شناسهٔ خبر: 47047440 - سرویس اقتصادی
منبع: تابناک | لینک خبر

نگاه‌ها به مذاکرات احیای برجام

سقوط قیمت دلار به کانال ۲۰ هزار تومان/ دلار‌های خانگی بدون خریدار/ آیا وعده دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس جمهور محقق می‌شود؟

در شرایطی که بازار ارز چند روزی است مسیر نزولی برگزیده و هر روز و هر ساعت، کاهش پلکانی نرخ دلار را تجربه می کند، حالا خبرها از بازار آزاد حکایت از افزایش عرضه ارز دارد، به گونه ای که دلارهای خانگی با هجوم به بازار، بدون خریدار مانده اند.

صاحب‌خبر -

سقوط قیمت دلار به کانال ۲۰ هزار تومان/ دلار‌های خانگی بدون خریدار/ آیا وعده دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس جمهور محقق می‌شود؟

در شرایطی که بازار ارز چند روزی است مسیر نزولی برگزیده و هر روز و هر ساعت، کاهش پلکانی نرخ دلار را تجربه می کند، حالا خبرها از بازار آزاد حکایت از افزایش عرضه ارز دارد، به گونه ای که دلارهای خانگی با هجوم به بازار، بدون خریدار مانده اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ نگاهی بر نرخ های کنونی بازار ارز به خوبی نشان می دهد که اسکناس آمریکایی پس از رسیدن به قله ۳۲ هزار تومانی در اواخر مهرماه سال گذشته، مسیر کاهشی را طی کرده است.

به گفته فعالان بازار، پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و کاهش انتظارات توری و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، شاهد تعدیل نرخ ارز به ویژه دلار بوده ایم.

تحلیلگران فنی بازار نیز معتقدند بانک مرکزی به عنوان بازارساز، همواره سمت عرضه و تقاضا را به خوبی مدیریت کرده و اجازه سفته بازی و جولان دلالان مشابه اتفاقی که در تابستان و پاییز ۹۷ در بازار ارز اتفاق افتاد را نمی‌دهد؛ این را می‌توان در صحبت‌های روز گذشته عبدالناصر همتی نیز به خوبی مشاهده کرد

رئیس کل بانک مرکزی درمورد سیاست بانک مرکزی درخصوص مدیریت بازار ارز تاکید کرد: "قبلاً هم گفته‌ام بانک مرکزی به دور از هیجانات غیر منطقی و تدریجی متناسب با عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد. همتی همچنین در مورد روند کاهشی نرخ ارز گفت: این روز‌ها در برخی از اظهارات تلاش می‌شود، اقدامات بانک مرکزی برای تعدیل نرخ ارز که در راستای تلاش برای تقویت ارزش پول ملی و پاسخ به مطالبه مهم مردم است را اقدامی سیاسی جلوه کنند، در حالی که احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است.

 

سقوط قیمت دلار به کانال ۲۰ هزار تومان/ دلار‌های خانگی بدون خریدار/ آیا وعده دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس جمهور محقق می‌شود؟

از سوی دیگر، رئیس جمهور نیز با اشاره به انجام مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: "امروز مردم ثمره صبر و مقاومت خود را در وین می بینند و از نظر من به عنوان رئیس دولت، تحریم شکسته شده و اگر همه متحد باشیم، سیاه کاری و دغل بازی نشود و گزارش ها درست به مردم برسد، به زودی تحریم برداشته خواهد شد. وی تاکید کرد: آمریکا و طرف های ما در مذاکرات راهی جز این ندارند که به قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند و به تعهدات خود کامل عمل کنند. امروز همه دنیا در این زمینه یکصداست و هم می گویند که راهی جز اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهدات و قانون وجود ندارد و این یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی وظیفه مهمی بر دوش دارد و کار بزرگی انجام می دهد عنوان کرد: این روزها که می بینید قیمت دلار کاهش پیدا می کند به معنای افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم است تا مردم راحت تر بتوانند اجناس مورد نیازشان را با قیمت عادلانه تر خریداری کنند. ما حرکتی را که این روزها شاهد هستیم در روزهای آینده هم این مسیر ادامه پیدا می کند و شاهد آن خواهیم بود."

بنابراین در حال حاضر، تاثیر مثبت این تحولات، در گام نخست به کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران منجر شده است.

پیشتر نیز حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دی ماه سال گذشته با بیان اینکه، قیمت فعلی دلار واقعی نیست، اعلام کرده بود، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد. به گفته روحانی، اگر صرفا ۷ میلیارد دلار منابع ایران که در بانک یکی از کشور‌ها {کره جنوبی} بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

در نتیجه این گونه می‌توان برداشت که در صورت احیای موفقت آمیز برجام و لغو تحریم‌های خصمانه دولت امریکا علیه ملت ایران، شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار ارز باشیم. هرچند نباید از نگرانی صادرکنندگان نیز چشم پوشی کرد؛ زیرا به گفته این افراد، در حال حاضر ثبات نرخ ارز مهم‌تر از ریزش‌های ناگهانی است.

 

نرخ امروز دلار چقدر شد؟

در معاملات امروز (چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۰۵۳۲ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۰۹۴۷ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز کاری قبل، ۷۸۴ تومان ارزان‌تر شده است. نرخ دلار در بازار امروز نسبت به اولین روز اردیبهشت ماه امسال نیز ۲۴۲۲ تومان کاهش نرخ دارد.

همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۴۷۹۹ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با کاهش ۵۶۷ تومانی نسبت به روز دوشنبه، به قیمت ۲۵۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

 

بهای دلار و یورو در بازار متشکل ارزی

جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در این بازار نشان می‌دهد، نرخ دلار آمریکا به رقم ۲۰۶۴۰ تومان و نرخ یورو نیز به رقم ۲۴۹۹۰ تومان رسیده است، در حالی که نرخ میانگین دلار در بازار روز دوشنبه، ۲۱۵۶۸ تومان و نرخ یورو نیز ۲۵۷۲۶ تومان مشخص شده بود که نشان از کاهش معنادار در بازار امروز دارد.