شناسهٔ خبر: 56333250 - سرویس فرهنگی
منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر علوم: کتب درسی را مهارت محور می‌کنیم

صاحب‌خبر -

شفقنا-وزیر علوم گفت: حال تکمیل شیوه نامه تألیف کتب درسی هستیم تا آنها را به دانشگاه ها ابلاغ کنیم؛ به اینصورت که از این به بعد کتب درسی بر اساس آن شیوه نامه نوشته شود تا بخشی از مهارت محوری در آن دیده شود.

به گزارش شفقنا از ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل درباره برنامه‌های وزارت علوم برای مهارت‌محور شدن دروس دانشگاه ها گفت: بحث مهارت محور کردن آموزش در دانشگاه ها ۳ رکن اصلی دارد؛ اولین رکن استاد که یاددهنده است، دومین رکن دانشجو که یادگیرنده است و سومین رکن محتوای درسی.

وی ادامه داد: سعی داریم روی دو بعد یاددهنده و یادگیرنده برنامه داشته باشیم، برای یاددهنده ها در نظر داریم استادانی که در بدو استخدام هستند دوره های آموزشی ببینند.

آقای زلفی گل بیان کرد: در حال تکمیل شیوه نامه تألیف کتب درسی هستیم تا آنها را به دانشگاه ها ابلاغ کنیم؛ به اینصورت که از این به بعد کتب درسی بر اساس آن شیوه نامه نوشته شود تا بخشی از مهارت محوری در آن دیده شود.

وی اظهار کرد: بخش دیگری از مهارت محوری آموزش، فرابخشی است. برای مثال قصد داریم دانشجویان را وارد وزارت نفت، وزارت مسکن، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، صنایع خصوصی و غیره کنیم باید ببینیم که آیا آنها دانشجویان وزارت علوم را می پذیرند و خوابگاه و غذا در اختیارشان قرار می دهند؟ یعنی برای مهارت محوری و اینکه دانشجو در محیط کار دقیقا قرار بگیرد نیازمند عزم فرابخشی و قواعد فرهنگی است‌.

به گفته آقای زلفی‌گل، وزارت بهداشت در این زمینه موفق عمل می کند؛ زیرا بیمارستان‌ها و آموزش هایش دست خودش است، اما چنین امکاناتی در اختیار وزارت علوم نیست. بخشی از مهارت محوری آموزش شامل محتوای کتاب های درسی، استاد محوری و … در اختیار وزارت علوم است، اما کسب تجربه دانشجویان در محیط کار  نیازمند عزم فرابخشی است.