شناسهٔ خبر: 6640924 - سرویس استانی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اصفهان؛

اعزام 3 اصفهانی به مسابقات بین‌المللی مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: مسابقات بین الملی مهارت سال جاری در کشور برزیل برگزار می شود که 3 نفر از شرکت کنندگان در این مسابقه اصفهانی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان؛ از اصفهان ابوطالب جلالی  در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته مهارت اظهار داشت: روز 3 تا 9 مرداد ماه به نام هفته مهارت نام گرفته است و روز 6 مرداد هم به نام کار آفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای نام گذاری شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مسئولان در چند سال اخیرمهاجرت افراد از روستاها به شهرها،کلان شهرها و حاشیه نشینی است بیان کرد: در همیمن راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای به مقوله توانمندسازی روستاییان و عشایر پرداخته است که این رویکرد از سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت.

، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان افزود: در ابتدای این حرکت یک نیازسنجی انجام شد که با توجه به قابلیت های روستا و بخش ها دوره های آموزشی لازم و مناسب به زنان و مردان روستایی ارئه شد.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی روستاییان و عشایر در استان اصفهان از 3 ماهه دوم سال گذشته شروع شد، گفت: این طرح در استان اصفهان از روستاهای کاشان آغاز و تا کنون تقریبا در تمام روستاهای استان اصفهان با مشارکت دهیاران، بخش داران، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، صنعت، معدن و تجارت با محوریت فرماندار ها انجام شده است.

جلالی از آموزش های لازم جهت کسب مهارت به افراد آسیب پذیر تحت عنوان مصرف کنندگان روان گردان و مواد مخدر که توسط بهزیستی یا زندان ها معرفی می شوند، به عنوان یکی درپیگر از اهداف آموزش و پرورش استان اصفهان یاد کرد.

وی ضمن بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی اداره کل زندان ها، میزان بازگشت این زندانیان نزدیک به 35 درصد اعلام شده است، تصریح کرد: این در حالی است که گروهی از این افراد که از آموزش های فنی و حرفه ای در زندان ها بهره بردند بعد از آزادی شغلی را برای خود ایجاد کردند و درصد بازگشت آنها به 2 درصد رسیده است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان با اشاره به اینکه این اداره کل رتبه نخست را در عملکرد سطح مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور دارد، عنوان کرد: در استان اصفهان 54 مرکز دولتی با آموزش یک هزار و 100 رشته و یک هزار و 500 آموزشگاه آزاد و غیر دولتی فنی و حرفه ای با 450 رشته مشغول فعالیت می باشند.

وی ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به 65 هزار نفر با احتساب 10 میلیون نفر ساعت از خدمات مراکز دولتی فنی و حرفه ای و 55 هزار نفر از ظرفیت مراکز غیر دولتی بهره بردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان اظهار داشت: در چند سال اخیر توسعه مشاغل خرد و خانگی جزء اهداف مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای شده است،

وی ادامه داد: در سال های گذشته روال کار چنین بود که افراد به صورت خوداظهاری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای مراجعه و نوع مهارت خود را عنوان می کردند.

وی گفت: اما اکنون بعد ازمراجعه و اعلام توانایی شخص از آنها یک سنجش و ارزیابی به عمل می آید که در این صورت اگر شخصی توانایی لازم را نداشته باشد مهارت های لازم به آنها آموزش داده می شود، قابل توجه است که بخشی از این مخاطبین را سازمان بهزیستی و کمیته امداد به ما معرفی می کنند.

جلالی با بیان اینکه پدیده شوم بیکاری با میانگین 12 درصدی از چند دهه گذشته در جامعه ما به یک معضل تبدیل شده است، عنوان کرد: ایجاد اشتغال مولد و پایدار با مولفه های ثروت طبیعی و نیروی انسانی ممکن می شود.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به دنبال این است که یک بستر مناسب از فرصت های شغلی را برای جوانان فراهم کند که برنامه ای جامع برای شناسایی ظرفیت ها لازمه تحقق این هدف است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان ادامه داد: تا زمانی که داشته ها و خدمات ما متناسب با ظرفیت ها باشد قطعا به مقوله توانمند سازی خواهیم رسید در غیر این صورت احتمال انحراف منابع و ایجاد نشدن فرصت ها را داریم.

وی بیان کرد: استان اصفهان در سال گذشته توانست در مسابقات کشوری از بین 31 استان مقام برتر را کسب کند برگزیدگان این مسابقات در المپیاد بین المللی مهارت شرکت می کنند، این مسابقات مردار ماه سال جاری در کشور برزیل برگزار که 17 نفر از 8 استان کشور در این مسابقات حضور پیدا می کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان افزود: 3 نفر از افراد شرکت کننده ایرانی از استان اصفهان هستند که در رشته آب و فاضلاب به رقابت می پردازند، این برای ما بسیار مهم است که در شرایط بحران آبی فعلی بتوانیم در این مسابقات و در رشته آب و فاضلاب مقام برتر را به دست آوریم.

جلالی با اشاره به اهمیت آموزش شاغلان و نگهداشت افراد در موقعیتهای شغلی گفت: امسال ظرفیت آموزش شاغلان در استان تا دو میلیون نفر ساعت افزایش می یابد.
وی افزود: این امر جزء مطالبات بنگاههای اقتصادی و ضرورتهای این بخش است و کمک بسیاری به تثبیت مشاغل فعلی با توجه به پدیده ناخوشایند رکود تورم در اقتصاد دارد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با توجه به ظرفیت بالای صنعت در استان و نقش عظیم این بخش در کشور، کم همتی مدیران صنفی و صنعتی و همچنین کم توجهی آنها به اهمیت نقش آموزشهای فنی و حرفه ای را از مشکلات جدی در مسیر آموزش شاغلان به ویژه در واحدهای صنعتی عنوان کرد.

وی افزود: برای عبور از فضای ناخوشایند تورم، پرداختن به آموزش مشاغل خانگی لازم به تثبیت و ایجاد مشاغل در بنگاههای کوچک و خانگی در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای می باشد.
70 رصد افراد بیکار، فاقد مهارت هستند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه 70 رصد افراد بیکار، فاقد مهارت هستند، بیان کرد: تعدادی هم که مهارت لازم را دارند جسارت لازم برای انجام کار را ندارند که آموزشهای کارآفرینی می تواند به تقویت این افراد بپردازد.
وی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار در کشور کمپ تابستانی کارآفرینی در این اداره کل از نیمه مرداد دایر می شود، گفت: در این گروه، نوجوانان 16 سال تا جوانان 22 سال می توانند طی مدت 10 روز از ساعت هشت صبح تا 24 آموزشهای لازم را در زمینه خلاقیت، تصمیم گیری و برنامه ریزی فرا گیرند.


انتهای پیام/ی