شناسهٔ خبر: 10409857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ورود اتحادیه اروپا و اندونزی برای کاهش تنش در مناسبات عربستان با ایران

کوالالامپور – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه اندونزی روز چهارشنبه توافق کردند برای کاهش تنش در مناسبات عربستان با ایران تلاش کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تارنمای 'رپوبلیکا' اندونزی اعلام کرد 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 'رتنو مرسودی' وزیر امور خارجه این کشور جنوب شرق آسیا امروز (چهارشنبه) توافق کردند برای کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی تلاش کنند.
این توافق در مذاکرات تلفنی این دو مقام بلندپایه اندونزی و اتحادیه اروپا پس از بحث و تبادل نظر در مورد مناسبات عربستان با ایران حاصل شد.
وزارت امور خارجه اندونزی در بیانیه ای اعلام کرد که 'فدریکا موگرینی' صبح امروز با رتنو مذاکره کرد و تنش بین ایران و عربستان سعودی به بحث گذاشته شد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مذاکره تلفنی بر نیاز به کاهش تنش ها در منطقه تاکید کرد و دو طرف تصریح کردند که تنش های کنونی نه تنها برای روابط دو جانبه ریاض- تهران، بلکه برای منطقه نیز می تواند عواقب منفی داشته باشد.
موگرینی و رتنو برای ادامه همکاری به منظور ابتکار عمل در آینده که بتواند به آرام شدن اوضاع کمک کند، به توافق رسیدند.
عربستان سعودی پس از به شهادت رساندن آیت الله 'نمر باقر النمر' منتقد و مدافع حقوق بشر که با واکنش جهانی و ایران روبرو شد، با قطع روابط دیپلماتیک با تهران، چند کشور همپیمان خود را هم برای گرفتن چنین تصمیمی تحت فشار گذاشت که تاکنون سودان، بحرین و دو کشور کوچک دیگر تسلیم این فشارها شده اند.
'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه تاکید دارد اولویت اصلی سیاست خارجی ایران دوستی با همسایگان، صلح و ثبات در منطقه و همکاری جهانی، به ویژه در مبارزه با افراطی گری است، اما برخی کشورها می کوشند از تعامل سازنده جلوگیری نمایند.
وزیر امور خارجه ایران می گوید عربستان نگران است با کنار رفتن پرده بهانه جویی های هسته ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی ازافراط گرایی خشن نمایان شود.
وزیر امور خارجه اندونزی قرار است در سفر به تهران و ریاض نامه 'جوکو ویدودو' رئیس جمهور این کشور به دکتر 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران و 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان سعودی در ارتباط با کاهش تنش در مناسبات دو کشور و پیشنهاد جاکارتا را در این زمینه منتقل کند.
آساق**1611

نظر شما