شناسهٔ خبر: 47716819 - سرویس بین‌الملل
منبع: دفاع پرس | لینک خبر

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

عربستان چاره‌ای جز پایان دادن به جنگ یمن ندارد/ مرز عمان برای یمنی‌ها بسته نشد

آبشناس درباره حضور عمان برای میانجی‌گری در جنگ عربستان و یمن گفت: عمانی‌ها بابت همسایگی با یمن، ارزش و احترام زیادی برای مردم یمن قائل هستند و هیچ وقت مرزهای خود را برای یمن نبسته‌اند.

صاحب‌خبر -

عربستان چاره‌ای جز پایان دادن به جنگ یمن ندارد/ مرز عمان برای یمنی‌ها بسته نشدعماد آبشناس تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، با اشاره به صحبت‌های یکی از مقامات یمنی مبنی بر اینکه بر سر حقوق قانونی ملت یمن هیچ مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: متاسفانه عربستان سعودی و متحدین آن تلاش دارند شرایطی در یمن ایجاد کنند که حق و حقوق ملت یمن ضایع شود؛ البته این امر جدیدی نیست و عربستان این کار را می‌کند به‌خاطر اینکه یمن عملاً تنها جمهوری در شبه جزیره عرب بود و این کشور‌ها که حکومت‌های پادشاهی یا امرایی داشتند از این بابت ناراحت بودند که چنین دولتی در شبه جزیره عرب باشد و ممکن است بعد‌ها بقیه ملت‌های شبه جزیره عرب هم متقاضی یک جمهوری و انتخابات باشند.

وی در پاسخ به این سوال که ظاهراً عمان برای حل بحران یمن تلاش می‌کند؛ آیا عمان قصد کمک دارد یا می‌خواهد امتیازی بگیرد؟ تاکید کرد: عمان تنها کشور در شبه جزیره عرب است که موضعی همسو با عربستان نسبت به یمن نگرفته است؛ البته عمان همیشه سعی می‌کند در همه سیاست‌ها بی‌طرف باشد، ولی باید توجه داشته باشیم که ریشه همه عرب‌های جهان به قبایل یمن برمی‌گردد. یمنی‌ها و قبایل یمنی مادر همه قبایل عربی به حساب می‌آیند.

آبشناس اضافه کرد: عمانی‌ها بابت این مسئله و بابت همسایگی با یمن، ارزش و احترام زیادی برای مردم یمن قائل هستند و هیچ وقت مرز‌های خود را برای یمن نبسته‌اند. آن‌ها تلاش می‌کنند از بی‌طرفی خود در این جنگ برای میانجی‌گری عربستان و انصارالله استفاده کنند و الان هم همین مسئله مطرح است. به هر حال عربستان حاضر نیست کوچک‌ترین حق مردم یمن برای انتخاب سرنوشت خود را بپذیرد و این طبیعتاً مورد قبول انصارالله نیست.

وی با اشاره به راه حل اتمام جنگ عربستان و یمن بیان داشت: اگر راه حل نظامی وجود داشت تا الان جنگ در یمن تمام شده بود. قطعاً راه حل، مذاکره میان مردم یمن و میان جناح‌های درگیر یمنی است. راه حل این است که عربستان و متحدین و آمریکا دست خود را از یمن بیرون بکشند و اجازه دهند یمنی‌ها خودشان مشکل خود را حل کنند. قطعاً اگر عربستان و متحدین عربستان دست از سر یمن بردارند، مشکل یمن حل می‌شود. یمنی‌ها مشکلی ندارند که نتوانند با هم آن را حل کنند.

آبشناس در پایان خاطرنشان کرد: عربستان مجبور خواهد بود دست از سر یمن بردارد. توجه داشته باشید آن زمان که عربستان وارد جنگ یمن شد، ۷۰۰ میلیارد دلار مازاد درآمد در ذخیره ارزی داشت. الان عربستان به دنبال قرض گرفتن ۱۴۰ میلیارد دلار از بانک‌های جهانی است. وضعیت عربستان به کجا کشیده که دنبال قرض گرفتن پول از بانک‌هاست و این روند نمی‌تواند برای عربستان ادامه یابد. در نهایت اگر عربستان دست از سر یمن برندارد، موجبات ورشکستگی عربستان فراهم می‌شود. این تصور که عربستان می‌تواند تا ابد این جنگ را ادامه بدهد، تصور بسیار اشتباهی است.

انتهای پیام/ ۴۱۱