شناسهٔ خبر: 54855216 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

شلوغی داروخانه‌های مازندران ؛ کمبود دارو یا طغیان بیماری ؟

ساری - ایرنا - داروخانه‌های مازندران طی دو هفته اخیر هر روز شلوغ‌تر می‌شود و گاهی صف‌های چند ده نفره برای دریافت دارو در بعضی از این اماکن قابل مشاهده است ؛ صف‌هایی که برای بسیاری از رهگذران یادآور روزهای پیک شیوع بیماری کرونا است اگر چه داروخانه‌داران علت را در کمبود بعضی از ا قلام دارویی می‌دانند.

صاحب‌خبر -

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که کمبود بعضی از اقلام دارویی غیربیمارستانی و گاهی  غیرتخصصی مانند بعضی از آنتی بیوتیک ها که تا پیش از این حتی بدون نسخه هم در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گرفت سبب شده است تا بخشی از بیماران و همراهانشان دست خالی از داروخانه ها برگردند و از این بایت گله مند هستند.

اغلب بیماران و همراهانشان که این روزها نسخه اشان تبدیل به دارو نمی شود گاهی مجبورند داروخانه های شهرهای اطراف را هم بگردند و برخی هم می گویند که در نهایت مجبور می شوند داروی موردنیازشان را از بازار آزاد تهیه کنند و یا به پیشنهاد عطاری ها ، داروهای گیاهی را جایگزین کنند .

با این وصف مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گویند که مشکل کمبود بعضی از اقلام دارویی کشوری و موقتی است و بزودی رفع خواهد شد.

طبق بررسی های خبرنگار ایرنا در حال حاضر مهم ترین مشکل شهروندان مازندرانی کمبود بعضی از داروهای آنتی بیوتیک ، اعصاب و روان ، دیابت و قلبی و  عروقی است ، موضوعی که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تایید می کنند و می گویند که در وضعیت استان در تعریف کمبود دارو می گنجد و منتظرند تا وزارت بهداشت سهمیه لازم را تامین و توزیع کند.

گذشته از بیماران و همراهانشان ،کمبود دارو در مازندران داروخانه داران هم دچار مشکل کرده است و آنان می گویند که به خاطر کمبود بعضی از ا قلام دارویی بیشتر مشتری هایشان را از دست می دهند چون مراجعه کننده داروی یک نسخه را یکجا طلب می کند و اگر نقصی در تامین باشد به داروخانه دیگر مراجعه خواهد کرد.

البته در این بین شیطنت های فضای مجازی هم گاهی سبب سرگردانی شهروندان و ایجاد مشکل برای بعضی از داروخانه داران شده است. پخش فهرستی از داروخانه ها و معرفی آنها به عنوان مرجع توزیع داروهای کمیاب سبب شده است تا شهروندان نیازمند در به در و شهر به شهر فهرست این داروخانه ها را دنبال کنند و نتیجه ای نگیرند و داروخانه داران هم مجبور شوند به صورت حضوری به تک تک مراجعه کنندگان توضیح دهند که فهرست منتشر شده فاقد اصالت است یا مثلا اگر اصالت داشته باشد دارویی را تحویلشان نداده اند.

البته همراهان بیماران با وجود گله مندی از کمبود دارو ، ولی برای پیچیدن نسخه نوشته شده ناامید نمی شوند و وقتی از داروخانه ای دست خالی بیرون می آیند با برقراری تماس تلفنی با بستگانشان که احتمالا در راهروی مطب یا داخل منزل از بیمار پرستاری می کنند ، آنان را از دریافت نکردن دارو مطلع و مقصد بعدی اعم از داروخانه یا شهر همجوار برای گشتن به دنبال دارو را معرفی می کنند و به تلاششان ادامه می دهند.

شلوغی داروخانه‌های مازندران ؛ کمبود دارو یا طغیان بیماری ؟

در انتظار پایان کمبودها

یکی از مراجعه کنندگان به داروخانه ای در اطراف میدان ساعت شهر ساری که موفق به دریافت داروهای تخصصی غیر بیمارستانی نشد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق مشاهده فهرستی از داروخانه هایی که برای توزیع داروهای تخصصی برای بیمارن اعصاب و روان و غیربیمارستانی در فضای مجازی معرفی شده بودند، به داروخانه این منطقه مراجعه کردم اما موفق به دریافت دارو نشدم.

این شهروند جویباری افزود : برای دریافت داروی اعصاب و روان برای درمان بیماری آشفتگی و وسواس فکری و اختلال افسردگی شیدایی که پزشک معالج برای درمان پسر جوانم تجویز کرده بود به داروخانه های شهرهای جویبار و قائمشهر سر زدم اما حتی یک قلم از داروی تجویز شده را هم نتوانستم پیدا کنم و در فضای مجازی، آدرس تعدادی از داروخانه های ساری را به من دادند و نمی‌دانم در مرکز استان موفق به دریافت این داروها می شوم یا خیر.

وی ادامه داد : شرایط جسمانی پسرم به دلیل ابتلا به بیماری اعصاب و روان در هفته های گذشته چندان مساعد نبود ، اما به یاری خدواند و تجویز برخی داروی گیاهی از سوی بستگان این روزها حالش رو به بهبودی است ، اما برای ادامه روند درمان، پزشک معالج چند داروی تخصصی را برای پسرم تجویز کرد که در داروخانه ها یافت نمی شود.

این شهروند جویباری گفت : داروخانه شهرستان‌های استان به دلیل کمبود داروهای غیربیمارستانی و تخصصی شلوغ است و مردم بسختی داروهای خود را از داروخانه دریافت می کنند و از شرایط به وجود آمده گلایه داریم و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد.

یکی از شهروندان ساروی هم که مادرش به بیماری کرونا مبتلا شده و برای دریافت دارو به داروخانه ای در میدان معلم ساری مراجعه کرد ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز گلایه از کمبود ناگهانی داروی درمان بیماران کرونایی در بخش غیربیمارستانی، گفت :  دو هفته است که به دنبال داروهای کرونایی غیربیمارستانی از نوع آنتی بیوتیک که یک پزشک متخصص عفونی برای مادرم تجویز کرده است به داروخانه های استان مراجعه می کنم اما تاکنون موفق به دریافت این داروها نشده ام.

وی خاطر نشان کرد: برخی از مسوولان در استان مصاحبه می کنند که وضعیت بهتر شده است و داروها کرونایی در داروخانه ها یافت می‌شود ، اما باید بگویم که وضعیت کمبود دارو در یک ماه اخیر در مازندران بسیاری نگران کننده شده است.

این شهروند ساروی تصریح کرد: مادر بیمارم نیاز به این داروها برای ادامه درمان خود دارد و از مسوولان عاجزانه می خواهم به داد مردم برسند و واقعا شرایط بیمار کرونایی من که در منزل دوران درمان خود را سپری می‌کند، خوب نیست.

شلوغی داروخانه‌های مازندران ؛ کمبود دارو یا طغیان بیماری ؟

جولان دلالان و گلایه شهروندان

یکی از بیمارانی که این روزها با بیماری اعصاب و روان دست و پنجه نرم می کند در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا با گلایه از کمبود دارو ، از عبارت « شرایط سخت برای تامین دارو » سخن گفت و اظهار داشت : هر چی گشتم داروی مورد نیازم را در داروخانه ها پیدا نکردم ولی بستگانم به من اطلاع دادند که از طریق بازار آزاد می توانند دارو را تهیه کنند ولی چون داروی اعصاب و روان است ، چندین برابر باید قیمتش را بپردازم.

این شهروند تنکابنی در پاسخ به درخواست خبرنگار ایرنا برای توضیح بیشتر در باره داروهای مورد نیاز و قیمت پیشنهادی دلالان ، افزود : یکی از پزشکان استان برای درمان بیماری‌ام داروهایی مانند «بنزودیازپین، پنتوباربیتون سدیم، باربیتورات، هالوپریدول، پروکلرپرازین» تجویز کرد ، اما متاسفانه موفق به دریافت این داروها نشدم و با پیگیری هایی که انجام دادیم یک  دلال دارو می گوید با دریافت پنج میلیون تومان می‌تواند این داروها را به ما تحویل دهد.

وی خاطر نشان کرد: به طور قطع برای دریافت داروهای اعصاب و روان از دلال جماعت خرید نخواهم کرد ، اما مسوولان بندانند که این آشفته بازار کمبود دارو حتی اگر موقتی باشد پای سودجویان را به خرید و فروش دارو باز کرده است.

او افزود : این روزها دلالان در بازار سیاه جولان می‌دهند. چرا باید وضعیت به این شکل باشد که داروی چند صدهزار تومانی به قیمت میلیونی توسط دلالان خرید وفروش شود؟ دلالان در فضای مجازی صفحه تاسیس می کنند و آزادانه در حال تبلیغ داروهای خود هستند و از پلیس فتا می خواهیم به صورت جدی با این افراد متخلف برخورد کند.

کلافگی داروخانه‌داران 

یکی از داروخانه داران ساروی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: گلایه مردم در ارتباط با کمبود داروهای غیر بیمارستانی حق است و برخی مشکلات باعث شده که برخی اقلام داروهای تخصصی در استان کمیاب شود.

جلیل رجبی خاطر نشان کرد: لیستی از داروخانه های منتخب و شبانه روزی در مازندران که داروهای تخصصی غیر بیمارستانی در آن به فروش می رسد در فضای مجازی در حال انتشار است در حالی که تاکنون دارویی برای توزیع در بین مراجعه کنندگان به داروخانه محل خدمت اینجانب تحویل نشده است.

این داروخانه دار ساروی تصریح کرد: مراجعه مردم به داروخانه ها برای دریافت دارو قابل توجه است و این روزها یکی از کارکنان داروخانه را مامور رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرده ایم و واقعا داروخانه ها شلوغ است و مردم از وضعیت کمبود کلافه هستند.

وی تصریح کرد: زمان خاصی برای تامین و توزیع داروهای تخصصی در داروخانه های استان وجود ندارد و روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر  دست خالی و بدون آنکه حتی یک دارو را دریافت کنند داروخانه ها را ترک می‌کنند.

این داروخانه دار ساروی تصریح کرد: تعداد مراجعات مردم از شهرستان های همجوار به داروخانه های مرکز استان برای تبدیل نسخه خود به دارو در روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است که این موضوع به این معنا است که مشکل کمبود دارو در تمام نقاط استان محسوس است.

شلوغی داروخانه‌های مازندران ؛ کمبود دارو یا طغیان بیماری ؟

ورود دانشگاه علوم پزشکی مازندران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید کمبود برخی اقلام دارویی مانند انواع آنتی بیوتیک در استان مازندران گفت که به صورت روزانه برای رفع این دغدغه شهروندان مازندرانی مشکلات را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش می دهیم.

دکتر ابراهیم صالحی‌فر ادامه داد: از نگاه سازمان غذا و دارو کمبود دارو اینگونه تعریف می شود که تمامی دزها یک دارو نایاب شود و یا نشان های معادل آن وجود نداشته باشد و همچنین در کنار کمبود داروی خارجی معادل ایرانی آن هم وجود نداشته باشد که این روزها موارد مذکور برای کمبود برخی اقلام دارویی در استان صدق می کند.

وی با بیان این که، مشکل کمبود برخی اقلام دارویی تنها مختص به مازندران نیست و در تمامی نقاط کشور وجود دارد، افزود: به طور حتم با اتخاذ ساز و کارهای مختلفی که وزارت بهداشت در بحث حمایت از شرکت های بیمه ای و همچنین تولیدکنندگان دارو و واردات کنندگان انجام خواهد داد این مشکل برطرف خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که، گلایه شهروندان استان بحق است، اضافه کرد: به صورت روزانه و هفتگی دغدغه های شهروندان را به مدیران بالادستی گزارش می دهیم و به طور حتم برای رفع این دغدغه پیگیری ها را ادامه می دهیم.

صالحی فر تصریح کرد: در کنار پیگیری ها، ظارت و بازرسی از داروخانه ها برای جلوگیری از احتکار دارو و یا ایجاد بازار سیاه در بازار با جدیت در دست اجرا است و به هیچ عنوان اجازه جولان دلالان در بازار داروی مازندران را نخواهیم داد.

وی با بیان این که، لیستی که از داروخانه های منتخب برای توزیع داروهایی تخصصی در فضای مجازی در حال انتشار است مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیست، خاطر نشان کرد: مردم به شایعات توجه نکنند و برای خرید داروهایی هایی که به گفته افراد سودجو برای درمان بیماران موثر است، اقدام نکنند.