شناسهٔ خبر: 55550434 - سرویس استانی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شرکت های دانش بنیان پلی برای توسعه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خراسان جنوبی از ظرفیت‌های درجه یک در حوزه زرشک و زعفران و بسیاری از محصولات برخوردار است که باید این نقاط قوت را تبدیل به ارزش افزوده حاصل از این محصولات برای مردم استان کنیم.

صاحب‌خبر -

خیام نکویی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در دوران حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار داریم و شاید در گذشته بحث کشاورزی و حوزه غذایی برای مردم ملموس نبود، اما متاسفانه در طی یک دهه گذشته سفره مردم کوچک شد و حساسیت آنان در این زمینه خیلی زیاد شده است و کوچکترین تغییرات در حوزه کشاورزی حساسیت مردم را برمی انگیزد.

او افزود: روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد مجموع تولیدات بخش کشاورزی در ایران ۲۵ میلیون تن بود، اما اکنون با افزایش چهار برابری به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور ادامه داد: اما این میزان تولید بخش کشاورزی کفایت نیاز‌ها را نمی‌کند و اکنون ۸۰ درصد نیاز غذایی در داخل کشور تولید می‌شود و سالانه مجبور هستیم بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برای واردات موادغذایی اختصاص دهیم.

خیام نکویی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی محدودیت‌های ما در بخش کشاورزی را زیادتر کرده و قابلیت سطح زیر کشت را هم نداریم، تصریح کرد: بنابراین با علم و فناوری باید تولیدات بخش کشاورزی را افزایش دهیم و خوشبختانه تاریخچه فعالیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نشان می‌دهد در این چهار دهه از این بابت موفق بودیم، چون میانگین برداشت گندم از هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در یک هکتار به چهار تن افزایش یافته است.

او تأکید کرد: امروز نیاز داریم در گندم و محصولات استراتژیک بخش کشاورزی خودکفا شویم لذا عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در این دوره اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رقم بخورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  در ادامه گفت: خراسان جنوبی از ظرفیت‌های درجه یک در حوزه زرشک و زعفران و بسیاری از محصولات برخوردار است که باید این نقاط قوت را تبدیل به ارزش افزوده حاصل از این محصولات برای مردم استان کنیم.

خیام نکویی عنوان کرد: با شناختی که از خراسان جنوبی دارم همیشه در چهار دهه گذشته از نیرو‌های این استان به عنوان انسان‌هایی باهوش، فرهیخته و با ظرفیت نام برده می‌شود که باید این افراد را به عرصه کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان طبق تاکید رهبر معظم انقلاب نزدیک‌تر و با این استراتژی ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ما از همه ظرفیت‌های خود برای این حوزه کمک خواهیم گرفت، بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی نیز اعتقاد دارد این ظرفیت‌ها را باید در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که کمتر مورد توجه واقع شده است، به حوزه دانش‌بنیان نزدیک کرد و امیدواریم در این سفر آنچه قول می‌دهیم در کمترین زمان ممکن عملیاتی شده و این سفر سبب خیر و برکت برای مردم استان شود.

 جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: از ۱۷ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در سطح کشور، ۲ مرکز در محمدیه خوسف و اسلام آباد قاین استان خراسان جنوبی فعال است.

او اظهار کرد: بازدید از چندین طرح علمی تحقیقاتی و شرکت در شورای تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی استان از برنامه‌های سفر یک روزه معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.