شناسهٔ خبر: 54948251 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون استاندار قزوین:

مراکز دانشگاهی به تقاضای خوشه‌های صنعتی پاسخ دهند

سیده زهرا حسینی فلاح

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: در قزوین چند خوشه صنعتی آماده فعالیت بوده و متقاضی واقعی تکنولوژی هستند اگر مجموعه‌های دانشگاهی بتوانند به تقاضای صنایع پاسخ دهند تکنولوژی در قزوین رشد پیدا خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

میثم‌پیله‌فروش در مراسم تکریم و معارفه رؤسای پارک علم و فناوری استان قزوین که امروز سه‌شنبه ۱۴ تیر در پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است، اظهار کرد: نسبت به وظیفه پشتیبانی خود آگاهیم و بر اجرای سند تحول دولت مردمی تأکید داریم و عملکرد مدیران بر اساس این سند ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است در دولت سیزدهم چند چرخش تحول آفرین در کشور اتفاق بیفتد. بر اساس سند تحول دولت مردمی باید به‌جای تمرکز بر عرضه‌محوری و توسعه کمی شرکت‌های دانش بنیان بر تقاضا محوری و اثربخشی آن‌ها در حل مسائل اساسی کشور تمرکز کنیم.

معاون اقتصادی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: تاکنون پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان عرضه‌محور بودند، عرضه‌محوری خوب است اما تکنولوژی پایدار ایجاد نمی‌کند و زمانی دانش فنی در کشور پایدار می‌شود که مبتنی بر تقاضای واقعی شرکت‌های دارای بازار و گردش مالی زیاد شکل بگیرد.

وی افزود: پژوهش در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و اگر بتواند صنعت را متقاضی تکنولوژی کند موفق خواهد بود در غیر این‌صورت پژوهش‌ها در پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها خاک خواهند خورد.

پیله‌فروش تصریح کرد: در قزوین چند خوشه صنعتی آماده فعالیت بوده و متقاضی واقعی تکنولوژی هستند اگر مجموعه‌های دانشگاهی بتوانند به تقاضای صنایع پاسخ دهند تکنولوژی در قزوین رشد پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اولین خوشه آماده در قزوین خوشه شوینده‌هاست، استان قزوین ۶۰ درصد شوینده کشور را تولید می‌کند و این‌ صنایع در مرز دانش قرار دارند همچنین در استان قزوین خوشه کانی‌های غیرفلزی نظیر صنایع کاشی و سرامیک فعال هستند اما این صنایع به‌دلیل حاشیه سود، درخواست تکنولوژی ندارند اما این روزها با قطعی برق متقاضی دانش فنی برای افزایش بهره‌وری شدند.

معاون اقتصادی استاندار قزوین تصریح کرد: خوشه سوم فعال در قزوین خوشه قطعات خودرو و واحدهای صنعتی تولید کننده قطعات خودرو است که از آبیک تا خرمدشت مستقر هستند. اولین رویداد فناورانه مبتنی بر فن بازار نیز در شرکت نیرو محرکه شکل گرفت و این شرکت متقاضی تکنولوژی شد. این آمادگی را داریم تا مسائل و تقاضاهای صنایع را به پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها عرضه کنیم به شرطی که پاسخ‌های دقیق ارائه شود.

وی ادامه داد: خوشه لوازم خانگی از دیگر خوشه‌های فعال در استان قزوین است تنها قطعه‌ساز لوازم خانگی نیز در شهرک صنعتی کاسپین ۲ مستقر شده بنابراین تلاش داریم قطعه‌سازی لوازم خانگی را در استان قزوین رونق ببخشیم، البته این امر نیاز به حمایت مدیران دارد.

پیله‌فروش یادآور شد: دشت قزوین جزو چهار دشت مرغوب کشور است برای همین در تلاش هستیم کشاورزی دانش بنیان در آن شکل بگیرد. رهبر معظم انقلاب در دهه ۸۰ طی سفر خود به استان قزوین بر روی دشت قزوین تأکید داشتند و رئیس جمهور نیز بر دشت قزوین تأکید دارد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کشاورزی در حال اقتصادی شدن است لذا این بخش نیز به زودی متقاضی فناوری خواهد بود تا بهره‌وری خود را ارتقا دهد.

معاون اقتصادی استاندار قزوین با اشاره به ظرفیت‌ محصولات دامی و باغی در استان قزوین، اعلام کرد: ۲ زنجیره مرغ اجداد و تخم‌گذار در قزوین وجود دارد همچنین بزرگ‌ترین دامداری کشور و بزرگ‌ترین مزرعه هوشمند ایران در قزوین مستقر هستند همچنین با کیفیت‌ترین روغن زیتون دنیا در طارم سفلی کشت می‌شود و گردوهای تولید شده در طارم سفلی و کوهین نیز مرغوبیت خود را دارند.

پیله فروش اشاره کرد: بر اساس سند تحول دولت مردمی به دنبال توسعه شرکت‌های دانش بنیان نوپا با اثرگذاری مطلوب نبوده و به‌دنبال تمرکز و نفوذ نوآوری و فناوری در شرکت‌های بزرگ هستیم.

وی تصریح کرد: لذا به‌جای تخصیص منابع دولتی تحقیق و توسعه مبتنی بر سرانه پژوهشی و هزینه‌های جاری به‌دنبال تخصیص مبتنی بر ماموریت و فناوری‌های موجود هستیم. بر این اساس اگر پژوهشی مبتنی بر حل مسئله باشد بودجه دریافت می‌کند.

معاون اقتصادی استاندار قزوین اعلام کرد: امسال در استانداری تمام بودجه‌های پژوهشی را نگاه داشتیم، هر دانشگاهی که مسئله استان را حل کند بودجه پژوهشی دریافت می‌کند در غیر این‌ صورت دانشگاه‌ها از بودجه دولتی پژوهش بی‌بهره خواهند بود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم با حضور خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ۶ محصول دانش بنیان رونمایی شد.

انتهای پیام