شناسهٔ خبر: 57501855 - سرویس گوناگون
منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اسرار خانه داری؛ ساده ترین روش شستن کلم بروکلی چگونه است؟

کلم بروکی یک سبزی بسیار سالم است که جای ثابتی در دستور‌ پخت غذاهای سالم دارد. اگرچه تهیه این سبزی آسان است، اما برخی از افراد در مورد بهترین روش شستن کلم بروکلی شک دارند.

صاحب‌خبر -
  • نحوه شستن کلم بروکلی با آب جوش
  • نحوه شستن کلم بروکلی با محلول سرکه
  • نحوه شستن کلم بروکلی با نمک
  •     دستان خود را بشویید
  •     کلم بروکلی را بررسی کنید
  •     یک آبکشی کامل انجام دهید

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ روش شستن کلم بروکلی بسیار مهم است .به یاد داشته باشید که همیشه لازم است قبل از خوردن میوه‌ها و سبزیجات آن‌ها را ضد عفونی کنید.

شستن کلم بروکلی قبل از پخت بسیار مهم است؛ زیرا مانند سایر میوه‌ها و سبزیجات، این گیاه نیز اغلب در خاک رشد می‌کند و در معرض انواع مختلف آلودگی‌ها قرار می‌گیرد.

در روش شستن کلم بروکلی باید بدانید که پس از برداشت، خاک اضافی به درون بافت برگ، ساقه و گل کلم بروکلی نفوذ می‌کند. همچنین، احتمال انتقال مواد شیمیایی از طریق آفت‌کش‌ها، حشرات کوچک و انبوهی از مواد خارجی دیگر به کلم بروکلی بسیار بالا است.

حتی اگر کلمی که خریداری کرده‌اید از پیش شسته شده است، باز هم وقت گذاشته و خودتان آن را تمیز کنید، زیرا هیچگاه نمی‌توان بدون شستن کلم بروکلی، از ضد عفونی شدن آن اطمینان حاصل کرد.

در این زمینه بخوانید؛

اسرار خانه داری؛ ترمیم و رفوکاری سوختگی فرش با پیاز

اسرار خانه داری؛ ترفندهای پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس

اسرار خانه داری؛ ترفندهای خانگی رفو کردن موکت سوخته در خانه

نحوه شستن کلم بروکلی با آب جوش

برای بهترین روش شستن کلم بروکلی با آب جوش، کافی است سینک ظرفشویی را با آب نمک داغ پر کرده و قطعات کلم بروکلی را در آن قرار دهید. اجازه دهید کلم‌ها برای ۲۰ دقیقه در آب داغ باقی بمانند، و هرچند دقیقه یک‌بار آن‌ها را در سینک بچرخانید تا آلودگی‌ها هرچه زودتر از بافت کلم خارج شوند. استفاده از یک مشت نمک به ازای یک سینک پر از آب داغ کافی است.

چرا آب داغ؟ کلم بروکلی در برخورد با آب سرد، به صورت طبیعی منقبض شده و خود را محکم‌تر نگه می‌دارد. آب گرم بافت کلم بروکلی را نرم‌تر کرده و به نمک اجازه می‌دهد تا وظیفه خود به عنوان پاک کننده آلودگی‌ها را به خوبی انجام دهد.

پس از خیساندن، کلم‌ها را در آبکش قرار داده و با آب سرد فراوان آبکشی کنید. کلم‌ها را بلافاصله استفاده کرده و یا در یک محفظه دربسته قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

نحوه شستن کلم بروکلی با محلول سرکه

در این روش شستن روش شستن کلم بروکلی باید بدانید که چه کلم بروکی را از بازار روز خریده باشید و چه از سوپرمارکت، شستن کلم بروکلی قبل از پخت و پز و خوردن آن بسیار اهمیت دارد. برای شستن کلم بروکلی پیش از پخت و پز، کافی است دستورالعمل ساده زیر را دنبال کنید:

   در این روش شستن کلم بروکلی، اولین کاری که باید انجام دهید، جدا کردن برگ‌هایی است که روی آن را پوشانده است. همچنین توصیه می‌شود ساقه کلم بروکلی را پوست بکنید، هرچند خوردن آن در صورت صورت شستشوی مناسب، منعی ندارد.

    سپس بررسی کنید که آیا کلم بروکی دارای بخش‌های آسیب دیده است یا نه. این بخش‌ها ممکن است در طول حمل و نقل کوبیده شده یا خراب شده باشند. در این صورت، این بخش‌ها را با کمک چاقو جدا کنید.

    مرحله بعدی در روش شستن کلم بروکلی، قرار دادن آن زیر آب سرد جاری است. به این ترتیب آلودگی‌های بزرگ‌تر، مانند خاک یا گل را پاک می‌کنید.

    همچنین می‌توانید در این روش از روش شستن کلم بروکلی را در یک کاسه یا ظرف حاوی آب و سرکه قرار دهید تا حشراتی که به سبزی نفوذ کرده‌اند نیز از بین بروند. اجازه دهید کلم بروکلی برای چند دقیقه در محلول سرکه رقیق‌شده خیس بخورد و سپس آن را آبکشی کنید.

    نمک یکی دیگر از محصولات طبیعی است که می‌تواند به جای سرکه برای شستن کلم بروکلی به آب اضافه شود. در این صورت، استفاده از محصولات ساینده، مانند مواد شیمیایی موجود برای ضد عفونی کردن سبزیجات، دیگر ضرورتی نخواهد داشت.

    وقتی کلم‌ها کاملا تمیز شدند، می‌توانید آن‌ها را طبق دستور پخت آماده کنید. نوش جان!

نحوه شستن کلم بروکلی با نمک

این روش شستن کلم بروکلی به این صورت است که کلم بروکلی را به صورت وارونه در یک ظرف آب سرد قرار دهید. اگر از کلم بروکلی خانگی یا ارگانیک استفاده می‌کنید، باید نگران کرم‌های گلدان نیز باشید. برای اطمینان بیشتر، گل‌های کلم را در محلول آب نمک خیس کنید. کرم‌ها معمولا در لابه‌لای گل کلم زندگی می‌کنند، زیرا در این نقطه از کلم فضای زیادی برای پنهان شدن وجود دارد. اگر نگران کرم‌های موجود در ساقه هستید، می‌توانید کل ساقه را نیز در آب قرار دهید، اما حتما گل‌ها را رو به پایین نگه دارید.

به ازای هر ۱ فنجان (۹۵۰ میلی لیتر) آب سرد، ۱ قاشق چایخوری (۴.۹ میلی لیتر) نمک اضافه کنید. نمک را بعد از افزودن کلم بروکلی به آب اضافه کرده و با چرخاندن سر کلم در آب، نمک را حل کنید. این کار همچنین باعث بیرون آمدن کرم‌ها از مخفیگاه خود شده و بسیاری از آن‌ها را از کلم جدا می‌کند. اگر در طول شستن کلم بروکلی، هیچ کرمی مشاهده نمی‌کنید، روند خیساندن را ادامه دهید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ کرمی در کلم مخفی نشده است.

 در این راهکار و روش شستن کلم بروکلی اجازه دهید کلم بروکلی به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه خیس بخورد تا کرم‌ها از بدنه گیاه خارج شوند. با قرار دادن کلم بروکلی در آب، کرم‌ها در آب سرد منقبض شده و به سمت بالا شناور می‌شوند. برای بیرون کرم‌ها و حشرات از آب، آن‌ها را با الک یا قاشق منفذدار بیرون بیاورید. لازم نیست حتما کرم‌ها و حشرات را از آب خارج کنید، اما فیلتر کردن آن‌ها از چسبیدن مجدد آن‌ها به کلم در زمان بیرون آوردن آن جلوگیری می‌کند.

 گل‌های کلم را در آب سرد بشویید تا نمک موجود در آن پاک شود. بعد از شستن کلم بروکلی در آب نمک، ممکن است مقداری از نمک به کلم چسبیده باشد. اگر هنوز کلم بروکلی را با استفاده از برس یا انگشتان خود تمیز نکرده‌اید، می‌توانید این کار را در هنگام آبکشی انجام دهید.

 پس از این روش شستن کلم بروکلی، آن را به خوبی تکان داده و خشک کنید. کلم‌ را به صورت وارونه روی سینک ظرفشویی نگه دارید و با ضربه زدن به پایین ساقه، کرم‌ها و حشرات باقیمانده را از آن خارج کنید. سپس، با استفاده از یک حوله تمیز، آب اضافی کلم را گرفته و آن را از نزدیک بررسی کنید. وقتی کلم بروکلی تمیز و خشک شد، می‌توانید آن را برش زده و بپزید یا بلافاصله سرو کنید.

روش انگل زدایی کلم بروکلی

در روش شستن کلم بروکلی بدانید که فرآیند انگل زدایی از کلم بروکلی خیلی پیچیده نیست. با این حال، به دلیل آلودگی‌های احتمالی روی کلم، انجام دادن آن به صورت صحیح بسیار مهم است. با دنبال کردن مراحل زیر، کلم بروکلی را به صورت کامل ضد عفونی و انگل زدایی کنید.

ساده ترین روش شستن کلم بروکلی

    دستان خود را بشویید

قبل از شروع فرآیند و روش شستن کلم بروکلی، از تمیز بودن دستان خود مطمئن شوید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که دستان خود را قبل و بعد از شستن کلم بروکلی به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.

    کلم بروکلی را بررسی کنید

کلم بروکلی را بررسی کرده و هرگونه برگ، ساقه یا آلودگی‌های قابل مشاهده را که به سبزی راه پیدا کرده است حذف کنید.

    یک آبکشی کامل انجام دهید

کلم بروکلی را در آبکش یا ظرف ریخته و آن را زیر آب سرد روان قرار دهید. در این مرحله می‌توانید برای چند ثانیه یک شستشوی سریع انجام داده و با استفاده از دستان خود خاک را از بین برده و آلودگی‌ها را تمیز کنید.

اگر شیر آشپزخانه شما دارای اتصال اسپری است، می‌توانید از آن استفاده کنید؛ جریان شدید آب به از بین بردن آلودگی‌های روی کلم کمک می کند.

اگر قصد ندارید بعد از شستن کلم بروکلی، از آن استفاده کنید، پیش از قرار دادن کلم‌ در یخچال، از خشک شدن مناسب آن اطمینان حاصل کنید. رطوبت بیش از حد امکان رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند که منجر به خراب شدن سریع کلم در یخچال می‌شود. برای خشک کردن، مقداری حوله کاغذی را برداشته و به آرامی روی کلم بکشید تا بیشتر رطوبت آن را جذب کند.

منبع: homeplus