شناسهٔ خبر: 49675093 - سرویس بین‌الملل
منبع: شفاف | لینک خبر

تلاش فرانسه و استرالیا برای ادامه مذاکرات تجاری به رغم بحران زیردریایی‌ها

مسؤولان فرانسه و استرالیا امروز، دوشنبه گفتند، خشم فرانسه از فسخ قرارداد زیردریایی‌ها بین دو کشور هرگز مذکرات مربوط به توافقنامه تجارت آزاد بین استرالیا و اتحادیه اروپا را متوقف نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه سفیرهای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند. این گام بعد از آن برداشته شد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری‌ آمریکا هفته گذشته از توافق جدیدی شامل استرالیا، انگلیس و کشورش موسوم به آکوس برای تولید ناوگان زیردریایی استرالیا شامل دست‌کم هشت زیردریایی با سوخت هسته‌ای خبر داد.

۱۶ سپتامبر سال جاری میلادی استرالیا به همراه آمریکا و انگلیس شراکت امنیتی آکوس را اعلام کردند. بر اساس این توافقنامه، استرالیا هشت زیردریایی هسته‌ای می‌گیرد و نیروهای خود را به موشک‌های کروز ساخت آمریکا مجهز می‌کند؛ اقدامی که باعث شد تا کانبرا قرارداد دفاعی خود با فرانسه - که بزرگترین قرارداد در تاریخ این کشور محسوب می‌شود را لغو کند.

ژان پی‌یر تیبو، سفیر فرانسه در استرالیا گزارش‌ها مبنی بر اینکه فرانسه بر اتحادیه اروپا فشار وارد می‌کند تا توافقنامه تجارت آزاد را با استرالیا امضا نکند، تکذیب کرد. مذاکرات از بابت این توافقنامه از سال ۲۰۱۸ در جریان است.

تیبو افزود، در این مرحله مذاکرات ادامه دارد و منافع بسیاری برای استرالیا هست تا این توافقنامه تجارت آزاد را با اتحادیه اروپا داشته باشد.

دان تیهان، وزیر تجارت استرالیا نیز بر تصمیم خود برای سفر به پاریس در هفته‌های آینده تاکید کرد و هدف از آن را برگزاری مذاکرات تجاری و اطلاع از دیدگاه‌های فرانک ریستر، همتای فرانسوی دانست.

قرار است امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با همتای آمریکایی خود در روزهای آینده درباره توافق جدید و لغو قرارداد زیردریایی‌ها صحبت کند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نیز امروز دوشنبه به آمریکا رفت تا با بایدن و رهبران هند و ژاپن که گروه امنیتی چهارجانبه را تشکیل می‌دهند، مذاکره کند.

موریسون قبل از ترک سیدنی گفت: مساله مربوط به تضمین منافع حاکمیتی استرالیا در درجه اول است و استرالیایی‌ها می‌توانند به زندگی مسالمت‌آمیز با افراد بیشتری در منطقه ما امیدوار باشند زیرا کل آنچه ما می‌خواهیم ایجاد کشوری آزاد و صلح‌طلب است.