شناسهٔ خبر: 55496872 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

سوگ حسینی در قاب آئین و سنت ‌های کهن لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - مردم لرستان عزای سالار و سرور شهیدان و یاران با وفایش را با شیوه های مرسوم از گذشتگان دور همچون سوگواری عزیزترین و دلبندترین اعضای تک تک خانه هایشان برگزار می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا هرساله با فرارسیدن ماه محرم رنگ و بوی عزا و حزن سراسر استان یک دست شیعه لرستان را فرا می گیرد و مردم این استان عزای حسینی را با پایبندی به غنی ترین آداب و رسوم عزا و ماتم برپا می کنند.

لرستان بعنوان سرزمین سنت ها در تمام آئین و مراسم عزا و شادی سبک و شیوه خاصی را که نشات گرفته از فرهنگ غنی و کهن این دیار است و از گذشته دور تاکنون سینه به سینه به نسل کنونی منتقل شده است به نمایش می گذارد و امروزه نیز در عزای حسینی آئین های سوگواری با ارادت به سالار شهیدان، یاران باوفای ایشان و اهل بیت داغدارشان برگزار می شود.

در میان آئین های کهن سوگواری در لرستان، رسوم ویژه و منحصر به فرد عزاداری ماه محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا به نمایش در می آید و مردم استان آنگونه که در عزای عزیزان خود ساز عزا می نوازند و خود را گل مالی می کنند در غم عزای حسینی حزن و اندوه خود را به سبکی خاص ابراز می کنند.

در ایام محرم، مردم لرستان با حضور در تکایا و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی سوگواری می‌کنند، در این روزها هر کس به فراخور وضع مالی خود نذر و نیازی می‌کند از روشن کردن یک شمع، بستن یک بند دخیل تا برپایی سفره‌های نذری و شرکت در مجالسی که به‌مناسبت همین ایام برگزار می‌شود.

مردم این دیار چند روز قبل از ماه محرم تکیه های عزاداری را در سطح شهر ایجاد می کنند و علاوه بر مساجد در خیابان ها و محلات هم به عزاداری می پردازند ، به نحوی که عزاداری حسینی تنها مخصوص عده ای خاص  نیست، هفته ای قبل از محرم، افراد جامعه در هر لباس و صنفی پای کار آمده و مساجد، تکایا و هیات های مذهبی برای عزاداری عاشقانه سالار شهیدان آماده می شود.

در خرم‌آباد تکایای محلی، محل خاصی برای عزاداری جوانان این شهر است، قدیمی‌ترین تکایا که به استناد کتیبه آن دارای بیش ۱۵۰ سال قدمت است، در محله درب دلاکان قرار دارد، با آغاز ماه محرم جوانان با تهیه پارچه‌های سیاه و داربست‌های فلزی به شیوه سنتی تکیه‌های عزاداری را در سطح محلات مختلف دایر می‌کنند و افراد مسن‌تر نیز با آماده کردن ابزار عزاداری همچون زنجیززنی، چهل چراغ، علم عزاداری و بلندگو و طبل‌ها خود را آماده می‌کنند.

شروع مراسم عزاداری مردم خرم‌آباد با صدای ساز و دهل که آهنگ حزن‌انگیز (چمرونه) را می‌نوازد آغاز می‌شود، پس از نواخته شدن این آهنگ، عزادارن حسینی و دسته‌های عزادار که شامل سینه زنان و زنجیرزنان حسینی هستند، در خیابان ها حرکت می کنند و در مقابل تکیه ها به عزاداری می پردازند.

سینه زنان خرم‌آبادی به شیوه‌ای خاص که ویژه مردم این شهر است سینه زنی می‌کنند، در این شیوه ابتدا سینه زنان نشسته و سینه می زنند بعد وقتی که نوحه خوان فریاد می‌زند( ای وا شهیدا به دشت کربلا) همگی سرپا می ایستند و ضمن جواب دادن به نوحه خوان با دودست به سینه می زنند.

سینه‌زن‌ها و دسته‌های زنجیرزنی دسته دسته گردهم می‌آیند و با کامل شدن هیات‌ با تشکیل ۲ ستون به عزاداری می‌پردازند و با توجه به اینکه مردم استان لرستان اعتقاد خاصی به حضرت ابوالفضل(ع) دارند، در بین نوحه خوانی بسیار ذکر یا ابوالفضل می گویند.

آیین سنتی "چهل منبر" در خرم‌آباد

هرساله در روز نهم محرم مصادف با تاسوعای حسینی، مردم خرم‌آباد آیین سنتی "چهل منبر" را به یاد ۴۰ منزل طی شده حضرت زینب (س) از کربلا تا شام برپا کرده و حاجات خود را از خداوند طلب می‌کنند. 

شاید تعداد منبرها در این مراسم، برگرفته از فرهنگ ایرانی باشد، که در آن عدد ۴۰، برای مردم، معتبر و مقدس بوده و در زوایای مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی جامعه، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

چهل منبر، آیینی است که در آن از صبح تاسوعا، زنان و دختران سیاهپوش و نقاب زده، در کوچه پس کوچه‌های قدیمی شهر (محله باغ دختران)، با پای برهنه و بدون آنکه با هم سخن بگویند به یاد اسارت و رنج‌های حضرت زینب (س)، با روشن کردن ۴۰ شمع در ۴۰ مجلس به عزاداری می‌پردازند و یا نذر خود را ادا می‌کنند.

این بانوان در سقاخانه‌ها و یا هر مجلسی که مراسم روضه خوانی در آن برپاست، مکث می‌کنند و شمعی روشن نموده و نقل و یا قندی نیز در آنجا می‌گذارند، سپس به مجلس و منبر بعدی می‌روند و این عمل را تا ۴۰ منزل انجام می‌دهند و حاجت خود را می‌خواهند، البته این مراسم توسط زنان برگزار می‌شد و امروزه مردان نیز به انجام آن تمایل دارند.

برای حاجتمندان و برگزارکنندگان، فرقی نمی‌کند که این مراسم در چه فصلی از سال برگزار می‌گردد، در تابستان‌های گرم و یا در سرمای زمستان، مهم نشان دادن عشق و علاقه به اهل بیت پیامبر بخصوص حضرت زینب (س) است، گاهی خستگی زیادی بر این عزاداران غالب می‌شود ولی باز همچنان این منازل را با اشتیاق و یکی پس از دیگری طی می‌کنند تا به منبر چهلم برسند که گاه این مراسم تا غروب تاسوعا طول می‌کشد.

مراسم چهل منبر خرم آباد، به شماره ۳۲۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

آیین "گِل‌مالی" در لرستان

گِل مالی آیینی است که مردم لر در سوگواری‌های مختلف از جمله در مرگ افراد خانواده یا عزاداری‌های مذهبی انجام می‌دهند، گل‌مالی در زبان لری با عنوان "خَه‌رَّه گیری" تلفظ می‌شود، "خَرّه" به معنای گِل است و  آیین گل‌مالی در روز عاشورا دهم ماه محرم برگزار می‌گردد. 

با فرا رسیدن ایام محرم و صفر به ویژه روز عاشورا مردم لرستان غرق در عزا و ماتم می‌شوند و بر اساس رسم دیرینه خود که در عزای عزیزان، خود را سر تا پا گل مالی می‌کنند، بار دیگر خاک عزا بر سر می‌گیرند.

آیین خاص گل مالی در خرم‌آباد و مناطق اطراف آن دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم که به روز تراش عباس موسوم است شروع می‌شود و در روز هفتم محرم عزاداران حسینی به حمام رفته و پس از اصلاح سر و صورت و نظافت کامل، لباس‌های تمیز می‌پوشند.

از این روز به بعد، عده‌ای برای افروختن آتش در صبح عاشورا به جمع کردن و گردآوری هیزم می‌پردازند تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و هوا سرد باشد، عزادارانی که در گِل می‌افتند (مراسم گِل افتادن) با رشن کردن آتش از سرما حفظ شوند. 

در روز تاسوعا نیز عزاداران، خاک نرم و مخصوصی به نام گِل (گل رس) را مهیا کرده و در میدان‌های بزرگ و کوچک که معمولا با آجر چینی در جلوی خیمه‌ها و تکیه‌های شهر درست می‌شود می‌ریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گِل روز عاشورا را مهیا می‌کنند. 

روز عاشورا، عزاداران فراخوانده شده با حضور در تکیه‌های محله و گِل مالی کردن خود گرد آتش می‌ایستند تا از سرما محفوظ مانده و شروع به سینه زنی و عزاداری می‌کنند. 

عزاداری مردم خرم‌آباد در شب تاسوعا با حزنی خاص تا روز عاشورا ادامه دارد، حدود نیمه‌های شب عزادارانی که برخی نذر دارند وارد حوضچه‌های گل شده و بعضی تمام سر و صورت و حتی چشمان خود را آغشته به گل می کنند و به اصطلاح به گل می‌افتند.

برخی دیگر از عزاداران تنها سر و صورت و کتف و شانه خود را گل می‌زنند و در کنار شعله‌های آتش که به همین منظور تهیه شده خود را خشک می‌کنند که فرد به گل افتاده این وضعیت را تا ظهر عاشورا حفظ می‌کند.

این آیین در خرم‌آباد توسط همه اقشار از هر فکر و سلیقه، فقیر و غنی و پیر و جوان و زن و مرد انجام می‌شود، در قدیم مرکب هر اسب سوار نیز گل بر سر می گذاشت که امروزه به جای اسب افراد خودروی خود را گل مالی می‌کنند.

صبح عاشورا قبل از طلوع آفتاب ناله جانگداز ساز و دهل که نوای چمرونه می‌نوازد، شروع به نواختن می‌کند، عزادارانی که هنگام سحر به گل افتاده بودند در کنار آتش‌های برافروخته میدان محله بر سرزنان و (هی رو هی رو) گویان به عزاداری می‌پردازند.

زنان نیز به یاد مصیبت و بی‌برادر شدن حضرت زینب (س) گِل را بر چادر سیاه و سر خود می‌مالند و دسته‌های عزاداری هر کدام سعی می‌کنند خود و دیگری را کمک کنند، تا سر تا پای خود را گِل یا همان خَ‌رَّه (به زبان لری) بگذارند به این ترتیب، مردم در روز عاشورا لباس سیاه خود را به رنگ گِل در می‌آورند و نماز ظهر عاشورا را با همان لباس‌ها برپا می‌کنند.

بعد از ظهر عاشورا که در گویش محلی به آن طوق اشگس گفته می‌شود، مراسم عزاداری به پایان می‌رسد و عزاداران نماز ظهر عاشورا را به جا می‌آورند که بدین گونه مراسم سوگواری دهه محرم به پایان می‌رسد.

این آیین سوگواری مردم لرستان نیز با شماره ۵۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 

۲ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی محرم امسال در لرستان فعالیت دارند

 مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی در عزاداری های ایام محرم و صفر امسال میزبان مردم استان هستند و برنامه های سوگواری با محوریت این تعداد برگزار می شود.

حجت‌الاسلام مهدی قدرتی  بیان کرد: از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی فعال در استان یکهزار و ۸۷۰ هیات دارای مجوز رسمی هستند و مابقی نیز زیرمجموعه هیات های دارای مجوز می باشند.

وی اظهار داشت: در راستای برگزاری باشکوه مراسم ایام عزاداری سالار شهیدان، تمهیدات لازم در استان انجام و توزیع چهارقلم کالای اساسی برنج، مرغ، گوشت و شکر برای نذورات در هیات ها آغاز شده است.

وی با اشاره به هماهنگی های لازم برای برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز مدارس استان ادامه داد: همچنین انجام یکهزار دیوارنگاره با محوریت شهدا و محرم توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد در دستور کار قرار گرفت و نصب پرچم سیاه در ۳۰۰ نقطه نیز از دیگر مواردی بوده که شهرداری مرکز استان انجام داده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به اینکه حسینیه رسانه لرستان در این ایام راه اندازی شد بیان کرد: بر اساس دستورالعمل های دانشگاه علوم پزشکی استان رعایت پروتکل های بهداشتی در اولویت هیات های عزدارای قرار دارد، برگزاری عزاداری در فضاهای مسقف مستلزم تهویه مناسب است و زمان مراسم بیش‌از ۲ ساعت نخواهد بود.

حجت الاسلام قدرتی افزود: همچنین به منظور استقبال از ایام محرم، چاووش خوانی، اعلام عزای سیدالشهدا (ع)و همایش نسل حسینی، مراسم سیاه پوشان و اهتزاز پرچم امام حسین(ع) در جایگاه ولایت خرم آباد انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ مبلغ از قم کار تبلیغ را در ایام محرم و صفر انجام می‌دهند اظهار کرد: برگزاری مراسم "احلی من عسل" ویژه نوجوانان و دانش آموزان، گردهمایی شیرخوارگان و تجمع عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی از برنامه‌های محرم است.

وی گفت: جایگاه ولایت خرم آباد بعنوان اثر ملی عزای سیدالشهدا(ع) به شماره۵۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که کتیبه آن در ورودی این جایگاه نصب شد.