شناسهٔ خبر: 49579290 - سرویس اجتماعی
منبع: مشرق | لینک خبر

قسمتی از فواید رژیم غذایی

مهر

نتایج یک مطالعه کوچک نشان می دهد افراد مسنی که به طور منظم مواد خوراکی ای مانند ماهی، آجیل و روغن زیتون می خورند، تجمع آهن کمتری در مغز خود داشته و در نتیجه حافظه شان بهتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، مغز برای عملکرد طبیعی به میزان خاصی از آهن نیاز دارد، اما مغز یک فرد مسن می‌تواند مقدار اضافی آهن را در خود جمع کند. از سوی دیگر مقدار بیش از حد زیاد آهن با زوال شناختی مرتبط است؛ کاهش سریع حافظه و مهارت‌های فکری که می‌تواند منجر به زوال عقل شود.

«والنتینوس زاکاریو»، سرپرست تیم مطالعه از دانشگاه کنتاکی، در این باره می‌گوید: «هنوز مشخص نیست که آهن اضافی باعث زوال ذهنی می‌شود یا اینکه محدودیت در تجمع آن باعث جلوگیری از زوال عقل می‌شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اما رژیم غذایی می‌تواند یک شیوه بالقوه در پیشگیری از زوال عقل باشد.»

تیم تحقیق دریافت رژیم غذایی حاوی ویتامین E و برخی اسیدهای چرب موجود در مواد غذایی ای مانند ماهی، آجیل و روغن زیتون می‌تواند پیشگیرانه باشد.

با استفاده از اسکن مغزی MRI، محققان دریافتند که افراد مسن با بیشترین میزان دریافت این مواد مغذی دارای غلظت کمتر آهن در بافت مغز خود هستند. آنها همچنین در آزمایش‌های استاندارد حافظه، در مقایسه با همسالان خود که رژیم غذایی آنها کمبود نسبی آن مواد مغذی را داشت، عملکرد بهتری داشتند.

در این مطالعه ۷۳ فرد بزرگسال سالم ۶۱ تا ۸۶ ساله شرکت کردند. آنها در مورد مصرف غذاهای خاص خود در ماه گذشته، عادات ورزشی و نوشیدنی خود گزارش کردند.