شناسهٔ خبر: 55699223 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های کرمانشاه:

سازمان همیاری شهرداری برای ساماندهی بازارچه مرزی شوشمی پاوه تلاش می‌کند

کرمانشا- ایرنا- مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه گفت: سازمان همیاری تمام تلاش خود را برای ساماندهی مبادلات مرزی در شوشمی بکار گرفته و امیدواریم بتوانیم با کمک سایر ارگان‌های دولتی مرتبط با موضوع مرز، از تمام ظرفیت‌های این منطقه در جهت کمک و خدمت رسانی به موضوع اشتغال پاوه استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا،«محمد پورداد» در جریان سفر کاری به شهرستان پاوه با اردشیر رستمی فرماندار این شهرستان دیدار و در خصوص مسایل و مشکلات مربوط به مرز شوشمی بحث و تبادل نظر کرد.

وی به نقش مهم مرز شوشمی در توسعه مبادلات مرزی استان کرمانشاه تاکید و بر رفع مشکلات و زیرساخت‌های این مرز تاکید کرد.

«اردشیر رستمی» فرماندار پاوه نیز گفت: هرچه در مرزها فعالیت بیشتری داشته باشیم ضریب امنیت بالاتر و میزان مهاجرت نیز کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان همیاری بصورت میدانی از مرز شوشمی بازدید و در جریان چگونگی روند مبادلات تجارت مرزی آن قرار گرفت.

وی سپس با حضور در بخشداری نوسود، با جمعی از کارگران و تجار فعال در تیم بازارچه دیدار و گفت و گو کرد و آنها نیز خواسته‌ها و مشکلات خود را بیان کردند.

شوشمی قدیمی‌ترین مرز کشور

به گزارش ایرنا؛ شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است و اکنون مرز و بازارچه رسمی شوشمی در بخش نوسود این شهرستان فعال می باشد.

بازارچه شوشمی یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور است که در طول سال‌های گذشته به دلیل جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی نیز رتبه سوم بازارچه های فعال کشور را دارد.

این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد. روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می نمایند و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می شود.

«سازان» نیز منطقه ای مرزی در بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه است که براساس توافق مسوولان استان‌های حلبچه و کرمانشاه قرار است بازارچه ای به منظور داد و ستد و تجارت در این منطقه راه اندازی شود.

بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه دارای ۲ شهر باینگان و بانه‌وره و ۷۶ روستا با جمعیتی بیش از ۱۱ هزار نفر است و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.