شناسهٔ خبر: 59316503 - سرویس ورزشی
منبع: طرفداری | لینک خبر

ورزش ایران در سال 1401| والیبال؛ صعود و سقوط، هتل پنج ستاره، سیلی و جنجال

مهدی فیضی صفت

در سلسله گزارش‌های «ورزش ایران در سال 1401»، عملکرد فدراسیون‌های ورزشی را بررسی می‌کنیم. در این قسمت به والیبال می‌پردازیم...

صاحب‌خبر -

سال 1401 برای والیبال ایران تلخ و شیرین سپری شد.

به گزارش طرفداری، فدراسیون والیبال سالی پر از مسابقه و تورنمنت داخلی و خارجی را پشت سر گذاشت. لیگ ملت های والیبال در تابستان سال ۱۴۰۱ اولین رقابت برون مرزی مهم برای شاگردان بهروز عطایی بود. تیم ملی والیبال ایران بعد از قهرمانی در آسیا با یک مربی ایرانی، امیدوار بود که بتواند این درخشش را در سطح جهانی نیز تکرار کند.

ملی پوشان والیبال عملکرد خوبی به نمایش گذاشتند و موفق شدند به جمع هشت تیم برتر دنیا هم صعود کنند. شاگردان عطایی در مرحله یک چهارم نهایی برابر لهستان قرار گرفتند. آنها در پایان با نتیجه نزدیک سه بر دو شکست خوردند و با وجود شایستگی نتوانستند به مرحله نیمه نهایی برسند. چندی بعد تیم ملی والیبال مردان ایران در مسابقات قهرمانی جهان حاضر شد اما این بار تفاوت بسیار زیادی با لیگ ملت ها داشت.

ملی پوشان والیبال ایران متزلزل ظاهر شدند و در پایان با تحمل شکست سنگین و تحقیر آمیز مقابل برزیل در مرحله یک هشتم نهایی به ایران بازگشتند. ملی پوشان ایران عملکرد کاملا متفاوتی در دو تورنمنت به نمایش گذاشتند. صابر کاظمی که خود را در پست پشت خط زن بی‌رقیب می‌دید روندی نزولی را طی کرد، تا جایی که در نهایت به تیمی کویتی پیوست و در فهرست بهروز عطایی برای سال ۱۴۰۲ هم جایی نداشت. امین اسماعیل نژاد ستاره نوظهور والیبال ایران هم در مسابقات قهرمانی جهان درخشان ظاهر نشد. او همچنین با مسئله خدمت سربازی دست به گریبان بود و علیرغم میل باطنی مجبور شد به تیم نظامی پاس گرگان در لیگ برتر بپیوندد. البته او عملکرد بسیار خوبی در لیگ برتر داشت و عنوان بهترین قطر پاسور را هم کسب کرد.

از درخشش ستاره قدیمی تا دعوت دوباره از دیوار

امیر غفور دیگر ستاره لیگ بود که کمک زیادی به قهرمانی شهداب کرد و ارزشمندترین بازیکن فصل هم لقب گرفت؛ درخششی که باعث شد بار دیگر به تیم ملی دعوت شود. نام او همراه با سید محمد موسوی در فهرست جدید تیم ملی جای گرفت. این در حالی است که موسوی پیش‌تر با انجام مصاحبه‌ای جنجالی از امکانات، سرمربی تیم ملی و رییس فدراسیون انتقاد کرد و در آستانه رقابت‌های قهرمانی جهان از تیم ملی کناره‌گیری کرد. قرار بود او کاپیتان تیم ملی باشد ولی «دیوار» تیم ملی ترجیح داد عطای حضور دوباره در تیم ملی را به لقایش ببخشد. او حالا برگشته و قرار است بار دیگر بازوبند را از میلاد عبادی پور گرفته و بر بازو ببندد.

جدایی ناگهانی سرمربی ایتالیایی زنان

زنان والیبالیست نیز در سال ۱۴۰۱ مسابقات مختلفی را تجربه کردند. شاگردان الساندرا کمپدلی در مسابقات زنان کنفدراسیون آسیا توانستند بردی تاریخی مقابل کره جنوبی کسب کنند و در پایان به مقام هفتم رقابت ها دست پیدا کنند. فدراسیون والیبال ایران پروژه استعدادیابی گسترده‌ای را با سرمربی استرالیایی در میان دختران سراسر کشور آغاز کرد اما به ناگهان خبر قطع همکاری با او در رسانه ها منتشر شد.

دبیر فدراسیون اعلام کرد کمپدلی برای تمدید قرارداد شرط اقامت در هتل پنج ستاره را داشته است. این جدایی باعث ناراحتی و دلخوری کمپدلی شد و او توقع داشت حداقل مسئولان فدراسیون با او تماس بگیرند.

تقویم فدراسیون والیبال ایران با برگزاری بیش از دو هزار مسابقه در رده های مختلف و همچنین رشته والیبال ساحلی ترافیک زیادی داشت. تیم جوانان پسر ایران در سال 1401 قهرمان آسیا شد و همچنین جزیره کیش از مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی آسیا میزبانی کرد.

لیگ‌های جذاب و جنجالی

لیگ برتر والیبال نیز در دو بخش مردان و زنان به شکلی جذاب پیگیری شد. تیم والیبال لبنیات هراز آمل با هدایت بهروز عطایی سرمربی تیم ملی تا هفته های پایانی سرنشین لیگ برتر بود اما شهداب یزد مدافع عنوان قهرمانی در پایان موفق شد این تیم را شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. سیلی بهروز عطایی به عرفان جلالی نژاد بازیکن تیم خودش در جریان یکی از مسابقات هفته هفدهم بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهانی داشت و حتی یکی از رسانه های اروپایی این حرکت را غیر قابل بخشش دانست. همچنین محمدرضا حضرت پور لیبروی ملی‌پوش تیم والیبال پیکان با هواداران آملی درگیری فیزیکی پیدا کرد که این اتفاق نیز از سوی رسانه‌های خارجی مفتضحانه قلمداد شد.

لیگ برتر زنان هم با رقابت جذاب تیم‌های پیکان و سریک دنبال شد. تیم تحت مالکیت سردار آزمون مهاجم تیم ملی فوتبال و باشگاه بایرلورکوزن در اولین سال حضور در سطح اول والیبال ایران توانست فینالیست شود اما در نهایت جام قهرمانی را به پیکان واگذار کرد.

رییس بازنشسته و خطر تعلیق

یکی دیگر از اتفاقات مهم پیرامون فدراسیون والیبال بحث تکراری بازنشستگی رییس فدراسیون و تاکید بر کناره گیری او بود. نامه هایی در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه محمدرضا داورزنی باید جای خود را به به فرد دیگری بدهد اما در ادامه ارکان فدراسیون مدعی شدند جدایی داورزنی به منزله تعلیق والیبال ایران خواهد بود. البته افرادی مانند بهنام محمودی کاپیتان سابق تیم ملی والیبال ایران چنین هشداری را بی اساس تلقی کرده و ادامه فعالیت داورزنی را مدیون رفاقت او با حمید سجادی وزیر ورزش دانستند.

تیم ملی مردان مسابقات انتخابی المپیک را پیش رو دارد و باید در گروه مرگ برای کسب یکی از دو سهمیه مستقیم حضور در پاریس تلاش کند. در مجموع والیبال به عنوان یکی از محبوب‌ترین رشته ها میان مردم همچنان جزو موفق ترین ورزش های گروهی در کشور محسوب شده و انتظار می رود در سال 1402 هم به افتخارآفرینی ادامه دهد.