شناسهٔ خبر: 47716904 - سرویس فرهنگی
منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

در روز دختر، چند توصیه برای افزایش میزان رضایت از‌زندگی آن ها داریم

5 ویژگی دختران شاد و موفق

روزنامه خراسان

داشتن احساس مثبت به خود و توانمندی‌های شخصی، یکی دیگر از موضوعاتی است که با احساس شادمانی در زندگی ارتباط دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، مطالعات جدید نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر میزان شادی و رضایت از زندگی در زنان در کشورهای مختلف کمی کاهش یافته است. با توجه به این مسئله، مناسبت روز دختر را بهانه خوبی دیدیم تا به موضوع شادی در دختران بپردازیم و ببینیم عوامل موثر در شادی، شامل چه مواردی می‌شود و چطور می‌توانیم دختران شادتری باشیم؟

1- داشتن هدف در زندگی

مطالعات مشخص کرده است داشتن هدف در زندگی هم تاثیر مثبتی بر احساس شادمانی دارد و هم می‌تواند رضایتمندی در زندگی را افزایش دهد. البته که عجیب هم نیست چراکه وقتی هدف مشخصی در زندگی داریم، انگیزه بالاتری برای تلاش داشته و البته با دشواری‌ها هم راحت‌تر می‌توانیم کنار بیاییم.
نکته‌ مهم | هر چند داشتن هدف تاثیر مثبتی بر احساس شادمانی و به‌زیستی روانی ما دارد اما توجه داشته باشید اگر در حوزه هدف‌گذاری تنها یکی دو بُعد از ابعاد مختلف زندگی را در نظر داشته باشیم، به احتمال زیاد شادمانی ما افزایش نخواهد یافت. به همین دلیل هم دخترانی که تمام تمرکزشان را صرفا بر درس خواندن یا ازدواج می‌گذارند، در طولانی مدت به احتمال زیاد احساس شادمانی‌شان کاهش می‌یابد. برای پیشگیری از این مسئله در هدف‌گذاری، به ابعاد مختلف زندگی مانند رشد فردی، روابط خانوادگی و اجتماعی، کار و کسب درآمد و سلامت جسمی خود توجه داشته باشید.

2- افزایش عزت‌نفس

داشتن احساس مثبت به خود و توانمندی‌های شخصی، یکی دیگر از موضوعاتی است که با احساس شادمانی در زندگی ارتباط دارد. متاسفانه بسیاری از دختران در جامعه ما از کودکی به واسطه بازخورد اطرافیان، در این زمینه دچار مشکل هستند. آن‌ها خودشان را دست کم می‌گیرند، برای نیازها، خواسته‌ها و اهداف خود ارزش کمتری قائل می‌شوند و تصور می‌کنند هر چه توجه و انرژی کمتری را صرف خود کنند، بهتر است.
نکته‌ مهم | بخشی از باور نداشتن دختران به توانمندی‌هایشان ناشی از اطلاعات نادرستی است که به آن‌ها ارائه می‌شود. این اطلاعات نادرست به نوعی به دختران این تفکر را القا می‌کند که آن‌ها به قدر پسران بااستعداد نیستند یا در زمان تصمیم‌گیری توان استدلال ندارند و ... . یکی از بهترین راه‌های مقابله با این مسئله کسب اطلاعات درست و معتبر در حوزه تفاوت بین دو جنس و توانمندی‌های دختران است.

3- داشتن دوستان‌صمیمی

مطالعات نشان می‌دهد داشتن دوستان صمیمی می‌تواند احساس شادمانی در دختران را به صورت محسوسی افزایش دهد. دریافت حمایت عاطفی، داشتن اوقات خوش و انجام فعالیت‌های لذت‌بخش همراه با دوستان از مواردی است که به نظر می‌رسد می‌تواند احساس شادمانی را در افراد تقویت کند.
نکته‌ مهم | درست است که روابط دوستانه ما می‌تواند بر احساس شادمانی تاثیر مثبت بگذارد اما یک نکته را فراموش نکنید. اگر دوستی دارید که عادت به انتقاد از شما دارد، در طولانی‌مدت ممکن است این فرد نه تنها احساس شادمانی را در شما افزایش ندهد که به واسطه این انتقادها، تاثیر منفی بر عزت نفس شما بگذارد و به این ترتیب احساس شادی را در شما کاهش دهد. پس به کیفیت روابط خود با دوستان و نوع منش آن‌ها هم توجه داشته باشید.

4- بهره‌بردن بیشتر از هوش‌هیجانی

یکی از عوامل دیگری که مطالعات،نقش آن بر احساس شادمانی دختران را تایید کرده است، هوش هیجانی است. به صورت خیلی خلاصه می‌توان هوش هیجانی را توانایی شناخت و کنترل احساسات خود و دیگران دانست. مطالعات نشان می‌دهد هر چه فردی در هوش هیجانی توانمندتر باشد، احساس شادمانی بیشتری هم در زندگی می‌کند. شاید این موضوع به واسطه توانمندی افراد در شناخت و مدیریت احساسات ناخوشایند خود باشد. اگر فرد به درستی بتواند تشخیص دهد چه زمانی عصبانی، غمگین یا درگیر احساس گناه است، می‌تواند با راهکارهایی از شدت این احساسات ناخوشایند بکاهد.
نکته‌ مهم | تغییر در توانمندی ما در زمینه‌ هوش هیجانی موضوعی نیست که یک‌شبه حاصل شود. پس اگر تصور می‌کنید با احساسات خود بیگانه‌اید یا وقتی که درگیر احساسی ناخوشایند هستید، نمی‌توانید خود را مدیریت کنید، بدانید که برای تغییر نیاز به تلاش دارید. ممکن است چند ماه طول بکشد تا آرام آرام با پیشرفت در این مسیر، تغییر شما به چشم بیاید. پس ناامید نشوید و با کمک کتاب‌های تخصصی و معتبر در این زمینه یا متخصصان آموزش‌دیده به تلاش خود ادامه دهید.

5- دست‌برداشتن از کمال‌گرایی منفی

اگر کسی به شما بگوید کمال‌گرایی می‌تواند احساس شادمانی را کاهش دهد، چه خواهید گفت؟ اگر به نظرتان این گزاره درست است، پس با ما همراه باشید چرا که می‌خواهیم نکته مهم و مفغولی را در این زمینه با شما در میان بگذاریم.
کمال‌گرایی همیشه باعث کاهش احساس شادمانی نیست بلکه در موقعیت‌هایی می‌تواند حتی احساس شادمانی را افزایش دهد. کمال‌گرایی مثبت یا سازنده زمانی است که فرد در موقعیت‌های مختلف تلاش‌های کمال‌گرایانه خود را پیگیری می‌کند ولی همزمان نگرانی زیادی درباره نتیجه کار ندارد. مطالعات نشان می‌دهداین سبک کمال‌گرایی باعث کاهش احساس شادی نمی‌شود اما کمال‌گرایی منفی یا مخرب زمانی است که فرد همزمان با تلاش‌های کمال‌گرایانه، نگرانی‌های زیادی هم در خصوص کیفیت کار دارد. وقتی تلاش‌ها با این نگرانی‌ها همراه می‌شوند، آن وقت شکل مخرب به خود می گیرند و نه فقط احساس شادمانی را کاهش می‌دهند بلکه عوارضی جدی بر سلامت روان فرد می‌توانند به جا بگذارند.
نکته‌ مهم | اگر فرد کمال‌گرایی هستید و همزمان نگرانی زیادی درباره کیفیت کارها دارید، توجه داشته باشید که فشار به خودتان برای این که «نباید» نگران باشید هیچ فایده‌ای ندارد. در واقع با تکرار ذهنی این که «من نباید نگران باشم» نه تنها قدم مثبتی بر نداشته‌اید که به احتمال زیاد نگرانی‌تان هم افزایش خواهد یافت. در عوض این روش سعی کنید نگرانی خود را بپذیرید و با تمرین‌های مکرر ذهنی به خودتان یادآوری کنید که این نگرانی می‌تواند بیاید و برود. البته پذیرش چنین موضوعی همیشه کار آسانی نیست و شاید بهتر باشد از متخصصان آموزش‌دیده برای مدیریت این مسئله کمک بگیرید.

نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس‌ارشد مشاوره