شناسهٔ خبر: 58642748 - سرویس بین‌الملل
منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

پنتاگون:درگیری بین چین و تایوان در آینده نزدیک محتمل نیست

یک مقام ارشد پنتاگون روز سه‌شنبه گفت که درگیری بین چین و تایوان در آینده نزدیک محتمل نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی در مصاحبه‌ای درباره احتمال درگیری چین و تایوان گفت: «نظر من این است: من هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه چنین چیزی در دو سال آینده قریب‌الوقوع باشد نمی‌بینم.»

وی اضافه کرد: «رئیس‌جمهور چین احتمالاً تصمیمی در خصوص انجام این عملیات خطرناک نگرفته است. من نشانه‌ای مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور چین معتقد باشد ارتش او آماده انجام این کار است نمی‌بینم.»

اظهارات این مقام آمریکایی با نظر «مایکل مینیهان» فرمانده بخش تحرک هوایی ارتش آمریکا مغایرت دارد. او چندی پیش پیش‌بینی کرد ایالات متحده و چین ممکن است تا کمتر از دو سال دیگر وارد جنگ شوند و به نیروهای تحت امر خود گفته آماده‌سازی برای یک جنگ بالقوه را تسریع کنند.

این ژنرال نیروی هوایی ارتش آمریکا می‌گوید: حسم به من می‌گوید ما تا ۲۰۲۵ با چین وارد جنگ می‌شویم. شی جین‌پینگ سومین دوره ریاست جمهوری خود را تثبیت کرده و در اکتبر ۲۰۲۲ شورای جنگ خود را هم تشکیل داده است.

به ادعای او، انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان در ۲۰۲۴ برگزار می‌شود و این می‌تواند یک دلیل باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری ما هم ۲۰۲۴ برگزار می‌شود و این می‌تواند حواس آمریکا را پرت کند. فکر می‌کنم همه چیز برای ۲۰۲۵ برای چین هماهنگ باشد.

به دنبال این اظهارات، «مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت: «هر چند امیدوارم پیش‌بینی او اشتباه باشد اما فکر می‌کنم حق با او است».

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند./فارس