شناسهٔ خبر: 55666342 - سرویس اجتماعی
منبع: ایسنا | لینک خبر

تائید مرگ ۹۶ تن در سیل‌های اخیر از سوی پزشکی قانونی

پارمیس طهماسب‌زاده

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور آخرین تعداد جانباختگان سیل در کشور را ۹۶ تن اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر عباس مسجدی آرانی در جریان بازدید از ایسنا که صبح امروز انجام شد، درباره آخرین آمارها از شمار جانباختگان سیل‌های اخیر در کشور گفـت: اطلاع رسانی دقیق در بحران ها یکی از اصول مسلم در کل دنیا است، متاسفانه گاهی اظهارنظر افراد غیرمسئول و بیان آمارهای نادرست و متناقض از سوی آنان موجب تشویش اذهان مردم می‌شود و از این رو لازم است که یک متولی واحد نسبت به اعلام آمارها اقدام کند که در خصوص جانباختگان حوادث طبیعی این مسئولیت بر عهده پزشکی قانونی است.

وی ادامه داد: گاهی همکاری از یک سازمان امدادی در خصوص آمارفوتی‌ها اظهار نظر می‌کند در صورتی که وظیفه این سازمان اعلام آمار فوتی‌ها نیست، این موارد باید از سوی پزشکی قانونی بررسی و پس از تعیین علت فوت اعلام شود. ما بعد از حادثه سیل اخیر نامه‌ای را به وزیر محترم کشور ارائه کردیم، ایشان نیز به استانداران سراسر کشور اعلام کردند که مسئولان دانشگاه‌ها، اورژانس، و... نمی‌توانند در خصوص فوتی‌ها اظهار نظر کنند. موارد فوتی در حوادث طبیعی به دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شده و در آنجا شناسایی می‌شود. فردی که شناسایی شده شرح جسد، کدملی و گواهی فوت دارد. اگر هم ناشناس باشد پزشکی قانونی صبر می‌کند تا شخص مورد شناسایی قرار بگیرد و به همین دلیل هم گاهی ممکن است اعلام آمار نهایی زمان‌بر باشد.

مسجدی اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه تصادفات دقیق‌ترین آمار که مورد پذیرش حوزه بین‌الملل نیز قرار دارد، آمار پزشکی قانونی است. در حوزه بحران‌ها هم متولی پزشکی قانونی است.

تائید مرگ ۹۶ تن از سوی پزشکی قانونی در سیل

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره آخرین آمار فوتی‌های سیل نیز اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که از فوتی‌های سیل به دست آمد، در مدت اخیر ۹۶ تن در پی وقوع سیل جان خود را از دست دادند. آنطور که در ذهنم مانده بیشترین آمار مربوط به استان تهران بود که دستکم ۴۲ نفر در این استان جان خود را از دست دادند. سایر استان‌ها نیز از دو، چهار، هفت تا بیست تن جانباخته داشتند. 

وی درباره اینکه آیا در حال حاضر نیز فرآیند شناسایی اجساد ادامه داشته و ممکن است آمار دیگری به آن افزوده شود یا خیر به ایسنا گفت:‌ اخیرا دیگر جسدی برای ما فرستاده نشده است و فعلا کار شناسایی تمام شده است.

در همین زمینه بخوانید:‌ متولی اصلی اعلام آمار جانباختگان حوادث طبیعی کجاست؟

در جریان این بازدید، دکتر مسعود قادی پاشا معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی، دکتر سید امیرحسین مهدوی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان و حامد نائیجی، مدیرکل روابط عمومی نیز حضور داشته و به همراه دکتر مسجدی از بخش‌های مختلف ایسنا نیز بازدید کردند.  مسجدی در این بازدید ضمن تاکید بر تعامل دو جانبه با رسانه‌ها در راستای انتشار اخبار موثق اظهار کرد:‌ ایسنا بر حسب وظیفه و رسالت خود در خصوص انتشار اخبار اقدام می‌کند و انصافا با روحیه دانشجویی و جوانی که دارد رسانه‌ای تاثیر گذار در کشور است.

آمار جانباختگان سیل‌های اخیر کشور / تائید مرگ ۹۶ تن از سوی پزشکی قانونی

آمار جانباختگان سیل‌های اخیر کشور / تائید مرگ ۹۶ تن از سوی پزشکی قانونی بازدید دکتر مسجدی آرانی از تحریریه اجتماعی ایسنا

انتهای پیام