شناسهٔ خبر: 59316685 - سرویس سیاسی
منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مهمترین مصوبات مجلس در سال ۱۴۰۱

مجلس یازدهم در سالی که گذشت، سه ساله شد؛ سالی پر از فراز و فرود برای نمایندگانی که لقب «نمایندگان مجلس انقلابی» را یدک می‌کشند. حالا با رسیدن به پایان سال ۱۴۰۱ می‌توان نگاهی به عملکرد یک سال گذشته پارلمان در حوزه تقنین داشت.

صاحب‌خبر -

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته، ده‌ها طرح و لایحه را مورد بررسی قرار داده‌اند که تعدادی از آن‌ها به قانون تبدیل شده و تعدادی دیگر در مرحله بررسی شور دوم کمیسیون‌های تخصصی، رفت‌وبرگشت مجلس و شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مهمترین قوانین مصوب مجلس یازدهم از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۱ را در زیر می‌خوانید:

۱۰ اردیبهشت

نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور

بر اساس این قانون،‌ قانون تغییر ساعت رسمی کشور نسخ می‌شود و دولت مجاز به تغییر ساعت رسمی کشور نیست.

۱۱ اردیبهشت

قانون جهش تولید دانش بنیان

در این قانون پیش‌بینی‌هایی برای توسعه فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان و کمک به استارتاپ‌ها صورت گرفته است.

۱ تیر

قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

به موجب این قانون،  شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌توانند در چهارچوب قوانین و مقررات از انواع ابزارهای تأمین منابع مالی و روش‌های اجرائی مناسب برای اجرای طرح‌های مصوب شهری و روستایی و طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی با پیش‌بینی تضامین کافی استفاده کنند.

۲ شهریور

قانون معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک

طبق این قانون، طرف‌ها متعهد می‌شوند طبق مفاد این معاهده گسترده‌ترین همکاری‌ها را در رابطه با انتقال محکومان برای یکدیگر فراهم کنند.

۳۰ شهریور

قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی

به موجب این قانون،  دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند در امر تولید، نگهداری، پردازش، حفظ امنیت و صیانت از داده‌های شخصی و تبادل و اشتراک‌گذاری و تکمیل و بروزرسانی داده‌ها و اطلاعات ملی، سیاست‌ها و نظامات مصوب شورای عالی فضای مجازی و مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی را اعمال و اجرا کنند.

مهمترین مصوبات مجلس در سال ۱۴۰۱

۱۰ مهر

قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

طبق این قانون انتصاب کسانی که خود، فرزندان یا همسرشان تابعیت مضاعف دارند، درمشاغل و پست‌های حساس ممنوع است.

۸ آبان

قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری

بر اساس این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، مبلغ ۹۰۰ هزار تومان و  کارمندان دولت یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

۱۵ آبان

قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق

بر اساس این قانون، الگوی مصرف ماهانه برق خانگی تعیین شد.

در محاسبه صورتحساب برق ماه‌های گرم برای مشترکان در مناطق گرمسیر و سایر مناطق گرم، ضریب نیم و هشت دهم اعمال می­شود؛ همچنین بهای برق برای مصارف خانگی کمتر از الگوی مصرف ماهانه مشترکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از تخفیف صددرصدی برخوردار خواهد بود.

۹ آذر

قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو

در این قانون سازوکار و تمهیداتی برای اسقاط خودرو تعیین شده است.

۱۴ دی

قانون اصلاح تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

این قانون درباره تسویه بدهی دولت به حوزه برق با انتشار اوراق مالی است که در آن وزارت اقتصاد موظف شده برای تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی فروش برق، ۱۵۰ هزار میلیارد ریال انواع اوراق مالی اسلامی منتشر کند.

۲۳ دی

قانون معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

طبق این قانون،  واردات مواد اولیه دارویی، مواد اولیه شیرخشک اطفال، موارد مصرفی در حوزه پزشکی و توانبخشی شامل لوازم کار، مواد اولیه و قطعات ساخت و یدکی تجهیزات که فاقد مشابه تولید داخل باشند، صرفاً با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۴۰۱ در مبادی گمرکی از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف است.

۴ بهمن

قانون الحاق دولت به سازمان همکاری شانگهای

طبق این قانون، ایران به سازمان همکاری شانگهای ملحق می‌شود.

۵ بهمن

قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی

بر اساس این قانون، سازمان تأمین اجتماعی مکلف شد است با دریافت ۷ ‌درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوط از محل مساحت (متراژ) ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه کند.

۱۸ بهمن

قانون یادداشت تعهدات ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای

طبق ماده واحده این قانون،‌ یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای مشتمل بر یک مقدمه، هفت ماده و دو ضمیمه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.