شناسهٔ خبر: 50363634 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل: بازداشت رهبران غیرنظامی سودان غیرقابل قبول است

تهران- ایرنا- به دنبال بازداشت نخست وزیر و شماری از مقامات دولت انتقالی سودان از سوی گروهی از نظامیان، نماینده سازمان ملل در امور سودان اقدامات صورت گرفته از سوی نظامیان این کشور را غیر قابل قبول دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رسانه بلژیکی لالیبر، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه ای «نگرانی عمیق خود از تحولات اخیر» در سودان را اعلام کرد و از «همه طرف ها» خواست به توافق نامه تقسیم قدرت انتقالی که در سال ۲۰۱۹میلادی پس از سرنگونی حکومت خودکامه عمر البشیر منعقد شد، پایبند باشند.

همچنین «فولکر پرتس» نماینده سازمان ملل در امور سودان نیز بازداشت رهبران غیرنظامی از سوی گروهی از نظامیان را غیرقابل قبول دانست و از گزارش های واصله مربوط به کودتا ابراز نگرانی کرد.

در حالی که به گفته وزارت اطلاعات سودان، تقریباً همه مقامات غیرنظامی دولت انتقالی از سوی نیروهای نظامی این کشور بازداشت شده اند، نماینده سازمان ملل در امور سودان خواستار آزادی فوری این افراد شد.

خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی از حمله گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و بازداشت خانگی او خبر دادند.  به گزارش الجزیره، هویت این افراد نظامی مشخص نیست.

گزارش هایی هم از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شده است.  منابع مطلع، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند.

رویترز هم گزارش داد : اکثر اعضای کابینه و تعداد زیادی از سران احزاب طرفدار حکومت دستگیر شده اند.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.