شناسهٔ خبر: 56286330 - سرویس گوناگون
منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ترفند های شستن ریشه فرش در خانه

جهت شستشوی فرش می توانید از قالیشویی معتبر خدمات بگیرید.

صاحب‌خبر -

 

گاهی اوقات ممکن است پس از شستشوی فرش ها با زرد شدن ریشه ها مواجه شوید و به دنبال پیدا کردن راه حلی برای از بین بردن آن ها باشید. همچنین ممکن است ریشه های فرش به دلیل رفت و آمد مکرر دچار آلودگی شده باشند که این امر عاملی جهت کدر شدن ریشه ها می باشد‌. در این زمان تنها راه این است ریشه ها را بشورید تا سفید شوند. برای شستن ریشه های فرش در منزل روش های زیادی وجود دارد:

۱- شستشوی ریشه ها با آب و جوش شیرین

یکی از ترفند هایی که می توانید ریشه های فرش را بشورید شستن آن ها با محلول آب و جوش و شیرین است. مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و با مسواکی بر روی ان ها بکشید و سپس با پارچه ای نمدار پاک کنید.

۲- شستشوی ریشه ها با اب و وایتکس

مقداری وایتکس را با آب ترکیب کنید و با آن ریشه های فرش را بشورید، فقط توجه داشته باشید که این محلول را به مدت زیادی بر روی فرش قرار ندهید.

۳- شستشوی ریشه های فرش با آب کاملا سرد

برخی افراد تصور می کنند که اگر ریشه های فرش را با آب داغ بشورند ریشه ها تمیز و سفید می شوند ولی این مورد اشتباه است. شستشوی ریشه ها با آب داغ باعث تیره تر شدن و کدر شدن رنگ ریشه ها می شود.

۴- شستشوی ریشه فرش با اب و تاید ماشین لباسشویی

می توانید ریشه های فرش را با آب و تاید ماشین لباس شویی شستشو دهید. تاید لباسشویی به دلیل داشتن انزیم های بسیار قوی باعث تمیز شدن ریشه های فرش می شوند.

۵- شستشوی ریشه ها با اب و پودر صابون

یکی دیگر از روش های شستشوی ریشه های فرش شستن آن ها با آب و پودر صابون است. پودر صابون شوینده ی ملایمی است و می تواند لکه هایی که بر روی ریشه های فرش به وجود آمده را کاملا از بین ببرد.

۶- شستشوی ریشه فرش توسط قالیشویی

اگر تمام مراحل بالا را طی کردید و نتیجه ای نداد، می توانید از خدمات شرکت های قالیشویی  فرجام که با مجهز بودن به دستگاه های مکانیزه و تسلط به اعلاشویی می توانند فرش و ریشه ها آن را به بهترین نحو شستشو دهند، کمک بگیرید.

 

نکات طلایی شستشوی و نگهداری ریشه فرش

۱- برای شستشوی ریشه های فرش می توانید از شوینده های مختلفی استفاده کنید ولی باید توجه داشته باشید که شوینده ای که استفاده می کنید شیمیایی و اسیدی نباشد به دلیل این که ریشه های فرش نسبت به تار و پود فرش حساس تر و ظریف تر هستند و ممکن است بیشتر دچار تغییر رنگ شوند.

۲- پس از شستشوی ریشه با هر روش فوق حتما کف و محلول باقی مانده را پاک کنید زیرا ماندن مواد شوینده موجود پس گذر زمان موجب زردی ریشه می شود.

۳- سعی کنید همیشه زمانی که فرش را جارو برقی می کشید ریشه های فرش را با سری مخصوص و کوچک جارو بکشید و گرد و خاک و زباله هایی که بین ریشه های فرش قرار دارد نیز از بین برود.

۴- همیشه سعی کنید ریشه های فرش را به داخل فرش تا بزنید تا ریشه ها در اثر رفت و آمد دچار ضربه و پارگی نشوند.

۵- یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای حفظ ریشه ها انجام دهید این است که هر چند وقت یک بار با شانه ی مخصوص ریشه ها را شانه بزنید تا اگر گره خورده اند گره ها باز شوند.

۶- اگر حیوان خانگی دارید بهترین روش محافظت از ریشه ها استفاده از کاور های محافظت ریشه می باشد به دلیل این که حیواناتی مثل گربه و سگ و... در حین بازی با فرش، گره ها و ریشه را باز می کنند.

222

جهت شستشوی فرش می توانید از قالیشویی معتبر خدمات بگیرید.

۷- پس از شستشو و خشک شدن کامل ریشه ها می توانید از چسب پهن استفاده کنید. استفاده از چسب پهن سبب می شود ریشه ی فرش آلودگی ها را خود جذب نکند و کاملا سفید و تمیز باشد.

۸- یکی از دلایل زرد شدن ریشه ها شستشوی نامناسب فرش ها می باشد که به دلیل استفاده زیاد از مواد شوینده، ترکیب رنگ فرش و یا عدم آبکشی صحیح در حین شستو رخ می دهد.

حتما پس از آب کشی کامل سعی کنید فرش را پارو بکشید تا تمامی آب های اضافی از فرش خارج شوند.

۹- در هنگام خشک کردن فرش سعی کنید فرش را در جایی پهن کنید تا اب آن کشیده شود. از آویزان کردن فرش خودداری کنید.