شناسهٔ خبر: 45997832 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

واکسیناسیون کرونا موجب عادی‌انگاری نشود

بیرجند - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: واکسیناسیون کرونا نباید موجب عادی‌انگاری مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود زیرا ایجاد ایمنی جمعی از طریق واکسن زمان می‌برد.

صاحب‌خبر -

محمد دهقانی روز سه‌شنبه در پنجاهمین نشست ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا که در سالن همایش‌های دکتر فروزانفر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد افزود: در حال حاضر واکسیناسیون خیلی محدود انجام می‌شود و زمان خیلی زیادی طول می‌کشد تا واکسن‌های وارداتی و تولیدی کشور خودمان به آن اندازه‌ای برسد تا آن قدر جمعیتی را زیر پوشش قرار دهد که بتواند ایمنی جمعی ایجاد کند.

وی گفت: واکسیناسیون تا نیمه اول سال آینده طول خواهد کشید لذا واکسیناسیون که در حال انجام است باعث نشود که مردم فکر کنند شرایط عادی شده چون به هیچ عنوان این گونه نیست و باید پروتکل‌های بهداشتی از جمله شست و شوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در تجمعات و پرهیز از ترددهای غیرضروری همچنان رعایت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره ۶۴۰ دُز سهمیه واکسن کرونا که هفته جاری وارد استان شد اظهار داشت: از این تعداد ۴۵ دُز مربوط به سهمیه بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده که براساس اولویت تزریق خواهد شد و ۲۰۰ دز مربوط به مراکز زیر پوشش اداره کل بهزیستی است که به افراد سالمند و افراد دارای بیماری زمینه‌ای زیر پوشش این مرکز تزریق می‌شود.

وی افزود: بخشی مربوط به مراکز بهداشتی است و کسانی که در مراکز ۱۶ ساعته خدمت می‌کنند و با موارد مشکوک و مثبت سرپایی سر و کار دارند همچنین کسانی که کار نمونه‌گیری از بیماران مشکوک را انجام می‌دهند.

دهقانی گفت: بقیه هم سهم بیمارستان‌ها است و به ترتیب اولویتی که اعلام شده، بخش‌های آی سی یو بیماران کرونایی، بخش عادی بیماران کرونایی، بخش اورژانس و به ترتیب سایر قسمت‌ها، به تمامی پرسنلی که آنجا مشغول ارائه خدمت هستند اعم از پزشکان متخصص، پرستاران و نیروهای خدماتی براساس سهمیه‌ای که مشخص شده در بیمارستان‌های کل استان واکسیناسیون صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: سهمیه‌های بعدی واکسن که به دست ما برسد، براساس همین اولویت تقسیم می‌شود تا کارکنان حوزه سلامت واکسیناسیون کامل آنان انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: زمان دقیق تحویل محموله سوم مشخص نیست ولی احتمالا طی ۲ تا سه هفته آینده محموله سوم به دست ما می‌رسد و سهمیه خود را دریافت خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: طی این ۵۰ جلسه برگزار شده ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا حدود ۷۴۳ مصوبه به تصویب رسیده که برای اجرا به واحدهای زیربط ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: این جلسات به طور منظم و مکرر هر هفته برگزار می‌شود و وضعیت استان و مراکز ارائه دهنده خدمت در بخش درمانی و بهداشت رصد و مشکلات و معضلاتی که با آن مواجه هستیم، در مورد آن ارائه راهکار و تصمیم‌گیری می‌شود.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

۱۴۴ آزمایش کرونا در استان انجام و ۳۰ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد که از این تعداد مبتلای جدید به کرونا، پنج نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و  ۲۵ نفر با نمونه‌گیری سرپایی شناسایی شدند.

اکنون ۱۳۶ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری هستند و از این تعداد ۳۷ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند و هشت نفر از مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

براساس آخرین رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی، هشت شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و سه شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.