شناسهٔ خبر: 49695830 - سرویس بین‌الملل
منبع: مشرق | لینک خبر

اندیشکده آمریکایی:

بایدن در جنگ یمن تفاوت چندانی با ترامپ ندارد

فارس

اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مقاله‌ای نوشت که دولت بایدن علی‌رغم وعده پایان جنگ یمن و قطع حمایت از ائتلاف سعودی، در اجرای تعهد خود خلف وعده کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مقاله‌ای نوشت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا علی رغم وعده‌های اولیه خود، از ائتلاف سعودی در تهاجم علیه یمن همچنان حمایت می‌کند و توفیقی در پایان دادن به جنگ به دست نیاورده است. در این مقاله آمده است که «جو بایدن» در اولین خطابه خود پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مدعی شد که سیاست خارجی متفاوتی در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ» در ارتباط با جنگ یمن در پیش خواهد گرفت.

به نوشته بروکینگر، دونالد ترامپ در حمایت از دولت سعودی و امارات تا جایی پیش رفت که علیه تلاش‌های کنگره برای پایان پشتیبانی از ائتلاف سعودی از حق وتو استفاده کرد. هنگامی که «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۵ جنگ یمن را آغاز کرد، «باراک اوباما» تصمیم گرفت که برای کاهش انتقادات دولت ریاض از توافق هسته‌ای با ایران، از ائتلاف سعودی در جنگ یمن حمایت کند.

بیشتر بخوانید:

محبوبیت ترامپ بیشتر از بایدن شد

اما جو بایدن پس از روی کار آمدن تصمیم گرفت که یمن را در اولویت قرار دهد و از این رو «تیم لیندرکینگ» را به عنوان نماینده ویژه در امور یمن انتخاب کرد و همزمان جنبش انصارالله را از لیست تروریستی خارج کرد که ترامپ دست به آن زده بود.

با این اقدامات، امیدها مبنی بر اینکه تمرکز دولت بایدن بر جنگ یمن، این بحران ویرانگر را به پایان برساند، افزایش یافت، اما با همه این تفاسیر پس از گذشت هشت ماه هیچ اتفاق قابل ذکری رخ نداده است.

به نوشته بروکینگز، «جو بایدن» همچنین وعده داده بود که پشتیبانی آمریکا از عملیات تهاجمی ائتلاف سعودی به یمن را خاتمه دهد، اما واشنگتن همچنان به پشتیبانی از این جنگ ادامه می‌دهد.

در این مقاله آمده است که ذات عملیات نظامی ارتش سعودی در یمن، یک عملیات تهاجمی است که همزمان با بمباران یمن، این کشور را در محاصره قرار داده است.

ائتلاف سعودی از مارس ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۲۱، حداقل ۲۳۲۵۱ حمله هوایی به یمن صورت داده که طبق آمار رسمی به کشته و زخمی شدن ۱۸۶۱۶ غیر نظامی منجر شده است.

بروکینگز تأکید کرد: «تا زمانی که ایالات متحده از جنگ سعودی‌ها علیه یمن پشتیبانی مادی و سیاسی می‌کند، سخن بایدن مبنی بر اینکه آمریکا به زودی پشتیبانی از عملیات تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند، دروغ است و از این رو سیاست بایدن با دولت پیشین آمریکا تفاوت چندانی ندارد.»

نکته دوم از نظر بروکینگز به ادامه محاصره یمن باز می‌گردد؛ بدین صورت که دولت بایدن هیچ زمانی به دنبال پایان فوری این محاصره که به شکل  اساسی مانع ورود سوخت به بندر الحدیده (تحت کنترل حوثی‌ها) شده، نبوده است. سعودی‌ها همچنین مانع از سر گیری پروازها از فرودگاه بین‌المللی صنعاء شده‌اند و با ممانعت از ورود سوخت لازم به یمن برای انتقال غذا و آب، به شکل فعال عامل گرسنگی یمنی‌ها شده‌اند.

این اندیشکده آمریکایی افزود: «محاصره به هیچ وجه یک عملیات دفاعی نیست، بلکه تهاجمی محسوب می‌شود.»

«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن نیز روز گذشته در سخنانی به مناسبت انقلاب ۲۱ سپتامبر در بیان علت دشمنی آمریکا با انقلاب یمن و حمایتش از تجاوز به این کشور گفت که پیش از سال ۲۰۱۴، سفیر آمریکا، زمام امور یمن را در دست داشت و واشنگتن نیز جایگزین ریاست جمهوری بود و گروههای سیاسی، تسلیم قیمومیت سفارت آمریکا بودند، اما انقلاب یمن به این سلطه پایان داد.