شناسهٔ خبر: 46541920 - سرویس اجتماعی
منبع: رکنا | لینک خبر

ناگفته ها از زندگی محیط بان زنجانی که قبل از ازدواج به قتل رسید

حوادث رکنا : قاچاقچیان 2 محیط بان زنجانی را برای شکار پرنده به قتل رساندند.

صاحب‌خبر -

2 محیط بان زنجانی قربانی طمع شکارچیان پرنده شدند. مهدی یکی از شهدای این حادثه هنوز ازدواج نکرده  بود و برادرش ناگفته هایی را برملا کرد.

در حالی‌ که شکارچیان غیرمجاز به‌آسانی در دشت‌ها و مراتع و کوه‌های محافظت‌شده پرسه می‌زنند و شکار می‌کنند، عصر دوشنبه دو محیط‌بان اداره محیط‌زیست استان زنجان در منطقه فیله‌خاصه، هدف شلیک گلوله‌های جنگی شکارچیان غیرمجاز قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.

به گزارش رکنا، پلیس ۲شکارچی غیرمجاز که عامل شهادت ۲محیط‌بان بودند را دستگیر کرده است. چند ساعت از حادثه گذشته و حالا خانواده‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی، در تدارک مراسم عزاداری و خاکسپاری آنان هستند. بسیاری از دوستان‌شان هم به مراسم آمدند و اشک‌ریزان با آنها برای همیشه وداع کردند.

شهادت محیط بانان

حسن مجلل، برادر مهدی که تازه چند ساعت است از شهید شدن برادرش مطلع شده، به جام‌جم گفت: «نمی‌دانم چه بگویم. مهدی متولد ۶۶ بود و چند روز دیگر تولدش بود. انصاف نبود این اتفاق بیفتد، مادرمان به خاطر شهادت مهدی حال خیلی بدی دارد. آیا به خاطر شکار یک آهو باید آدم کشت و تیر خلاص زد؟ این چه سیستم و قانونی است؟ هفته پیش بود که مهدی به من گفت یک گلوله به سمتم شلیک و از کنار گوشم رد شد.

از دیشب، ما خبر نداشتیم چه اتفاقی برای برادرمان افتاده است. امروز - سه‌شنبه - ساعت ۹ صبح پشت فرمان بودم که از رادیوپیام شنیدم دو محیط‌بان زنجانی در منقطه فیله‌خاصه شهید شده‌اند. اسم مهدی را که گفت، از حال رفتم و بیهوش شدم. هیچ‌کس از دیشب و از اداره محیط‌زیست زنجان به ما خبر نداد چه خبر شده است.»

برادر شهید مهدی مجلل ادامه داد: «پس از شنیدن این خبر به اداره محیط‌زیست زنجان رفتم که گفتند باید به سهرین بروید، از آنجا به سهرین رفتم، باز هم خبری نبود. برای رفتن به هر یک از این نقاط باید حداقل ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر رانندگی کرد. دوباره نشستم پشت فرمان و به منطقه فیله‌خاصه رفتم، دیدم آنجا هم نیست و بعد مستقیم به صحنه وقوع جرم رفتم. از دوشنبه‌شب تا ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه، جنازه روی زمین مانده بود که بیایند و صحنه جرم را بررسی کنند. آیا همان شب وقوع حادثه نمی‌توانستند برای بررسی صحنه جرم بیایند و این همه مدت جنازه باید روی زمین می‌ماند؟ چطور این افراد اطلاع نداشتند نیروی گشت‌شان کجا رفته بود؟»

قتل 2 محیط بان توسط شکارچیان پرنده در زنجان

او با اشاره به این‌که برادرش مهدی تازه چند ماه بود که از اداره محیط‌زیست زنجان اسلحه گرفته بود، افزود: «به او اسلحه داده بودند، اما اجازه شلیک نداشت. این چطور قانونی است که محیط‌بان اسلحه دارد،اما در مقابله با شکارچی غیرمجاز حق شلیک ندارد؟ من اینها را به چه کسی بگویم؟ تعداد زیادی از همکاران مهدی آمدند و گریه کردند؛ چون همه این فکر را می‌کنند که شاید همین اتفاق روزی برای خودشان بیفتد. قاچاقچیان براحتی شلیک می‌کنند و آدم می‌کشند. مطمئن باشید، اگر مهدی و همکارش می‌خواستند آنان را بزنند، حتما می‌زدند. آنها نخواستند که شلیک کنند، اما قاچاقچیان هر دو را زدند و به شهادت رساندند.»

او آه بلندی کشید و در مورد ازدواج برادرش گفت: «عالم و آدم به مهدی می‌گفتند ازدواج کن، اما او زیربار نمی‌رفت و می‌گفت من جانم کف دستم است، چرا یکی دیگر را بدبخت کنم؟ مهدی چند سالی بود که وارد حرفه محیط‌بانی شده بود و به کارش خیلی علاقه داشت. او با این‌که می‌دانست هرلحظه جانش در خطر است، اما آگاهانه شغلش را انتخاب کرده بود. برادرم مدرک کارشناسی ارشد داشت و برای دکترای محیط‌زیست می‌خواند. آیا کسی که مدرک کارشناسی ارشد دارد، باید پست بدهد؟»

دستگیری شکارچیان غیرمجاز در زنجان

سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی، رئیس‌پلیس آگاهی استان زنجان دیروز در تشریح شهادت دو محیط‌بان و دستگیری دو عامل این جنایت   گفت: «ساعت ۷ صبح سه‌شنبه از طریق مسوولان یگان حفاظت اداره محیط‌بانی استان زنجان مطلع شدیم دو نفر از محیط‌بانان اعزام‌شده‌ برای ماموریت، شب گذشته آخرین تماس را با محل کارشان داشته‌اند و پس از آن دیگر تماسی برقرار نشده است. با تحقیقات اولیه پلیسی‌ معلوم شد که دو محیط‌بان ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر دوشنبه، هنگام گشت‌زنی در منطقه فیله‌خاصه به سرنشینان یک دستگاه نیسان مشکوک می‌شوند و بعد از زیرنظر گرفتن مشخص می‌شود که شکارچیان غیرمجاز هستند. محیط‌بانان به تعقیب آنها پرداختند، این در حالی بود که شکارچیان خاطی تغییر مسیر داده و به سمت جاده زنجان به قزوین حرکت‌ کردند تا از چنگ محیط‌بان‌ها فرار کنند.»

وی ادامه داد: «دو محیط‌بان از طریق تماس با تلفن ‌همراه و بی‌سیم موضوع را به مسوولان اداره محیط‌زیست‌ گزارش دادند و در همان حال ‌که مشغول تعقیب و گریز بودند، موقعیت را به همکاران خود اطلاع می‌دادند تا این‌که ارتباط بی‌سیمی آنها با محل کارشان در ساعت ۱۹ و ۳۰دقیقه قطع شد. پس از قطع شدن ارتباط و از آنجا که هیچ ردی از محیط‌بانان نبود و به پیام‌های بی‌سیمی محل کارشان هم پاسخ نمی‌دادند، همکاران‌شان وارد عمل ‌شده و جست‌و‌جو را برای یافتن آنان آغاز کردند، اما با توجه به تاریکی شب جست‌و‌جوها متوقف و به روز بعد - سه‌شنبه - موکول شد.»

رئیس‌پلیس ‌آگاهی استان زنجان تصریح کرد: «صبح سه‌شنبه از فرماندهی یگان محیط‌بانی استان به ما اطلاع دادند که از دو محیط‌بان هیچ خبری نیست. ماموران با اطلاعات به دست آمده جست‌و‌جوها را آغاز کردند تا این‌که اجساد دو محیط‌بان که با شلیک گلوله به قتل رسیده و کنار خودروی‌شان رها شده بودند را در کیلومتر ۸۵ جاده زنجان به میانه پیدا کردند. بررسی‌های اولیه نشان ‌داد که ۱۲ ساعت از مرگ آن دو گذشته و اجساد با هماهنگی قضایی به پزشکی‌قانونی منتقل شد.»

وی ادامه داد: «پس از چند ساعت عملیات پلیسی، پیش از ظهر سه‌شنبه در دو عملیات جداگانه، رد متهمان که یکی ۳۵ و دیگری ۵۰ ساله و از شکارچیان غیرمجاز و غیربومی بودند، در خانه‌های روستایی اطراف شهر میانه زده شد. هر دو متهم بازداشت شدند و سلاح‌های غیرمجازشان نیز کشف شد. متهمان برای ادامه تحقیقات به پلیس آگاهی زنجان منتقل شدند و در بازجویی‌های اولیه به جرم خود در به شهادت رساندن دو مرد محیط‌بان اعتراف‌کردند.»

وی گفت: «در تحقیقات از دو متهم پرونده معلوم شد که آنها در گذشته نیز سابقه شکار‌های غیرمجاز داشته‌اند. آن شب نیز برای شکار غیرمجاز پرندگان از محل زندگی‌شان که روستایی در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی است، به شهر زنجان آمده بودند که محیط‌بان‌ها متوجه آنان شدند. متهمان قصد فرار از دست دو مامور محیط‌بان را داشته‌اند، اما در جریان تعقیب و گریز به سمت آن دو شلیک کرده‌اند که بر اثر آن هر دو محیط‌‌بان جان خود را از دست داده‌اند.»

رحمتی ادامه داد: «عاملان این جنایت به تصور این‌که با توجه به تاریکی شب کسی نمی‌تواند آنها را پیدا کند، از استان زنجان فرار کرده و پنهان می‌شوند. اما هوشیاری پلیس باعث شد کمتر از چند ساعت بعد از کشف اجساد، شناسایی و بازداشت شوند. متهمان به اتهام قتل عمد در بازداشت موقت هستند تا پس از پایان تحقیقات و بازسازی صحنه جنایت روانه زندان شوند. این در حالی است که خانواده‌های‌ دو محیط‌بان با شکایت از متهمان خواستار اشد مجازات برای آنها هستند.»آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0