شناسهٔ خبر: 48451900 - سرویس بین‌الملل
منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

بورل خواستار حمایت بین‌المللی برای تضمین صلح پایدار در افغانستان شد

صاحب‌خبر -

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی امروز چهارشنبه خواستار تلاش مشترک برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان شد و بر نقش حیاتی آسیای میانه و جنوبی در مسائل امنیتی و ارتباطات منطقه‌ای اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی در پیامی توییتری نوشت: صلح و ثبات پایدار در افغانستان باید یک هدف مشترک و یک مسوولیت پذیری مشترک باشد.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در روزهای گذشته نشست‌هایی با رهبران جنوب و میانه آسیا در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار کرد. این رهبران درباره انسجام اقتصادی، امنیت منطقه‌ای و به ویژه آینده افغانستان رایزنی و تاکید کردند که ثبات و صلح در افغانستان برای رشد اقتصادی و همکاری منطقه‌ای ضرورت دارد.

بورل با تاکید بر نشستهایش با رهبران این منطقه، هشدار داد که بازگشت افغانستان به هرج و مرج می‌تواند منطقه را مستعد قاچاق مواد مخدر بیشتر کرده، تفکرات رادیکال، تروریسم و خشونت را اشاعه داده و در نهایت روی امنیت اروپا تاثیر بگذارد.

او بار دیگر تاکید کرد که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آماده حمایت از روند صلح تحت رهبری افغان‌ها هستند و هشدار داد که تصرف نظامی طالبان یا تلاش‌ برای احیای یک امارت اسلامی "غیر قابل پذیرش" است.

انتهای پیام