شناسهٔ خبر: 49447950 - سرویس سیاسی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اما و اگرهای یک دولت تحمیلی به مردمی مظلوم؛

از زندانیان تحت تعقیبی که وزیر شدند تا دولتی که گروه های دیگر را نادیده گرفت !+فیلم

لیست موقت کابینه طالبان در حالی منتشر شد که خیلی‌ها منتظر مشاهده کردن اسامی غیر طالبانی بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ،لیست کابینه طالبان از سوی مجاهد اعلام در حالی اعلام شد که جریان‌های سیاسی بزرگ کشور منتظر بودند ببینند آیا کابینه موقت طالبان مثل اراده جمعی است یا خیر؟

نگاه مردم که تا قبل از اعلام اسامی کابینه طالبان تردیدآمیز بود، حالا نگرانی آینده نیز به آن افزوده شده و این عملکرد طالبان صدای مقامات سیاسی را هم در آورده است.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه سابق حزب جمعیت اسلامی، شورای علمای شیعه، رحمت الله نبیل از جمله افراد و گروه‌هایی هستنند که به کابینه طالبان اعتراض دارند.

شورای علمای شیعه، مرجع سیاست شیعیان

شورای علمای شیعه که در سال ۱۳۸۲ با تدبیر مرحوم آیت‌الله محسنی تاسیس شده بود این روز‌ها سکاندار کشتی سیاست شیعیان افغانستان است.

بعد از رحلت آیت الله محسنی که شخصیت دینی و سیاسی افغانستان بوده  برخلاف نگرانی‌ها این شورا تضعیف نشد و حالا علمای شیعه به دنبال تأمین منافع شیعیان زیر چتر حکومت طالبان است.

در این بین اشخاصی  چون حجت االاسلام محمد اکبری که در دهه ۱۳۷۰ هم سابقه مذاکره با طالبان را دارد به نحوی در مرکز دیدار‌های علمای شیعه با طالبان قرار دارد. وی از شخصیت‌های سیاسی و جهادی اهل تشیع است که از ابتدای دوران جهاد تا به حال در صحنه سیاست کشور ایفای نقش کرده است.

بیشتر بخوانید

در کنار او که سمت معاونت شورای علما را برعهده دارد،عالمی  بلخی و غفاری نیز در مورد حقوق شیعیان با طالبان مذاکره می‌کنند.

درپی اعلام لیست کابینه طالبان شورای علمای شیعه هم با نشر اعلامیه‌ای کابینه طالبان را غیر همه شمول خواندند.

طالبان

چتر حمایت همسایه بر سر منافع مردم افغانستان

با اعلام لیست کابینه طالبان و نادیده گرفتن گروه‌های اجتماعی  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ایران در توییتی تاکید کرده است که مطالبات گروه‌های قومی و اجتماعی در افغانستان، نگرانی اصلی ایران است.

ایران علاوه بر اینکه در طول ۴۰ سال میزبان مهاجرین و کمک رسان افغانستان در روز‌های سخت بوده است از زمان شروع مذاکرات طالبان با دولت افغانستان همواره بر حفظ منافع ملت افغانستان و حقوق اقلیت‌ها تاکید کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران  در اولین ارتباطش با مقامات پاکستان تاکید کرده است که افغانستان به قیم نیاز ندارد.

از وزیران زندانی چه خبر؟

در لیست کابینه ۳۳ نفری طالبان بیش از همه اسامی خاندان حقانی برای مردم و رسانه‌ها آشنا بود. خانواده حقانی از جریانات تندرو در شبه قاره است که سابقه خوبی در فعالیت‌های آن‌ها دیده نمی‌شود.

شاید دلایل این نگرانی‌ها و جریانات سیاسی کشور‌ها هم همین باشد. چهره‌هایی مانند سراج الدین حقانی پسر فرمانده شبکه حقانی جلال الدین حقانی که زمانی در گوانتانامو بود و آمریکا برای بازداشتش ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. یا عبدالسلام حنفی کسی که در سابقه تحصیلاتی خود، آموزش گرفتن وی از مکتب حقانیه بسیار پر رنگ است.

عبدالحکیم حقانی از رهبران و موسسین طالبان که در زمان کشته شدن ملامحمد اختر منصور یکی از گزینه‌های فرماندهی طالبان بعد از وی بود.

هرچند مدارک جدی هیچوقت از سوی سازمان امنیت ملی افغانستان در مورد طراحان حملات منتشر نشد، اما شبکه حقانی متهم به طراحی بسیاری از حملات از جمله دانشگاه کابل مراسم عاشورای سال ۱۳۹۰ کابل که بیش از ۵۰ عزادار شهید شدند هستند.

طالبان را به رسمیت نشناسید

احمد مسعود هم که خبر درگیری‌های پراکنده اش با طالبان نشر می‌شود در واکنش به اعلام کابینه غیر همه‌شمول در بیانیه‌ای از رهبران و کشور‌های جهان خواست که کابینه طالبان را به رسمیت نشناسند.

مشخص نیست احمد ۳۱ ساله تا چه مدت به مقاومت ادامه می‌دهد، اما او در پیام صوتی از مردم خواسته بود که علیه طالبان دست به اعتراض بزنند.

درپی نشر پیام صوتی وی در چند روز گذشته کابل، هرات و چند شهر بزرگ و کوچک افغانستان شاهد رویارویی مردم و نیرو‌های طالب بود که تعدادی نیز تلفات در پی داشت.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان هم در این باره گفته بود هرگونه تجمع ممنوع است و زنانی و جوانانی که درخیابان آمده بود را آشوبگر نامیده است.

این در حالی است که طالبان دو خبرنگار از روزنامه‌های مطرح افغانستان را پس از بازداشت به شدت شکنجه کرده است.

تشکیل دولت

 

تأمین عدالت قومی و فقر چالش‌های اصلی طالبان در آینده

 افغانستان در حالی شاهد این تحولات است که حکومت آینده دارای هر نوع ساختاری که باشد با چالش‌هایی مانند گسترش فقر و مطالبات گروه‌های اجتماعی و قومی روبرو خواهد بود.

طالبان تا قبل از اعلام کابینه تاکید بر تشکیل دولت فراگیر داشتند، اما لیستی که پیشتر منتشر شد خلاف آن را ثابت می‌کند که باید در عمل نشان دهند که تغییر کرده اند نه در حرف.

اگر طالبان هرچه زودتر برای برقراری ثبات و دولت فراگیر به اقدامات جدی تری دست نزند، گسترش فقر و مطالبات قومی اجتماعی خیلی زودتر از آنچه که تصور کنند به بحرانی بزرگ در افغانستان تبدیل خواهد شد.

<div id="video-display-embed-code_14686372"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7887649/14686372?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

گزارش از محمدزمان حسینی