شناسهٔ خبر: 48833924 - سرویس علمی-فناوری
منبع: فردا | لینک خبر

اتفاق عجیب/ واکسیناسیون با پیامک جعلی نوبت‌دهی!

برخی از افراد بالای ۱۸ سال در برخی از شهرها واکسن تزریق کرده‌اند. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت می‌گوید: «برخی از افراد با دستکاری پیامک نوبت‌دهی وزارت بهداشت، واکسن تزریق کرده‌اند. تنها در یک روز جلوی چهار هزار نفر از آنها گرفته شد.»

صاحب‌خبر -

اگرچه روابط عمومی وزارت بهداشت واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۸۱را تکذیب کرد اما حالا برخی از شهروندان می‌گویند واکسیناسیون سنین پایین نیز در شهرهای آنها انجام می‌شود. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت به تجارت‌نیوز می‌گوید این افراد یا با پیامک جعلی و دستکاری شده وزرات بهداشت واکسن دریافت‌ کرده‌اند یا جز گروه‌های اعلامی وزارت بهداشت بودند. او خبر داد تنها در یک روز جلوی چهار هزار نفر با پیامک جعلی گرفته شد!

آیدا می‌گوید دو روزی می‌شود که در گلوگاه مازندران که زندگی می‌کنند ۱۸سال به بالا را واکسینه می‌کنند. در برخی شهرهای دیگر نیز برخی افراد بالای ۱۸ سال می‌گویند واکسن تزریق کرده‌اند. از خوزستان، اردبیل، بوشهر تا برخی شهرهای دیگر. «متولد ۵۳ هستم و واکسن کرونا زدم.»، «۲۴ سال دارم و واکسن زدم.» اینها روایت برخی از افرادی است که می‌گویند در روزهای اخیر واکسینه شدند.

برخی از آنها می‌گویند در مراکز واکسیناسیون فقط واکسن برکت تزریق می‌شد اما برخی دیگر می‌گویند بین واکسن سینوفارم، استرازنکا و برکت حق انتخاب داشتند.

آغاز واکسیناسیون ۴۲ تا ۵۲ ساله‌ها

اما آیا واکسیناسیون عمومی بالای ۱۸ سال در کشور شروع شده؟ این افراد چگونه واکسن تزریق کردند؟ علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ که ساکن استان‌های قم، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمان و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت در این استان‌ها دارند؛ می‌توانند در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام و واکسن دریافت کنند.»

او ادامه می‌دهد: «بر اساس فاز سوم سند ملی واکسیناسیون بیماران خاص، صعب العلاج و گروها‌ی پرخطر نیز از هفته گذشته شروع شد. برخی افراد بالای ۱۸ سال هستند که واکسن دریافت کردند و ما پیگیری کردیم که جز فهرست گروه‌های اعلامی بود.»

واکسیناسیون با پیامک جعلی

اما برخی از کسانی که بالای ۱۸ سال بودند و واکسن تزریق کرده‌اند جز هیچ کدام از این گروه‌ها نبودند. شریفی در این مورد توضیح می‌دهد: «در چند روز گذشته برخی هم پیامک نوبت‌دهی وزارت بهداشت را به نام خود تغییر می‌دادند. این افراد با پیامک جعلی واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن را تزریق می‌کردند. از روز یکشنبه جلوی این کار گرفته شد.»

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت می‌گوید: «افرادی که به مراکز واکسیناسیون می‌روند اگر کد ملی آنها در فهرست نباشد، نمی‌توانند واکسن دریافت کنند. فقط روز یکشنبه جلوی واکسیناسیون ۴ هزار نفر که با پیامک جعلی و دستکاری شده به مراکز مراجعه کرده بودند، گرفته شد.» بنابراین کسانی که بالای ۱۸ سال بودند یا جز گروه‌های اعلامی هستند و یا با جعل پیامک واکسینه شدند.

شریفی می‌گوید: «در تمامی استان‌های کشور متولدین ۱۳۴۷ و ماقبل آن یعنی ۵۳ ساله به بالا می‌توانند با مراجعه به سایت salamat.gov.ir و وارد کردن کد ملی و شماره تلفن خود ثبت‌نام کنند. این افراد در شهرها می‌توانند محل تزریق واکسن، روز و ساعت آن را هم خود انتخاب کنند.»

البته در قشم واکسیناسیون بالای ۱۸ سال به صورت رسمی شروع شده. روز جمعه مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به همه افراد بالای ۱۸ سال در جزیره قشم واکسن کرونا تزریق می‌شود.

پیش از این وزیر بهداشت در تیرماه اعلام کرده بود: «به جز جزایر کیش و قشم که در مرحله بعدی اعلام خواهد شد، جمعیت ساکن کلیه جزایر خلیج همیشه فارس، از ۱۸ سال به بالا واکسینه شوند. (این پوشش شامل جمعیت مواج و غیربومی نمی شود. البته کلیه ساکنین دائم، بومی تلقی می ‌شوند.)»/ تجارت نیوز