند ماه گذشته، دیروز توانست کنترل شهر راهبردی «شیخ مسکین» در استان درعا را به‌دست بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پرس تی‌وی، گروه موسوم به «آزادی حقوق بشر درسوریه» روز گذشته خبر آزادی این شهر به دست نیروهای سوری در 35 کیلومتری جنوب دمشق را اعلام کرد. منابع نظامی سوریه، روز دوشنبه از تسلط نیروهای ارتش سوریه روی 90 درصد از اراضی شیخ مسکین خبر داده بودند. در این میان منابع خبری اواسط روز گذشته اعلام کردند، آخرین استحکامات و سنگرهای گروه‌های مسلح در محله الغربی شهر شیخ مسکین در برابر حملات گسترده و متمرکز ارتش سوریه سقوط کرد و این شهر به کنترل کامل نیروهای ارتش این کشور درآمد. گفته می‌شود ارتش سوریه در حال پاکسازی خیابان‌ها و گذرگاه‌های بین منازل در محله‌ها از مین‌ها و مواد منفجره است که عناصر تروریستی پس از فرار از این شهر، کار گذاشته‌اند. حال شیخ مسکین تحت تسلط کامل ارتش سوریه است و عناصر مسلح به طرف منطقه «تل حمد»، «کوم البصل» و «کسیف السن» فرار کرده‌اند. ارتش سوریه با حمایت جنگنده‌های سوری و روسیه از اواخر ماه گذشته عملیات علیه مواضع تروریست‌ها در شیخ مسکین را آغاز کرد.

با توجه به موقعیت استراتژیک مهم این شهر و قرارگرفتن آن در چهار راه ارتباطی بین شرق و غرب درعا، تصرف آن دستاوردی بسیار مهم برای ارتش سوریه است.

همچنین این شهر برای نیروهای سوریه و گروه‌های تروریستی به‌طور یکسان دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ زیرا این شهر در مرکز استان درعا و مجاورت اتوبان بین‌المللی واقع است. گفته می‌شود شیخ مسکین سکوی پرتابی برای عملیات‌ تروریست‌ها و یکی از مراکز ثقل در تمام استان درعا به‌شمار می‌رود.

انفجارهای تروریستی پاسخی منفعلانه در برابر فتوحات ارتش

تروریست‌ها در یکی دو هفته گذشته تحت‌فشار پیشروی‌های ارتش سوریه بودند و به‌دلیل شکست‌های میدانی در تلاشند این شکست‌ها را در حوزه‌های دیگر جبران کنند.

به همین منظور در بحبوحه این تحولات، منطقه حی الزهراء در حمص سوریه صبح روز گذشته شاهد دو انفجار قوی تروریستی بود.

تلویزیون رسمی سوریه آمار قربانیان این دو انفجار را 22 کشته و بیش از صد زخمی اعلام کرد.

یکی از این انفجارها توسط خودرویی بمبگذاری شده و دومی توسط فردی انتحاری انجام گرفت.

این انفجارها در اوج شلوغی و انتظار مردم در یکی از ایستگاه‌های تاکسی رخ داد.

محمد الحمصی از اهالی حمص گفت: انفجار سبب قربانی ‌شدن تعداد زیادی از مردم در اوج ساعت شلوغی شد.

گفته می‌شود پس از این انفجار درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش سوریه و عناصر تروریستی به‌وجود آمد.

گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای که خبرگزاری رویترز از آن خبر داد، مسئولیت این دو انفجار را به عهده گرفت. تروریست‌ها با این انفجارها می‌خواهند نارضایتی‌ها را در بین مردم از نیروهای امنیتی به‌وجود آورند.

به همین سبب انفجارها در هفته‌های اخیر در حی الزهراء نیز تکرار شده است.

لاوروف: پیشنهاد تازه‌ای به «اسد» نداده‌ایم

وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید حملات هوایی این کشور در حمایت از نیروهای ارتش سوریه اوضاع در این کشور را کاملا تغییر داده است.

سرگئی لاوروف، در کنفرانس خبری سالانه مهم خود گفت: اقدامات نیروی هوایی روسیه به تغییر اوضاع در این کشور کمک کرده و موجب شده تا اراضی بیشتری از دست تروریست‌ها آزاد شود. وزیر خارجه روسیه همچنین با رد برخی گزارش‌ها درباره موضع مسکو در قبال بشار اسد گفت: «همه گزارش‌ها درباره این که روسیه از بشار اسد می‌خواهد از قدرت کنار رود و این که روسیه پیشنهاد پناهندگی به او داده، تنها گمانه‌زنی است و حتی موضوعی نزدیک به این موضوعات اتفاق نیفتاده است.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما تلاشی برای قانع کردن اسد برای کنار رفتن نکردیم و به او پیشنهاد پناهندگی ندادیم». وی همچنین با اشاره به مذاکرات پیش‌رو در مورد سوریه، ضمن تقبیح موضع ترکیه در باره مشارکت نکردن برخی از کردها در این مذاکرات تصریح کرد: در صورت دعوت نکردن از نمایندگان کرد در مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل در باره سوریه، این مذاکرات موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

نظر شما