شناسهٔ خبر: 48451848 - سرویس سیاسی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دلایل افت و خیز در اجرای طرح شهید سلیمانی چیست؟

مسئول بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ درباره افت و خیز میزان فعالیت طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا توضیح داد.

صاحب‌خبر -

عیسی مالمیرمسئول بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه طرح شهید سلیمانی از اول آذرماه در سه فاز حمایتی، نظارتی و مراقبتی شروع شد و با قدرت تا اوایل اسفند ادامه داشت، اظهار کرد: کاهش موارد ابتلا و آمار مرگ و میر از اصلی‌ترین دستاورد‌های این طرح بود و انتظار طرح از ابتدا این بود که در ماه اول در مرگ و میر ۱۰ درصد و در ابتلا ۳۰ درصد کاهش وجود داشته باشد، اما در همان ماه اول درصد موفقیت بالای ۵۰ درصد بود و در ماه دوم ۷۰ درصد و در ماه سوم به بیش از ۹۰ درصد به اهدافی که در ابتدای طرح عنوان شده بود دست یافتیم.

مالمیر با اشاره به اینکه از ابتدای طرح شهید سلیمانی، بسیج بدون دریافت هیچ مبلغی این طرح را آغاز کرد و تداوم بخشید؛ گفت: دلیل توقف موقتی این طرح مسائل مالی نبوده است. همچنین مسئله رفتن محمد صادقی رئیس سابق بسیج جامعه پزشکی هیچ ارتباطی به مسائل مالی نداشت و به دلیل حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری از سمتشان استعفا دادند.

او افزود:  بسیج با دست خالی این طرح را آغاز کرد و حتی هم اکنون نیز که بیش از هزاران بسیجی در مورد واکسیناسیون مشغول کار هستند هیچگونه حق الزحمه‌ای به این بسیجیان پرداخت نمی‌شود.

مسئول بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ بیان کرد: زمانی طرح قابل اجراست که جمعیت در یک فضای خاص حضور داشته باشند، متاسفانه اواخر اسفند به دلیل تدابیر اشتباه و اجازه تردد و مسافرت‌ها، جمعیت ساکن، سیال شدند و این یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که موجب توقف طرح شد، اما نکته حائز اهمیت این است که در این مدت فاز حمایتی طرح به هیچ عنوان متوقف نشد، اما فاز مراقبتی و نظارتی دچار چالش‌هایی شد.

مالمیر گفت:  پس از آن شاهد پیک چهارم بودیم و تا اواسط اردیبهشت که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا به اشتباه خودشان پی بردند و اقرار کردند که باید طرح را ادامه می‌دادند و مجددا طرح شهید سلیمانی از سر گرفته شد، اما به دلیل قرار گرفتن کشور در فضای انتخابات این بار اثرات طرح، کمرنگتر شد. این شرایط ادامه داشت تا یکی دو هفته پیش که مجدداً در جلساتی که برای واکسیناسیون مطرح شد و در این جلسات به این مسئله اشاره شد که با توجه به حساسیت و اهمیت واکسیناسیون در کنترل اپیدمی، موثرترین و اصلی‌ترین راه برای رهایی از این بحران، پیشگیری است و قرار بر این شد که همزمان با واکسیناسیون این طرح نیز ادامه پیدا کند.

کمبود تست های سریع و نیروی انسانی؛ اصلی ترین چالش طرح شهید سلیمانی

او ادامه داد: قرار بر این شد که فاز مراقبتی با جدیت تمام از سرگرفته شود و رهگیری و ردیابی بیماران به قوت خود ادامه پیدا کند. باید توجه داشت یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های ما در ردیابی و رهگیری، نیاز به تعداد کافی تست‌های سریع است که متاسفانه وزارت بهداشت در بحث تامین این تست‌ها با چالش مواجه شده است.

مسئول بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ اظهار کرد: در حال حاضر همه  مسئولان ذی ربط به این نتیجه رسیده اند که گام‌پنجم طرح شهید سلیمانی علاوه بر بحث ردیابی و رهگیری و نظارت و مراقبت و حمایت باید به واکسیناسیون نیز ورود کند.

مالمیر مطرح کرد: معتقدیم موضوع واکسیناسیون بسیار مهم و حائز اهمیت است و در کنار آن طرح شهید سلیمانی نیز به سبک سابق و این بار همگام با طرح واکسیناسیون با قدرت  ادامه پیدا خواهد کرد. تیم‌های رهگیری، هوم کر و تیم‌های رصد کننده ما در حال تقویت هستند، اما در حال حاضر نیروی انسانی ما در حوزه بهداشت و درمان دچار خستگی شده اند، زیرا دو سال به صورت مداوم مشغول فعالیت سنگین هستند و با چالش‌های مختلف روحی، روانی و مالی و ... مواجه هستند و این یکی از دلایلی است که ما توان اولیه‌ای که از ابتدای طرح داشتیم در شرایط فعلی نداشته باشیم، اما در بسیج به صورت ۱۰۰ درصد و کامل این طرح در جریان است.

بیشتر بخوانید 

انتهای پیام /