شناسهٔ خبر: 56434757 - سرویس علمی-فناوری
منبع: عصر ایران | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: مردم از مصرف قارچ‌های فله‌ای خودداری کنند

مردم از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان و درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی خودداری و قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز است را خریداری و مصرف کنند.

صاحب‌خبر -
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبت به پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های خودرو سمی در این استان هشدارداد.
 
به گزارش ایرنا، علیرضا آقاجعفری روز شنبه اظهار کرد: با شروع فصل پاییز و بروز شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های خودرو ، مسمومیت‌های ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی در استان افزایش می‌یاید ولی این موضوع با آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی و ارائه هشدار بموقع قابل پیشگیری خواهد بود.
 
وی به مردم توصیه کرد از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان و درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی خودداری و قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز است را خریداری و مصرف کنند.
 
وی افزود: مصرف قارچ توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست و برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ نیز معیار علمی و صحیح برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع ، استفراغ و اسهال به صورت تاخیری ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو ، بیمار باید هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها انتقال یابد و در مواردی که علایم گوارشی بصورت تاخیری و با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو رخ دهد این دسته از قارچ‌ها درصد سمی بودن بمراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنان شده است.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر لزوم انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی تاکید کرد و افزود: مردم با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه بویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان انتقال داده و در صورت امکان نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشند.