شناسهٔ خبر: 46055205 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

نوسان ۱۱.۵ درصدی قیمت نفت؛

طلای سیاه در یک قدمی رسیدن به کانال ۷۰ دلاری

تهران – ایرنا – قیمت نفت هفته گذشته نوسان ۱۱.۵ درصدی در معاملات داشت، اما در واکنش به تصمیم اوپک پلاس برای تمدید توافق کاهش تولید، با رشد همراه شد و تا آستانه ورود به کانال ۷۰ دلاری بالا رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، هفته گذشته برای نفت یکی از هفته های پرنوسان به شمار می‌آید. در این هفته قیمت‌ها در بازارهای جهانی بیش از ۱۱.۵ درصد نوسان داشت که بیشترین دلیل این نوسان گمانه زنی ها درباره چهاردهمین نشست اوپک پلاس برای تصمیم‌گیری در خصوص ادامه توافق کاهش تولید در ماه آوریل (فروردین ماه) بود.

همچنین در روزهای میانی هفته گذشته، قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی نسبت به دست نیافتن به توافق در نشست روز پنجشنبه، با افت همراه شد.

عربستان و روسیه در زمینه تمدید توافق اختلاف نظر داشتند. در حالی که روسیه معتقد بود که بازارهای جهانی آماده ورود نفت بیشتر هستند، اما عربستان عقیده داشت که تا زمان کنترل ویروس کرونا و با توجه به شناسایی گونه‌های جدید این ویروس، باید محتاط‌تر عمل کرد.

برخلاف انتظارات، جلسه روز پنجشنبه آسان برگزار شد. اعضا در نشستی حدود سه ساعته به روسیه و قزاقستان این اجازه را دادند تا تولید خود را روزانه ۱۵۰ هزار بشکه افزایش دهند و سایر کشورهای عضو اوپک پلاس اما تولید خود را در ارقام قبلی تثبیت کردند، با این اقدام به جای آنکه ۵۰۰ هزار بشکه به تولید نفت جهان اضافه شود، تنها ۱۵۰ هزار بشکه نفت بیشتری نسبت به اسفند ماه تولید خواهد شد.

 عربستان نیز کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای نفت خود را برای ماه آوریل تمدید و اعلام کرد با رعایت سهمیه‌ها از سوی سایر تولیدکنندگان، بتدریج، تولید نفت خود را در ماه‌های آینده افزایش می‌دهد تا فشاری بر بازار نفت وارد نشود.

بنابراین تصمیمات، نفت برنت که معاملات هفتگی خود را با قیمت ۶۵ دلار و ۳۹ سنت آغاز کرده بود،  با رشدی ۶ درصدی در پایان معاملات روز جمعه به ۶۹ دلار و ۳۶ سنت رسید تا در یک قدمی رسیدن به ۷۰ دلار در هر بشکه باشد. نفت برنت در هفته گذشته تا ۶۲ دلار و ۴۹ سنت نیز سقوط کرده بود.

نفت شاخص آمریکا نیز با رشدی ۵.۷ درصدی در طول هفته گذشته از ۶۲ دلار و ۵۱ سنت تا ۶۶ دلار و ۹ سنت بالا رفت. نفت آمریکا در هفته گذشته در روزهایی به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه نیز رفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این قیمت‌ها در ۱۴ ماه گذشته بی‌سابقه بوده و تولید کنندگان نفت امیدوارند تا در ماه‌های آینده بتوانند قیمت‌های بالاتر را فتح کنند.

همچنین با شکستن مقاومت ۷۰ دلاری، قیمت نفت احتمالا می‌تواند تا قیمت‌هایی بین ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه نیز صعود کند.