شناسهٔ خبر: 58420399 - سرویس علمی-فناوری
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تلسکوپ فضایی جیمز وب دوباره دچار نقص نرم‌افزاری شد

دیجیاتو نوشت: البته جیمز وب بدون مشکل به کار خود ادامه خواهد داد و فقط دو ابزار آن برای عملیات‌های علمی فعلاً در دسترس نخواهند بود.

صاحب‌خبر -

به گفته ناسا، تصویرگر مادون قرمز نزدیک (Near Infrared Imager) و طیف‌نگار بدون شکاف (Slitless Spectrograph) تلسکوپ فضایی جیمز وب درحال‌حاضر به دلیل یک نقص نرم‌افزاری که اوایل ماه جاری اتفاق افتاد، برای عملیات‌های علمی در دسترس نیستند.

در بیانیه‌ای، آژانس فضایی اعلام کرده که این مشکل از ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) آغاز شده است؛ زمانی که یک تأخیر در ارتباطات باعث شد تا نرم‌افزار پرواز این دو بخش جیمز وب (که به آن‌ها NIRISS گفته می‌شود) از کار بیفتد. نرم‌افزار پرواز یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ابزارهایی است که در فضا کار می‌کنند؛ زیرا مجموعه کاملی از عملیات‌ها مانند جهت‌گیری، ارتباطات و جمع‌آوری داده‌ها را براساس یک فضاپیمای مشخص مدیریت می‌کند.

تلسکوپ فضایی

تأثیر مشکل نرم‌افزاری روی برنامه‌های جیمز وب

مشکل نرم‌افزار پرواز NIRISS باعث نمی‌شود تا جیمز وب موقعیت یا برنامه‌های خود را تغییر دهد. درواقع ناسا توضیح می‌دهد: «هیچ خطری سخت‌افزار را تهدید نمی‌کند و رصدخانه و سایر ابزارها همگی در سلامت کامل هستند.»

ناسا در بیانیه خود اعلام کرده است که فقط مشاهدات علمی تحت تأثیر این مشکل قرار خواهند گرفت و باید دید در آینده چه برنامه‌ای برای برطرف‌کردن آن اعلام خواهد شد.

جیمز وب سفر خود به منطقه L۲ را یک سال پیش در این هفته به پایان رساند؛ منطقه‌ای از فضا که رصدخانه برای تصویربرداری از کیهان به آن رفته است. از آن زمان تاکنون، وب تصاویر بسیار دقیق و شگفت‌انگیزی از کیهان به نمایش گذاشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به تصویری خیره‌کننده از حلقه اینشتین در فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری و «ستون‌های آفرینش» اشاره کرد.

بااین‌حال، ماجراجویی این تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری چندان بی‌خطر نبوده است. در آبان‌ماه، یک ریزشهاب‌سنگ بسیار کوچک به یکی از آینه‌های وب برخورد کرد که باعث آسیب آن شد. البته تیم جیمز وب در آن زمان اطلاع‌رسانی کرد که عملکرد اپتیکی تلسکوپ هیچ مشکلی پیدا نکرده است.

۲۲۷۲۲۷