شناسهٔ خبر: 54748947 - سرویس بین‌الملل
منبع: شفقنا | لینک خبر

اعلام حمایت پادشاه اردن از تشکیل ائتلاف مشابه ناتو در خاورمیانه

صاحب‌خبر -

شفقنا- پادشاه اردن ضمن اعلام حمایت از تشکیل یک ائتلاف نظامی مشابه پیمان ناتو در خاور میانه، خواهان اتحاد کشورهای جهان عرب شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA)، ملک «عبدالله دوم»، پادشاه اردن در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» آمریکا که گزیده هایی از آن امروز (جمعه) در پایگاه اینترنتی این شبکه خبری پخش شد، اعلام کرد که از تشکیل یک ائتلاف نظامی در منطقه خاور میانه به سبک سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پشتیبانی می کند.

عبدالله دوم در این مصاحبه اظهار داشت: اردن به طور فعال با ناتو کار می کند و پس از آن که برای چند دهه در کنار نیروهای این ائتلاف جنگیده، خود را شریک آن می داند؛ تمایل دارم کشورهای بیشتری در منطقه را ببینم که وارد این ترکیب می شوند.

پادشاه اردن ضمن اعلام این که وی از نخستین افرادی خواهد بود که از ایجاد ائتلافی در خاور میانه همانند پیمان ناتو حمایت می کند، تاکید کرد که چشم انداز و بیانیه ماموریت ویژه چنین ائتلاف نظامی باید بسیار روشن باشد و نقش آن نیز باید به خوبی مشخص شود چرا که در غیر این صورت، همه را سردرگم خواهد کرد.

در ادامه این مصاحبه، عبدالله دوم همچنین تصریح کرد: در کنار همکاری های امنیتی و نظامی احتمالی، کشورهای خاور میانه شروع به همکاری با یکدیگر برای رویارویی با چالش های ناشی از جنگ اوکراین کرده اند.

پادشاه اردن ضمن درخواست از کشورهای جهان عرب برای کمک به یکدیگر و تاکید بر این که پروژه های منطقه ای تحت تاثیر این مسئله قرار خواهند گرفت، خاطر نشان ساخت که باید روی یافتن راه حل هایی مبتنی بر اصل برد – برد کار کرد تا تامین منافع طرف های مختلف تضمین شود.

عبدالله دوم ضمن اظهار نظر در مورد افزایش قیمت انرژی و کالاهای اساسی در پی آن چه «تهاجم توجیه ناپذیر روسیه به اوکراین» خواند، همچنین تاکید کرد که مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین این توانایی را دارد که مانع از هر گونه طرح و همکاری در خاور میانه شود.

پادشاه اردن در این باره عنوان کرد که عدم ارتباط میان رژیم صهیونیستی و فلسطین باعث ایجاد یک وضعیت از ناامنی و بی ثباتی در منطقه می شود که به نوبه خود روی پروژه های منطقه ای تاثیر خواهد گذاشت.

عبدالله دوم ضمن آن که درباره نقش ایران در منطقه علامت سؤال گذاشت، خاطر نشان ساخت که هیچ کسی خواهان جنگ و درگیری نیست و این پرسش را نیز مطرح کرد که آیا کشورهای خاور میانه می توانند به سمت چشم اندازی که عنوان آن شکوفایی باشد، کار کنند.

خبر اصلی را در آناتولی ببینید