شناسهٔ خبر: 54749176 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

کوهپیمایی در اورین، بام اِوِرِست ایران

علی محبوبی

۳ هزار نفر به مناسبت همایش ملی کوه اورین؛ در اورین بام اِوِرِست ایران کوهپیمایی کردند.

صاحب‌خبر -

کوه اورین از زیباترین و خوش آب و هواترین کوه های آذربایجان محسوب می شود که در ۳۵ کیلومتری شهر خوی واقع شده  به  اورست ایران  مشهور است امروز به مناسبت همایش ملی کوه اورین علاقمندان و کوهنوردان از سراسر کشور کوهپیمایی کردند. 

زیبایی ها و چشم اندازها و مناظر طبیعی و بکر کوه اورین و دامنه هایش را فقط با رفتن به کوه و مشاهده شان می توان درک کرد و این زیبایی کوه اورین آنرا تبدیل به نماد مردم آذربایجان نموده تا جاییکه نشریات و رسانه ها و کارخانه ها و مجموعه های گردشگری و خدماتی و شرکت هایی با برند نام کوه اورین در سطح آذربایجان و کشور  نامگذاری شده اند و روایت عاشقی کوه اورین در نغمه و ساز شاعران و موسیقی دان ها و عاشیق های دیار آذربایجان جلوه گری می کند. 

کوهپیمایی در اورین، بام اِوِرِست ایران

علی اکبرلو، رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان خوی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد : بعد از گذشت دو سال از پاندمی کرونا امروز همایش ملی روز اورین با حضور ۳ هزار نفر علاقمند و کوهنورد از سراسر کشور با شکوه هر چه تمامتر برگزار شد .

وی با بیان اینکه تمامی پروتکل زیست محیطی دراین همایش رعایت شده بود، تصریح کرد : هیچ خودرو و موتورسواری اجازه ورود به مناطق بکر کوه اورین را نداشت و فقط خودروهای اورژانس و آمبولانس ها با رعایت اصول زیست محیطی اجازه ورود به مکان های مشخص شده را داشتند .

علی اکبرلو ادامه داد : همایش اورین تمرینی برای نحوه رفتار مردم با طبیعت است و مردم طبیعت دوست ایران نشان دادند در برخورد با طبیعت خدادادی و بکر بسیار محتاط و حرفه ای عمل می کنند .

حسین ملاابراهیم لو، رییس شورای شهر فیروق نیز در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: کمک به کوهنوردان در زمینه اسکان و پخش کیسه زباله ها برای جلوگیری تخریب محیط زیست و کمک و راهنمایی علاقمندان از مجموعه خدمات شورا و شهرداری فیرورق برای همایش روز اورین بود.

کوهپیمایی در اورین، بام اِوِرِست ایران

رحیم‌ زینال نژاد از دبیران باسابقه ادبیات خوی نیز در گفت و گو با اظهار کرد : کوه اورین در حال حاضر به نماد مردم آذربایجان تبدیل شده و افراد به همراه خانواده هایشان به این کوه می روند و به آن بعنوان مظهر حماسه و پاکی و استقامت نگاه می کنند.

وی تصریح کرد : همایش های اورین همه ساله توسط مردم از سراسر کشور برگزار می شود و مردم خودشان مدیریت همایش را بر عهده می گیرند و این بزرگترین رویداد فرهنگی و ورزشی کشور با مدیریت مردم محسوب می شود .

به گزارش ایسنا؛ همایش ملی یکروزه اورین به میزبانی شهرستان خوی امروز جمعه مورخه سوم تیرماه با همکاری مجموعه ارگان ها و نهادهای مربوطه با حفظ موارد زیست محیطی و مسائل فرهنگی و اجتماعی با حضور و صعود ۳ هزار نفر علاقمند و کوهنورد از سراسر کشوربه کوه اورین برگزار شد. 

انتهای پیام