شناسهٔ خبر: 50371990 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

اعتصاب و نافرمانی مدنی در سراسر سودان در محکومیت کودتای ارتش

وزارت اطلاع‌رسانی سودان از اعتصاب مدنی و سراسری کارکنان وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی کشور در مخالفت با اقدامات ارتش در خصوص بازداشت نخست‌وزیر و اعضای هیئت دولت خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کارکنان همه وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی سودان در اعتراض به کودتای ارتش و بازداشت سیاستمداران غیرنظامی از جمله «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر، دست به اعتصاب و نافرمانی مدنی در سراسر این کشور زده‌اند.

 سندیکای پزشکان سودان هم در بیانیه‌ای، اعتصاب عمومی را در همه بیمارستان‌ها به استثنای موارد اورژانسی اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربی، همزمان ارتش و پلیس سودان اعلام کرد که با هر نوع تلاش برای تعطیل کردن روند زندگی مردم یا هرج و مرج امنیتی مقابله می‌کند.

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان در کنفرانس مطبوعاتی از انحلال شورای حاکمیتی، کابینه و برکناری استانداران و اعلام حالت فوق‌العاده خبر داد و تأکید کرد که مدیران کل وزارتخانه‌ها و استان‌ها اداره امور را برعهده خواهند داشت.

سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت «عمر البشیر» وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است. مخالفان دولت نظامی، ارتش سودان را به دست داشتن در این کودتا و تلاش برای بازگرداندن سودان به دوره عمر البشیر متهم کردند.

دو روز پیش هم ائتلاف «اعلامیه آزادی و تغییر» سودان (حامی نخست وزیر و دولت) در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر حمایت خود از نخست‌وزیر این کشور، درباره «کودتای خزنده» هشدار داده بود.

روز شنبه گذشته، «یاسر عرمان» عضو ارشد ائتلاف «اعلامیه آزادی و تغییر» گفت که «بحران کنونی در قالب کودتای خزنده ایجاد شده است، در شرایطی که معترضان بندر اصلی پورت‌سودان در شرق کشور را برای حدود یک‌ماه بسته‌اند و صدها معترض دیگر از یک هفته پیش تحصن خود را در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری آغاز کرده و خواستار تشکیل "دولت نظامی" هستند».

انتهای پیام