شناسهٔ خبر: 57458849 - سرویس ورزشی
منبع: ایمنا | لینک خبر

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر؛

هلند_آمریکا/ نخستین شگفتی حذفی با یانکی‌ها یا لاله‌های نارنجی

نخستین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌ جهانی ۲۰۲۲ بین تیم‌های ملی هلند و آمریکا در ورزشگاه بین‌المللی الخلیفه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پس از انجام ۴۸ دیدار به پایان رسید و ۱۶ تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کردند، همچنین ۱۶ تیم از دور مسابقات کنار رفتند.

از امروز مرحله حذفی با دیدار تیم‌های ملی فوتبال هلند و آمریکا آغاز می‌شود؛ جدال حساس و مهم بین صدرنشین گروه اول و تیم دوم گروه دوم که رأس ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه بین‌المللی «الخلیفه» شهر الریان برگزار خواهد شد.

قضاوت نخستین تقابل مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ برعهده ویلتون سامپایو برزیلی است و برونو باشیلیا و برونو پیرس هم‌وطنان وی به‌عنوان کمک‌داوران اول و دوم او را در امر قضاوت یاری خواهند کرد.

همچنین آندره کابررا اروگوئه‌ای داور چهارم بازی خواهد بود؛ نیکولاس گایو از کلمبیا، خوآن سوتو از اکوادور، اشلی بکهام از استرالیا و مائورو ویگلیانو از آرژانتین داورهای اتاق VAR را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است ویلتون سامپایو برزیلی نخستین‌بار در جام‌جهانی ۲۰۲۲ دیدار تیم‌های ملی هلند و سنگال در هفته اول را سوت زد و در هفته دوم وسط داور دیدار لهستان و عربستان بود. بدین‌ترتیب امروز سومین قضاوت خود در جام‌جهانی ۲۰۲۲ و دومین بازی هلند را انجام خواهد داد.

هلند _ آمریکا/ اولین شگفتی حذفی با یانکی‌ها یا لاله‌های نارنجی

آمار و ارقام (از تقابل‌ها تا آمار تیمی)

تیم‌های ملی هلند و آمریکا تاکنون هرگز در جام‌جهانی با یکدیگر روبه‌رو نشده‌اند؛ در عوض هر زمان که این دو تیم در بازی‌های دوستانه مقابل هم قرار گرفته‌اند دیدارشان هیچ‌گاه با تساوی به پایان نرسیده است.

هلند و آمریکا شش‌بار به مصاف هم رفته‌اند که لاله‌های نارنجی در چهار مسابقه بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ برنده شد و در سال ۲۰۱۵، تیم ملی آمریکا موفق شد هلند را در آمستردام ۴ بر ۳ شکست دهد.

آمریکا در جام‌جهانی رکورد ضعیفی در برابر کشورهای اروپایی به ثبت رسانده است؛ پس از کسب دو تساوی در مرحله‌گروهی مقابل ولز و انگلیس، روند بدون برد آمریکا اکنون به عدد ۱۱ رسیده است.

آن‌ها در سال ۱۹۵۰ تیم‌ملی انگلیس را با پیروزی یک بر صفر در میناس‌گرایس برزیل شکست دادند، اما از سال ۲۰۰۲ تاکنون هیچ تیم فوتبال اروپایی را در جام‌جهانی شکست نداده‌اند. از این ۱۱ بازی، یانکی‌ها شش تساوی و پنج باخت داشته‌اند.

سه بازی قبلی حذفی آن‌ها مقابل کشورهای اروپایی در جام‌جهانی نیز همگی با شکست به پایان رسیده است. ضمن اینکه پیروزی یک بر صفر ایران مقابل ایران، اولین پیروزی یانکی‌ها در شش بازی اخیرشان در جام‌جهانی بود.

تیم‌ملی هلند نیز با صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ رکورد جدیدی از خود به‌ثبت رساند و از سال ۱۹۳۴ تاکنون هرگاه در جام‌جهانی حاضر بوده موفق به صعود از مرحله‌گروهی شده‌است.

هلند جام‌جهانی ۲۰۱۴ در مراحل یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی به‌ترتیب مقابل تیم‌های ملی مکزیک و کاستاریکا نمایندگان قاره آمریکای شمالی و مرکزی قرار گرفت که موفق شد در هر دو دیدار به پیروزی دست پیدا کند و در مجموع آمار دو پیروزی و یک تساوی برابر هم‌قاره‌ای‌های آمریکا در جام‌جهانی به‌ثبت رسانده که می‌تواند آن را امروز بهبود ببخشد.

هلند _ آمریکا/ اولین شگفتی حذفی با یانکی‌ها یا لاله‌های نارنجی

هلند خود واقعی‌اش را نشان می‌دهد؟

لاله‌های نارنجی در مرحله‌گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با کسب پیروزی دو بر صفر مقابل سنگال تورنمنت را آغاز کردند و در مصاف دوم برابر اکوادور به تساوی یک بر یک رسیدند؛ شاگردان فن‌خال در بازی سوم نیز قطر را با پیروزی دو بر صفر از سد راه برداشتند و بدون دردسر جواز حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ را کسب کردند.

با این وجود هلندی‌ها هنوز انتظارات را برآورده نکرده‌اند و عملکرد نسبتاً ضعیفی تا اینجای کار داشته‌اند، دیدارهای هلند در مرحله گروهی آن‌ها کسل‌کننده و برعکس آنچه که معمولاً در طول جام‌های جهانی سعی می‌کنند نشان بدهند، بود. هلندی‌ها قبل‌تر هدف‌شان نمایش بازی سرگرم‌کننده، هجومی و لذت‌بخش بوده اما تاکنون آن را به اجرا درنیاورده‌اند.

بزرگ‌ترین شگفتی هلند در این جام جهانی کودی گاکپو بوده است، پدیده‌ای که از مرحله‌گروهی فوق‌ستاره تیم لوئیس فن‌خال بود. این مهاجم که در قطر به‌عنوان هافبک‌تهاجمی به بازی گرفته می‌شود در هر سه بازی مقابل سنگال، اکوادور و قطز گلزنی کرد و پس از یوهان نیسکنز (۱۹۷۴)، دنیس برگکمپ (۱۹۹۴) و وسلی اسنایدر (۲۰۱۰)، تبدیل به چهارمین بازیکن هلندی شد که در سه بازی جام‌جهانی گل می‌زند؛ وی همچنین با ضربه‌سر، پای‌چپ و پای‌راست در این جام گلزنی کرد تا از این حیث نیز با آمار وسلی اسنایدر در سال ۲۰۱۰ برابری کند.

آندریس نوپرت، گلر موردعلاقه فن‌خال نیز انتخاب هوشمندانه‌ای برای این تیم در جام‌جهانی بوده و دروازه‌بان تیم باشگاهی هیرنوین، تا پایان مرحله‌گروهی تنها یک‌گل دریافت کرد. نوپرت بلندقدترین بازیکن جام‌جهانی ۲۰۲۲ است و بهترین بازی خود را در برابر سخت‌ترین حریفشان یعنی سنگال به نمایش گذاشت.

با این وجود، عملکرد مستحکم و مثبت نوپرت به این بستگی دارد که چه مدافعانی جلوی او بازی کنند؛ مثلث ویرجیل فن‌دایک، ناتان آکه و یورین تیمبر یا ماتیاس ده‌لیخت بسیار نفوذناپذیر هستند و هنوز در برابر حریفان خود با مشکلات زیادی مواجه نشده‌اند. می‌توان گفت بزرگ‌ترین دردسر فن‌خال در قطر خط‌میانی هلند است.

سرمربی لاله‌های نارنجی فقط می‌تواند روی فرنکی دی‌یونگ حساب باز کند، البته فن‌خال فشار سنگینی روی بازیکنانش نیاورد؛ ممفیس دیپای به‌دلیل مصدومیتی که پیش از شروع جام داشت تنها در آخرین بازی‌گروهی از ابتدا در ترکیب هلند قرار گرفت و با خوش‌شانسی هلندی‌ها دیپای برای مرحله گروهی کاملاً آماده است.

هلند _ آمریکا/ اولین شگفتی حذفی با یانکی‌ها یا لاله‌های نارنجی

آمریکای خسته آماده ثبت نخستین شگفتیِ حذفی

در طرف مقابل، آمریکا آمار و ارقام بدی تاکنون در جام‌جهانی ۲۰۲۲ از خود ثبت نکرده است؛ یانکی‌ها در مرحله‌گروهی با تساوی مقابل ولز کار خود را آغاز کردند و در برابر تیم پرمهره انگلیس به تساوی بدون‌گل ارزشمند رسیدند تا با پیروزی بسیار مهم و حیاتی مقابل ایران، درحالی‌که امید کمتری به صعود داشتند به‌جای شاگردان کی‌روش در رتبه دوم قرار بگیرند و به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کنند. اگر هر تیم حاضر در جام‌جهانی فعلی بر اساس نحوه بازی آن‌ها در نیمه‌اول قضاوت شود، آمریکا یکی از بهترین تیم‌های این مسابقات در نظر گرفته خواهد شد؛ بر اساس هر بازی نیمه‌اول جام، آن‌ها در موقعیت‌های خلق‌شده (۵.۳) رتبه پنجم، در شانس گلزنی یا همان xG با (۰‌.۷) رتبه دهم و در میانگین‌گلزنی (۰‌.۷) رتبه ششم جام هستند. در نیمه‌اول سه بازی گروهی گل نخورده‌اند و فقط اجازه زدن یک ضربه به سمت دروازه را به حریفان داده‌اند و این تا حد زیادی به تاکتیک‌های گرگ برهالتر برمی‌گردد.

با نگاهی به آمار مشابه بالا برای نیمه‌دوم، آمریکا در خلق‌موقعیت (۲.۳) رتبه ۲۹ بین ۳۲ تیم، در شانس‌گلزنی یا همان xG با (۰‌.۲) رتبه ۳۰ جام را دارد و فقط یک‌بار دروازه‌اش باز شده است اما تیم‌های مقابل آمریکا، شش شوت در نیمه‌دوم به سمت دروازه و بیش از سه برابر شانس‌گلزنی نسبت به آمریکا ایجاد کرده‌اند.

مقابل ولز و ایران، آمریکا سعی داشت از برتری‌اش در نیمه‌دوم محافظت کند و رویکرد تدافعی‌تری اتخاذ کرد؛ به‌خصوص در برابر ایران، زمانی‌که آن‌ها در دقیقه ۸۲ و ۱۰ دقیقه زمان تلف‌شده به سیستم پنج‌دفاعه روی‌آوردند. با این وجود چیزی که در طول هر بازی واضح بوده این است که وقتی مک‌کنی و موسه شروع بدنشان تحلیل می‌رود و خسته می‌شوند آمریکا به‌شدت آسیب می‌بیند.

همچنین کریستین پولیشیچ ستاره بی‌چون و چرای یانکی‌ها در مرحله‌گروهی روی هر دو گل تیمش به‌طور مستقیم تأثیرگذار بود و پس از پاس‌گل دادن مقابل ولز، گل سرنوشت‌سازی در بازی برابر ایران به‌ثمر رساند اما در زمان گلزنی از ناحیه لگن دچار کوفتگی شد و نتوانست نیمه‌دوم مقابل شاگردان کی‌روش بازی کند؛ با این وجود پولیسیچ از همان زمان بعد از بازی ادعا کرد مشکلی برای بازی مقابل هلند ندارد و تا روز شنبه به مرز آمادگی بازخواهد گشت. ضمن اینکه برهالتر چاره‌ای جز بازی‌دادن به پولیشیچ در مهم‌ترین بازی آمریکا ندارد و باید حتی درصورت نداشتن شرایط صددرصدی مسابقه باز هم روی شماره ۱۰ خود ریسک کند.

بررسی مسائل تاکتیکی هلند و آمریکا

منصفانه است که بگوییم تا پایان مرحله گروهی، هیچ‌یک از دو تیم نتوانسته‌اند به‌طور مداوم موقعیت‌های گلزنی خوبی ایجاد کنند. تفاوت اصلی هلند و آمریکا این است که هلندی‌ها گاکپو را دارند و آمریکا کسی را ندارد که بتواند با نمایش فردی معرکه تیمش را به پیروزی برساند و در زدن ضربات‌آخر دچار مشکل است؛ آمریکایی‌ها علاوه‌بر اینکه برابر هلند به احتمال فراوان باز هم با سیستم تدافعی قرار خواهند گرفت، باید توجه خاصی نیز به ستاره لاله‌های نارنجی یعنی گاکپو داشته باشند.

به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از دو تیم شانس‌های شوت‌زنی زیادی به‌همدیگر ندهند و به‌دنبال استفاده از اشتباهات حریف در هر لحظه هستند یا اینکه ستاره‌هایشان مخصوصاً در تیم فن‌خال بتوانند با نمایش تکنیک فردی گلزنی کنند. فن‌خال قبلاً در بازی آخر به بازیکنان کلیدی‌اش استراحت داد تا برای مرحله‌حذفی آماده باشند، در سمت دیگر آمریکا از یک بازی طاقت‌فرسا مقابل ایران خارج شده و پولیشیچ ستاره این تیم به‌طور قطع در آمادگی کاملی به‌سر نمی‌برد. نمایش یک‌بازی سرتاسر حمله و هوشمندانه از هلند می‌تواند منجر به خستگی بازیکنان آمریکا شود تا لاله‌های نارنجی به‌راحتی به حریف ضربه بزنند و در جدالی حساس برنده از زمین بیرون بیایند.

هلند _ آمریکا/ اولین شگفتی حذفی با یانکی‌ها یا لاله‌های نارنجی

ترکیب احتمالی هلند

آندریس نوپرت، یورین تیمبر، ویرجیل فن‌دایک، ناتان آکه، دنزل دامفریس، استیون برخوایس، فرنکی دی‌یونگ، دالی بلیند، دیوی کلاسن، ممفیس دیپای و کودی گاکپو.

ترکیب احتمالی آمریکا

مت ترنر، تیم ریم، آنتونی رابینسون، واکر زیمرمن، سرجینیو دست، یونس موسی، تایلر آدامز، وستون مک‌کنی، تیموتی وه‌آ، کریستین پولیسیچ و جاش سارجنت.