شناسهٔ خبر: 5695006 - سرویس سیاسی
منبع: ادیان نیوز-قدیمی | لینک خبر

ژیل مونیه خبرنگار معروف فرانسوی؛

رهبر یهودی ایرانی: عبادت‌های خود را نسبت به قبل از انقلاب آسانتر انجام می‌دهیم

«ژیل مونیه» خبرنگار 71 ساله فرانسوی و دبیرکل موسسه دوستی فرانسه و عراق به سوالات خبرنگار ما درباره نقش علمای عراق در مقابله با تروریستها و شرایط این کشور پاسخ داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش ادیان نیوز، «ژیل مونیه» خبرنگار 71 ساله فرانسوی و دبیرکل موسسه دوستی فرانسه و عراق است که از مخالفان دخالت‌های بیگانگان در جنوب غرب آسیا به شمار می رود.

مونیه که خالق دو اثر به نامهای «راهنمای عراق» در سال 2000 و «جاسوس‌های طلای سیاه» در سال 2009 بوده است، با مجله «آفریقا آسیا» همکاری دارد و مطالبی را نیز در وبلاگ عراق فرانسه منتشر می کند

این روزنامه‌نگار فرانسوی که پدرش از فعالان استقلال فرانسه بوده معتقد است که رژیم صهیونیستی باید تمامی بمب‌های هسته‌ای خود را از بین ببرد.

وی از سال 1974 تا 2003 حدود 150 بار به عراق سفر کرده است و برخوردهایی را با مقامات سیاسی عراق داشته است.وی بر اساس مشاهدات و تجربیات خود در عراق کتابی نوشته است.

در حاشیه سفر اخیر مونیه به ایران، پیرامون نقش علما در مبارزه با تروریست ها و رساندن عراق به ثبات مورد نظر با مونیه تحلیلگر فرانسوی  عراق گفت و گویی انجام دادیم:

* بفرمایید نقش علما اعم از شیعه یا سنی در مبارزه با تروریست ها و بازگرداندن ثبات به عراق را چطور ارزیابی می کنید؟
زمانی که صحبت از نقش علما در مبارزه با تروریست های تکفیری می شود  هم علمای شیعه و هم علمای اهل سنت را می توانیم در نظر بگیریم  اما در واقع آیت الله سیستانی به عنوان یکی از شاخص ترین عالمان شیعه است و نفوذ زیادی در ملت عراق به ویژه  در میان  شیعیان دارد و در واقع شاید چنین شخصیتی در میان  اهل سنت نباشد در عین حال نفوذ آیت الله سیستانی اختصاص به شیعیان ندارد.

* لطفا در خصوص انجمن های ضد آمریکایی در عراق توضیح بدهید.
قوی ترین انجمن ضد امریکایی  در عراق انجمن علمای مسلمانان است.آن انجمن و یا سازمان از قوی ترین سازمان های مقاومت در عراق بود و افرادی که در آن عضویت داشتند از جنبش های انقلاب  1920 م در عراق بودند . وی ادامه داد: آنها کاملا مخالف حضور القاعده در عراق بوده و معتقد بودند که القاعده هیچ ارتباطی با جریان مقاومت در عراق ندارد .

با  وجود مشکلاتی که امروز عراق با آن دست و پنجه نرم می کند و برخی اقلیت ها و احزاب مختلف به دنبال استقلال هستند و آمریکا و تروریست ها نیز از این فرصت استفاده می کنند چه راه حلی را برای عراق پیشنهاد می کنید؟
من فکر می کنم راه حل فدرالیزم را بتوان برای عراق در نظر گرفت پیش از این نیز با کارشناسان حوزه عراق گفت و گو کردم به اعتقاد آنها فدرالیزم راه حل خوبی است اما برای کشوری که از لحاظ سیاسی توسعه پیدا کرده باشد و نیاز به یک ساختار اجتماعی دارد حتی در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی و آلمان جوامعی هستند که از لحاظ سیاسی مراحلی را پشت سر گذاردند . در واقع در فدرالیزم مشکلاتی در زمینه مشخص کردن مرزها و انتخاب آن ها وجود دارد  از سوی دیگر عراق با پدیده تروریستی داعش روبرو است و داعش هیچ مرزی را نمی شناسد. / وجیهه سادات حسینی
منبع: حوزه