شناسهٔ خبر: 52107685 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

نیروهای نظامی عراق به حالت آماده باش در آمدند

تهران - ایرنا - فرمانده عملیات غرب نینوا روز جمعه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به نیروهای ارتش و کشته شدن ۱۱ عراقی و فرار شماری از عناصر وابسته به داعش از زندان غویران در شهر الحسکه سوریه، نیروهای نظامی عراق به حالت آماده باش درآمده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی «ارم نیوز» امارات به نقل از نیروهای امنیتی عراق اعلام کرد که این نیروها پس از  فرار زندانیان داعش از زندان غویران در شهر الحسکه سوریه و حمله تروریستی به نیروهای امنیتی عراق در بامداد امروز به حالت آماده باش درآمده‌اند و اقدامات خود در مرز با سوریه را تشدید کرده اند.  

سرلشکر «جبار الطائی» فرمانده عملیات غرب نینوا گفت: با آمادگی نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها از سوریه به داخل کشور،  امنیت کامل در منطقه مرزی برقرار شده است. 

وی تاکید کرد که با همکاری گسترده شهروندان ساکن مناطق، نیروهای امنیتی عراق از توانایی و آمادگی کامل برای دفع هرگونه نفوذ به داخل خاک این کشور برخوردارند. 

فرمانده عملیات غرب نینوا با بیان این که مرزهای این استان با سوریه از  وضعیت پایداری برخوردارند و اقدامات حفاظتی در کل مرز اجرا شده است، افزود: تامین امنیت مرزهای استان نینوا به وسعت حدود ۲۶۶ کیلومتر از امروز به طور کامل تشدید می‌شود.  

سانا خبرگزاری دولتی سوریه امروز از فرار تعدادی از تروریست‌های داعش از زندان دوم «الصناعیه» تحت کنترل شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «قسد» در الحکسه خبر داد. 

سانا دیروز (پنجشنبه) گزارش داد که دو خودروی بمب‌گذاری شده پشت سر هم پس از برخورد با درهای زندان دوم «الصناعیه» در الحسکه منفجر و به دنبال آن صدای تیراندازی شدید در داخل زندان شنیده شد و تروریست‌های داعش سعی کردند از این زندان فرار کنند.  

خبرگزاری سوریه افزود: جنگنده‌های اشغالگران آمریکایی بشدت در آسمان الحسکه و در ارتفاعات پایین در بالای زندان «الصناعیه» به پرواز در آمدند و منور پرتاب کردند.  

در این پیوند، دیده بان موسوم به حقوق بشر سوریه نیز امروز (جمعه) گزارش داد که بیش از ۸۰ داعشی  در زندان غویران در استان الحسکه از این زندان فرار کرده اند. 

«رامی عبدالرحمن» مدیر این دیده بان با اشاره به این که شورش ابتدا از داخل زندان آغاز شد، گفت که عملیات زندان غویران بزرگترین عملیات گروه تروریستی داعش در حدود سه سال گذشته از زمان نابودی پایگاههای این گروه در داخل خاک سوریه بود. 

وی افزود که زندان غویران بزرگترین زندان داعشی‌ها در جهان است و پس از این حمله، ده‌ها داعشی فرار کردند. 

مدیر دیده بان موسوم به حقوق بشر سوریه اظهار کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده تاکنون ۴۱ نفر از جمله ۲۰ نفر شامال نیروهای امنیت داخلی قسد، نیروهای ضد تروریسم و ​​نگهبانان زندان همراه با ۵ شهروند غیرنظامی که توسط داعش به عنوان سپر انسانی استفاده می‌شود و ۱۶ نفر از اعضای داعش کشته شده اند.  

وی اظهار کرد که احتمال افزایش تعداد کشته شدگان به دلیل دست‌یابی به اطلاعات دقیق‌تر و وجود تعداد زیادی مجروحان که حال آن‌ها وخیم است، وجود دارد. 

مرز بین عراق و سوریه بیش از ۶۰۰ کیلومتر امتداد دارد و یک بیابان عمیق از الحسکه در شرق تا حومه شرقی حمص را در بر می‌گیرد که در سمت عراق به موصل و الانبار ختم می‌شود. 

این منطقه یک سوم مساحت سوریه و یک چهارم مساحت عراق را شامل می‌شود. 

زمین ناهموار و پیچیده این منطقه پس از عملیاتی که نیروهای ائتلاف بین‌المللی برای از بین بردن داعش به راه انداختند به حفاظت از عناصر این گروه کمک کرد. 

به نوشته ارم نیوز امارت، بر اساس برآوردهای بین‌المللی هنوز بیش از ۱۰ هزار نفر از نیروهای داعش دارای تعداد زیادی سلاح و تجهیزات در هر دو کشور وجود دارند.  

به گزارش ایرنا، گروه‌های تروریستی داعش سحرگاه امروز جمعه به یگان‌های ارتش در منطقه «العظیم» در شمال استان دیاله حمله کردند که در پی آن ۱۱ نفر از نیروهای ارتش از جمله یک افسر کشته شدند. 

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به حمله سحرگاه امروز گروه‌های تروریستی داعش به یگان‌های ارتش در منطقه «العظیم» در شمال استان دیاله تاکید کرد که باید با اقدامات پیش‌دستانه دست تروریست‌ها را بست. 

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که فرمانده کل نیروهای مسلح عراق را در دست دارد پس از این حمله تروریستی با صدور فرمانی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای دستگیری عناصر داعش و عاملان این حمله شد.