شناسهٔ خبر: 46542037 - سرویس سیاسی
منبع: پارسینه | لینک خبر

بسته خبری «صبحانه با پارسینه» از شامگاه تا بامداد؛

از شیب تند افزایش بیماران کرونا در بیمارستان ها تا احتمال وجود کرونای برزیلی در خوزستان

پارسینه

مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، پارسینه تلاش می‌کند صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانش برساند.

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 

وزیر بهداشت استعفا نمی‌دهد

 
وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاونان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ضمن بیان گلایه‌های خود در زمینه اتفاقاتی که منجر به شکل‌گیری موج چهارم کرونا در کشور شده، نوشت: آن‌ها که کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می­ کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماه‌های پیش رو آب رفته به جوی را بازگردانند و برای فروپاشی نظام سلامت و تسلیم در مقابل بیماری شعار ترغیب به استعفای این تیم را سر می­ دهند نیز بدانند که این گروه پایدارتر از آنست که فکر می­کنند و ایستاده­‌اند تا پایان این راه، تا متقاعد کردن دیگران به همراهی، تا عرضه زودرس واکسن ایرانی، تا مهار کامل بیماری در این سرزمین سرافراز، تا آشفته کردن خواب همه کسانی که منتظرند درماندگی این کشور را بجای سربلندی نظاره کنند.
 

جزییات وام جدید با کارت اعتباری سهام عدالت

 
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اقتصادی دولت که از سوی رئیس جمهور اعلام شد، مقرر شده است که به ازای هر برگ سهام عدالت ۱۰ میلیون تومانی ۱۴ میلیون اعتبار و برای هر برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۷ میلیون تومان اعتبار در کارت‌های سهام عدالت لحاظ شود.
 

تکذیب پیشنهاد یک میلیارد دلاری آمریکا به ایران

 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به برخی شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه آمریکا به ایران پیشنهاد داده است که در ازای آزاد شدن یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران، تهران غنی سازی ۲۰ درصد و فعالیت سانتریفیوژ‌های پیشرفته را متوقف کند، گفت: همان طور که پیش از این گفته ام هیچ گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی میان ایران و آمریکا نبوده است و قطعا در وین هم چنین چیزی نخواهد بود چرا که نیاز به آن نیست و آنچه که اینجا و آنجا در رسانه‌های مختلف گزارش شده است، دقیق نیست و شایعه است.
 

می‌خواهند مرگ مردم را جبران ورشکستگی خود کنند

 
وزیر بهداشت:با شناختی که از قدرت سرایت و مرگ و میر ویروس جدید داشتم با مکاتبات عدیده از بخش‌های مختلف درخواست کردم تا موضوع را جدی بگیرند و بتوانیم در حد امکان، ویروس را در استان خوزستان زمین‌گیر کنیم. برخی کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می­‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را جبران کنند و در ماه‌های پیش روی، آب رفته به جوی را بازگردانند. /تسنیم
 

چرا برای پیروزی سیاسی مردم فیلم درست نمی‌کنید؟

 
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: دولت حتی در جنگ سه ساله حاضر نشد به توصیه برخی دوستان عمل کند که می‌گفتند، برای ارزاق عمومی سیستم کوپنی تعبیه کنیم. حسن روحانی افزود: ما گفتیم می‌توانیم کالا را به اندازه نیاز جامعه به وفور در اختیار آن‌ها قرار دهیم؛ هرچند قیمت نامتعادل بوده است. او گفت: الان به صراحت می‌گویند راهی جز مذاکره با ایران نداریم این پیروزی را دست کم نگیریم. برخی می‌خواهند این پیروزی را تحریف و آن را بپوشانند، این موضوع پیروزی ملت ایران است و نه دولت. آمریکا در سه سال گذشته منزوی‌ترین دولت در سازمان ملل، شورای امنیت، مجمع عمومی دادگاه و افکار عمومی بود؛ چرا این پیروزی را نمی‌گوییم. روحانی تاکید کرد: پیروزی سیاسی ملت ایران و دولت را با هدایت رهبری چرا نمی‌گوییم؟ چرا با پول ملت این را به نمایش نمی‌گذارید؟ فیلم بسازید و واقعیت‌ها را به مردم بگویید.
 

درخواست ویژه آخوندی از روحانی در روز بررسی FATF در مجمع تشخیص

 
عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، در یادداشتی در کانال تلگرامی اش نوشت: امروز موضوع FATF در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت است. از آقای روحانی درخواست می‌کنم که شخصا در این جلسه حضور، ضرورت رفع موانع تجارت و مبادله‌های مالی ایران را بیان و به وظیفه قانونی، ملی و تاریخی خود عمل کنند. در غیر این صورت و در صورت عدم تصویب ایشان هم مسئول پیامد‌های سخت آن برای ملت ایران خواهند بود؛ البته ساعتی بعد از این پیشنهاد جلسه مجمع لغو شد.
 

عضو جبهه پایداری: احمدی‌نژاد مورد حمایت سران اصلاحات است

 
غلامحسین رضوانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و قائم مقام سازمان برنامه و بودجه دولت نهم و نماینده این روز‌های مجلس شورای اسلامی: سران اصلاحات با احمدی نژاد در تفاهم کامل قرار دارند، ولی بدنه اصلاحات اقبالی به احمدی نژاد ندارند و صرفا نقش احمدی نژاد این است که در انتخابات اینده به نحوی نقش ایفا کند که صحنه به نفع غرب باوران رقم بخورد.
 

مجلس یازدهم باز هم طرف صدا و سیما را گرفت

 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس، امروز ضمن تاکید بر توقف پخش سریال گاندو، بیانیه ۱۶۰ نفر از نمایندگان را در تقدیر از عوامل تولید سریال گاندو خواند.
 

افشاگری داوری درباره ثروت افسانه‌ای یار غار احمدی نژاد

 
عبدالرضا داوری، مشاور احمدی نژاد که اخیرا راهش را از رئیس‌جمهور سابق جدا کرده است، در توئیتی افشاگری کرد و نوشت: اموال و املاک حمید بقایی که غالبا به نام همسرانش انتقال یافته، هیچ تناسبی با حقوق و مزایای یک مدیر دولتی ندارد؛ از خودرو‌های متعدد و املاک تجاری و ویلایی در تهران و کاخ در آبسرد تا چمدان مکشوفه اش مملو از سکه و دلار و اوراق بهادار. یک مفسد اقتصادی که نقاب پاکدستی بر چهره دارد.
 

خبر استعفای رئیس قوه قضاییه صحت ندارد

 
علی نادری، مدیرکل روابط عمومی قوه قضاییه با انتشار توئیتی ضمن تکذیب خبر استعفای رئیس قوه قضاییه نوشت: با نزدیک شدن به ماه‌های انتخابات، هم بازار شایعه داغ‌تر می‌شود و هم شبکه‌های اجتماعی امکان نشر خبر فاقد منبع معتبر را فراهم می‌کنند. مثلا امروز خبری مبنی بر استعفای رئیس قوه قضاییه منتشر شد؛ آن هم با منبع ناشناس. این خبر کذب محض است و البته نه اولین مورد از این شایعات بوده و نه آخرین.
 

قرنطینه تهران منتفی است

 
محسنی بندپی، استاندار تهران: از سایر قشر‌ها و صنوف مشمول محدودیت‌ها درخواست می‌کنیم، داوطلبانه این کار را انجام دهند و برای دو هفته فعالیت‌های خود را متوقف کنند. بی‌تردید چیزی اضافه بر مصوبات ستاد ملی قابل اجرا نیست. در خصوص فعالیت ادارات نیز تنها باید در شهر‌های قرمز از یک سوم نیرو‌های خود، حضوری استفاده کنند. قطعا نمی‌توان شهری همچون تهران را که پایتخت کشور است و فعالیت‌های بین‌المللی در آن در حال انجام است قرنطینه کرد لذا موضوع قرنطینه تهران منتفی است. استاندار تهران در خصوص تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح ترافیک در تهران نیز گفت: سال گذشته نیز این موضوع مطرح بود، اما هنگامی که کاهش فعالیت‌ها را داریم، قطعا رفت و آمد‌ها کاهش پیدا می‌کند و بر اساس مصوبات قانونی شهر با تراکم جمعیت نباید مواجه باشد.
 

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا

 
مشاور امنیت ملی عراقق اعلام کرد، طرف آمریکایی متعهد شد تعداد مهمی از نیروهایش را از عراق خارج کند.

به گزارش میدل ایست نیوز، در پی برگزاری دور سوم گفتگو‌های راهبردی عراق و آمریکا، وزیر امور خارجه عراق و مشاور امنیت ملی این کشور کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند.

«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که در این دور از گفتگو‌ها بر گسترش روابط بغداد و واشنگتن در همه عرصه‌ها و ضرورت ادامه تماس‌ها با طرف امریکایی تأکید شده است.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق نیز تأکید کرد که طرف آمریکایی به عقب‌نشینی شمار قابل توجهی از نیرو‌های خود از عراق متعهد شده است.

او گفت که در این گفتگو‌ها پیشرفت نیرو‌های عراقی در مبارزه با تروریسم توضیح داده شده و طرفین توافق کرده‌اند که مأموریت مبارزه با داعش صرفا بر عهده نیرو‌های امنیتی عراق باشد.

الاعرجی گفت که تغییر مهمی در نوع مسؤولیت ائتلاف بین‌المللی ایجاد شده و مسؤولیت آن‌ها استشاری آموزشی شده است و این خروج بیشتر نیرو‌های آن‌ها از عراق را ممکن می‌کند.

وی افزود که طرفین توافق کرده‌اند که هیچ پایگاه خارجی در عراق وجود نداشته باشد و تأکید کرد که عراق متعهد به حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک و تأمین امنیت کارکنان خارجی در خاک عراق است.

الاعرجی افزود که هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در عراق وجود نخواهد داشت و تأکید کرد که درباره جدول خروج نیرو‌های آمریکایی و خارجی از عراق توافق شده است.

او تأکید کرد که دور سوم گفتگو‌های راهبردی میان عراق و آمریکا زیر نظر نخست‌وزیر انجام شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: پیشرفت صریحی در زمینه‌های همکاری و مشارکت با عراق کسب کردیم.

دور سوم گفتگو‌های راهبردی عراق ساعتی پیش به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور وزرای خارجه دو کشور برگزار شد.
 

دیدار رئیس سازمان حشد شعبی عراق با مقامات روسیه 

 
رئیس سازمان حشد شعبی عراق در سفری که به مسکو داشت، با دبیر شورای امنیت ملی روسیه و معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی عراق، او در سفری که به مسکو داشته، با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

طبق این بیانیه، الفیاض با پاتروشف درباره مسایل امنیت منطقه و افق‌های تعامل و همکاری دوجانبه میان عراق و روسیه گفتگو کرد.

همچنین دو طرف ارتقای جدی روابط میان دو کشور در راستای منافع مشترک آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و بر آمادگی خود برای توسعه رایزنی‌ها و همکاری‌ها در حوزه امنیت تاکید کردند.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: الفیاض در دیدار دیگری که با بوگدانف داشت، ابعاد اصلی برنامه‌های خاورمیانه و هماهنگی مشترک جهت مبارزه با تروریسم بین‌المللی را بررسی کرد.

طبق این بیانیه، این دو مسؤول روس بر موضعگیری کشورشان در حمایت از وحدت و حاکمیت عراق تاکید کردند.
 

شیب تند افزایش بیماران کرونا در بیمارستان‌ها

 
دکتر فرشاد علامه با بیان اینکه با افزایش تعداد بیماران در زمینه تخت‌های بستری برای بیماران مبتلا به کرونا مشکلاتی وجود دارد، گفت: تا روز گذشته در مجموع بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیش از ۹۲۵ بیمار بستری بودند. شیب افزایش بیماران نیز بسیار تند است و از شیب افزایشی در پیک سوم بیماری هم بیشتر است. به طوری که یکی دو روز قبل رکورد میزان بستری در روز در بیمارستان‌های ما شکست.

وی افزود: در خیز چهارم، نسبت به پیک سوم تعداد بیماری که در یک روز در کل بیمارستان‌های ما بستری می‌شد، چند روز پیش به بیشترین حد خود رسید که این نشان می‌دهد که شیب افزایشی بیماری بسیار تند است. مداوم تخت‌های بخش‌های دیگر را به بخش کرونا اضافه می‌کنیم. اعمال جراحی الکتیو هم تا اطلاع ثانوی متوقف شده و تخت‌های بخش‌های دیگر را به کرونا داده و بخش‌های جدید برای کووید اختصاص می‌دهیم. در تخت‌های آی سی یو هم همین روند برقرار است.

علامه با بیان اینکه بیماران بدحال نیز افزایش یافته است، گفت: تا روز گذشته ۲۸۰ بیمار در بخش‌های ویژه بستری بودند. در عین حال در بین بیماران بدحال از همه سنی است، اما معمولا در سنین بالا بیشتر است. در عین حال به نظر می‌رسد که سویه غالب ویروس انگلیسی باشد. /ایسنا
 

استاندار:ممکن است کرونای برزیلی در خوزستان وجود داشته باشد

 
قاسم سلیمانی‌دشتکی در گفتگو با ایسنا، در خصوص احتمال وجود کرونای برزیلی در خوزستان اظهار کرد: ممکن است که این مساله در خوزستان وجود داشته باشد.

وی افزود: اعلام این رنگ‌بندی‌های مجدد در خوزستان، به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونای برزیلی و انگلیسی در استان است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: مرز‌های خوزستان همچنان بسته است و امکان ورود مسافران خارجی از مرز‌های خوزستان به کشور وجود ندارد.
 

حمله پهپادی مجدد یمن به پایگاه سعودی «ملک خالد»

 
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن بامداد روز پنجشنبه اعلام کرد که پایگاه هوایی «ملک خالد» در منطقه خمیس‌مشیط با یک فروند پهپاد «قاصف k۲» هدف قرار گرفت.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت که این حمله پهپادی در واکنش به ادامه حملات سعودی و محاصره یمن صورت گرفته است.
 

کشته شدن یک مسئول بلندپایه ارتش منصور هادی در مأرب

 
«محمد مشلی الحرملی» رئیس ستاد مشترک منطقه نظامی هفتم ارتش دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی، در جریان درگیری شدید شبه نظامیان هادی با نیرو‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله در مارب کشته شد.

بنا به این گزارش، الحرملی دو روز پیش در محور «نَخْلاء» واقع در شمال غربی شهر مارب بر اثر تیراندازی نیرو‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی زخمی شد که روز چهارشنبه بر اثر شدت جراجات وارده جان خود را از دست داد.

در این درگیری تعدادی دیگر از شبه نظامیان ارتش منصور هادی در درگیری با نیرو‌های یمنی بین محور «الکَسارة» و صحرای «نَخْلاء» در شمال غربی مأرب کشته شدند.
 

روزنامه جمهوری اسلامی: جوانگرایی باید به مجمع تشخیص هم برسد

 
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ستاد مبارزه با کرونا به مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کرد، چون بسیاری از اعضاء این مجمع کهنسال هستند و در معرض کرونا می‌باشند، جلسه این مجمع به صورت حضوری تشکیل نشود و اعضاء از طریق تصویر شرکت داشته باشند.

بدین‌ترتیب یکی از پیام‌های کرونا اینست که جوان‌گرائی به مجمع تشخیص هم سرایت کند و کهنسال‌ها جای خود را به جوان‌ها بدهند.
 

آیت الله اعرافی شایعات منتسب به خود را تکذیب کرد

 
آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور درباره  شایعات منتسب به خود در فضای مجازی گفت: این مطالب، «کاملاً تکذیب می‌شود».

گفتنی است:  در فضای مجازی و در برخی کانال‌ها شایعه کرده بودند که با استعفای حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضاییه، آیت الله اعرافی رئیس جدید دستگاه قضا خواهد شد که آیت الله اعرافی هرگونه گمانه زنی در این زمینه نسبت به خود را نادرست و آن را شایعه دانست.