شناسهٔ خبر: 49679951 - سرویس بین‌الملل
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش رئیس کمیسیون اروپا به پیمان نظامی و امنیتی استرالیا، آمریکا و انگلیس

اورسولا فون در لاین در واکنش به پیمان نظامی و امنیتی استرالیا، آمریکا و انگلیس گفت با فرانسه به شکلی غیرقابل قبول رفتار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت، زمانی که استرالیا، انگلیس و آمریکا درباره یک پیمان نظامی و تامین زیردریایی برای استرالیا مذاکره کردند، با فرانسه به شکلی «غیرقابل قبول» رفتار شد.

فون در لاین در مصاحبه با سی ان ان گفت: «سوالات بسیاری باقی مانده که باید پاسخ داده شود. با یکی از کشور‌های عضو ما به شکلی رفتار شده که قابل قبول نیست.»

این مقام اروپایی افزود، اتحادیه اروپا درخواست خواهد کرد تا «پیش از ادامه کار‌ها به شکل سابق» درباره آنچه رخ داده است «شفاف سازی صورت گیرد.»

مصاحبه کامل این مقام اتحادیه اروپا روز دوشنبه پخش شد. هفته گذشته، وقتی سه کشور انگلیسی زبان از توافق آکوس رونمایی کردند، فرانسه با خشم به آن واکنش نشان داد. بر اساس این توافق، واشنگتن برای استرالیا زیردریایی هسته‌ای تامین خواهد کرد.

این پیمان به توافق دیرینه‌ای ضربه زده است که بر اساس آن، فرانسه طی یک توافق چند میلیارد دلاری برای استرالیا زیر دریایی‌های دیزلی تامین می‌کرد تا در یک کارخانه کشتی سازی استرالیایی ساخته شوند.

در پی این موضوع، پاریس سفرای خود را از کانبرا و واشنگتن برای دریافت مشورت فراخواند و وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه دوشنبه خود در نیویورک پیش از مجمع عمومی سازمان ملل درباره این موضوع گفتگو کردند.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که این اتحادیه در موضع نارضایتی فرانسه از این کشور حمایت می‌کنند، اما تاکنون آن‌ها حمایت علنی از اظهارات به شدت تهاجمی فرانسه نداشته اند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود که با این پیمان، «از پشت به فرانسه خنجر زده شد.» همچنین؛ وزیر امور اروپایی فرانسه نیز گفته است، این پیمان ممکن است باعث از بین رفتن مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا-استرالیا شود.

انتهای پیام/