شناسهٔ خبر: 56214260 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

خورشید کاروان و روایت روزهای اسارت

پریسا عابدی

این روزها نمایش «خورشید کاروان» به کارگردانی جواد ایزد دوست در فرهنگسرای کوثر اصفهان روی صحنه رفته است و داستانی از کاروان اسرای اهل‌بیت(ع) بعد از واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) را روایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

جواد ایزد دوست، کارگردان این نمایش به ایسنا گفت: داستان نمایش «خورشید کاروان» از جایی شروع می‌شود که بعد از شهادت امام حسین(ع)، بریده شدن سَرهای مبارک اهل‌بیت و یاران امام(ع) و به اسارت گرفتن خانواده و فرزندان آن حضرت، کاروان از کربلا به کوفه و از کوفه به سمت شام حرکت می‌کنند، در بین راه به خرابه‌ای می‌رسند که دِیر یک راهب مسیحی است و شب را در آن مکان اُتراق می‌کنند.

خورشید کاروان و روایت روزهای اسارت

او ادامه داد: راهب پس از دیدن سرهای بریده‌شده و کاروان اسرا، پیگیر موضوع می‌شود و زمانی که مردانی از سپاه ابن زیاد ماجرا را برای او تعریف می‌کنند، منقلب شده و با سپاهیان درگیر می‌شود و از آن‌ها درخواست می‌کند که در مقابل بخشش تمام ثروتش، فقط یک‌شب صندوق حامل سر امام(ع) را به او امانت دهند. شب‌هنگام زمانی که راهب در کنار کودکان به خواب می‌رود، شاهد بر فرود آمدن ملائک و فرشتگان بر گِرد سر مبارک امام حسین(ع) و سجده و نیایش آن‌ها می‌شود و با مشاهده این صحنه‌ها در تعجب و بهت کامل، شروع به سخن گفتن با سر می‌کند. هنگام صبح و درحالی‌که بی‌هوش روی صندوق سر افتاده، سپاهیان عازم حرکت شده و صندوق حامل سر امام (ع) را علی‌رغم مقاومت راهب گرفته و حرکت می‌کنند و راهب که منقلب و شیفته امام(ع) شده قصد دارد به دنبال کاروان راهی شود.

خورشید کاروان و روایت روزهای اسارت

ایزد دوست افزود: این نمایش نوشته مهدی متوسلی است و هاشم شمس آن را تهیه‌ کرده و از ۲۲ شهریورماه در فرهنگسرای کوثر اصفهان روی صحنه رفته و این اجرا تا ۳۱ شهریور ادامه دارد.

کارگردان نمایش «خورشید کاروان» اضافه کرد: اسدالله بابایی، هاشم شمس، محمد ترابی، فرزام مختاری و علی عابدی بازیگران اصلی این نمایش هستند؛ همچنین الینا نجفی، ستایش صالح پور، حدیث باقری، عارفه امیرحاجلو، ریحانه خلدی فراز، نرگس اسدی، هستی جعفری دستجردی در نقش فرشتگان و کیان ردانی پور، امیر عباس بختیاروند، یوسف گنجعلی، ثنا کلاهدوزان، آوینا خدایی فر، آنیتا عطایی، ایوا صفری، رها برومند، یاسمین الهیاری، رها احسان پور، باران بختیاروند، پارمیس ایزد دوست در نقش کودکان کاروان اسرا ایفای نقش می‌کنند.


خورشید کاروان و روایت روزهای اسارت

او ادامه داد: امیرحسین مزروعی مدیر تولید، آیت طفلان و حسین مهران‌پور دستیاران کارگردان، رزیتا کروندی کارگردان گروه بازیگران کودک و فرشته‌ها و رزیتا و رضوان کروندی نیز بازیگران نقش شبیه عمه زینب هستند؛ ضمن اینکه منشی صحنه محمدپرهام ایزد دوست، آهنگساز محمد نادری و طراح صحنه این نمایش هاشم شمس است و اجرای صحنه را امیرحسین توکلی، امیرحسین حسینیان و محمد حلاج بر عهده‌دارند.

انتهای پیام