شناسهٔ خبر: 49680558 - سرویس سیاسی
منبع: روزنو | لینک خبر

وزیر کشور: با معتمدین مشورت می‌کنیم

چالش‌های انتخاب استانداران

شرق

بر سر انتخاب استاندار سیستان‌وبلوچستان هم انتقادات زیادی صورت گرفت. حالا وزیر کشور گفته است: با توجه به شرایط استان‌ها، گزینه‌های استانداری را با نمایندگان مجلس و معتمدین منطقه بررسی می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

چالش‌های انتخاب استانداران

روز نو :ماجرای انتخاب استانداران همچنان ادامه دارد. برخی نمایندگان گلایه دارند که چرا با آنها مشورت نمی‌شود.

بر سر انتخاب استاندار سیستان‌وبلوچستان هم انتقادات زیادی صورت گرفت. حالا وزیر کشور گفته است: با توجه به شرایط استان‌ها، گزینه‌های استانداری را با نمایندگان مجلس و معتمدین منطقه بررسی می‌کنیم. او گفته که این کار در مسیر انجام است و انجام خواهد شد و هماهنگی‌ها را انجام خواهیم داد تا بهترین انتخاب را داشته باشیم و با توجه به شرایط استان‌ها، موارد را با نمایندگان مجلس و معتمدین منطقه بررسی می‌کنیم و این کار امکان دارد زمان ببرد ولی ارزش دارد تا بهترین‌ها را انتخاب کنیم و در زمان مقرر به هیئت دولت ابلاغ خواهد شد. یکی از موضوعاتی که درباره برخی استان‌ها مانند سیستان و خوزستان مطرح شده، انتصاب و انتخاب استاندار ویژه با اختیارات ویژه است.

برخی معتقدند چهره‌هایی که برای این دو استان انتخاب شده‌اند، برای ویژه‌بودن کوچک‌اند و نمی‌توانند مشکلی از مشکلات این دو استان محروم حل کنند. جعفر قادری، نماینده مجلس، خطاب به وزیر کشور قبلا گفته بود: وزارت کشور در انتخاب استانداران، خود را از مشورت نمایندگان بی‌نیاز نداند؛ نمایندگان همسو با دولت بوده و جز خیر و صلاح دولت چیزی را دنبال نمی‌کنند. اگر حتی بنا بر عدم استفاده از گزینه‌های معرفی‌شده مجامع استانی نمایندگان است، حتما نظر این مجامع را مد‌نظر داشته باشد.

نماینده زنجان هم با بیان اینکه یکی از ملاک‌ها، بومی‌بودن استاندار است، گفته به‌عنوان نماینده مردم لیست‌ها و لیست ١٠‌نفره بررسی و تنها چند نفر معرفی خواهند شد و چنانچه وزیر کشور بخواهد فردی را به‌عنوان استاندار معرفی کند، باید قوی‌تر از نیروهای معرفی‌شده از سوی نمایندگان باشد. انتقاد عمده به استاندار سیستان‌و‌بلوچستان این بود که چون نجومی‌بگیر بوده با مشکلات و محرومیت مردم منطقه سنخیت ندارد.
حالا حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، درباره تأثیر انتخاب استانداران ویژه برای استان‌های محروم گفته است: دولت باید با توجه به اینکه نماینده تام‌الاختیارش یعنی استاندار با اختیارات ویژه در آن استان وجود دارد، با تمرکز مدیریت در آن استان را پدید بیاورد و همه استان‌ها با یک فرماندهی هماهنگ کار را دنبال کنند که این موجب می‌شود انسجام دستگاه‌ها برای حل مشکلات آن استان بیشتر شود. حمیدرضا ترقی درباره ملاک‌های استاندار ویژه گفت: در درجه اول تسلط افراد در زمینه مدیریتی خود و مشکلات استانی که در آن هستند مهم است؛ این موضوع می‌تواند یکی از ملاک‌های تعیین یک استاندار خوب باشد. استفاده از افراد محلی که روابط‌عمومی خوبی با مردم دارند نیز از ملاک‌هایی است که می‌تواند یک استاندار خوب آن را داشته باشد و می‌تواند نقش مؤثری را در این زمینه ایفا کند. استاندار همچنین باید توانایی مدیریتی بالایی در سطوح عالی حاکمیت را داشته باشد و بتواند دستگاه‌های مختلف دولتی را برای حل مشکلات استانش هماهنگ کند و از نقاط قوت و ضعف استان‌ها باخبر باشد و از همه مهم‌تر دارای برنامه‌ای بوده تا هدف توسعه استان را محقق کند. بحث انتصاب استاندار ویژه در زمان دولت رئیسی مطرح شده است.

او در نشست ویژه بررسی مسائل خوزستان، از توجهش به استان‌های دارای شرایط خاص گفت و تأکید کرد در این استان‌ها از «مدیر عالی» بهره خواهد گرفت. رئیسی با اشاره به رفع محرومیت در استان‌های خوزستان و سیستان‌وبلوچستان از انتخاب استانداران ویژه با «اختیارات ویژه» خبر داده بود تا «بتوانند به صورت نوبه‌ای مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در هیئت دولت مطرح و پیگیری کنند».

برای خوزستان ابتدا نام محسن رضایی و بعد هم سردار نقدی به گوش می‌رسید که در نهایت هر دو منتفی و صادق خلیلیان به این سمت منصوب شد و حسین مدرس‌خیابانی نیز برای استان سیستان‌وبلوچستان در نظر گرفته شد.