شناسهٔ خبر: 45879470 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

باید به زبان فرهنگ و هنر با دنیا سخن بگوییم   

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر این که باید با دنیا، به زبان فرهنگ و هنر سخن بگوییم، گفت: هم اکنون دنیا، دنیای سیاست نیست، بلکه دنیا بر مدار فرهنگ و هنر در حرکت است و اگر از این قافله عقب بمانیم، نخواهیم توانست اندیشه‌ی خود را به جهانیان تبیین کنیم.

صاحب‌خبر -

سیدقاسم ناظمی در مراسم تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و همچنین رونمایی از "نماهنگ ایرانیم"، با تقدیر از عوامل تولید این نماهنگ، اظهار کرد: موسیقی از هنرهایی است که پیچیدگی، کشف و شهود آن برای همه قابل لمس نبوده و کسانی که با موسیقی زیسته‌اند می‌توانند در مورد پیچیدگی و ابعاد و زوایای آن سخن بگویند.

وی، موسیقی ایرانی را میراثی گرانبها در دستان هر ایرانی برشمرد و گفت: اگر میراث‌دار خوبی برای این سرمایه‌ی عظیم نباشیم و فرصت رشد و بالندگی این هنر را فراهم نکنیم، جایگاه و ارزشهای جاری آن از آسیب‌ها مصون نخواهد ماند.

وی ادامه داد: رسالت هنرمندان عرصه موسیقی تنها به همراهی تام با سلیقه مردم منتهی نمی‌شود،‌ بلکه درواقع باید ذائقه‌ و سلیقه‌ی مخاطب در این هنر ارتقا یابد و اگر هنرمندی، سطح هنر خود را به دلیل سلایق افراد مختلف پایین بیاورد، قطعا آثاری که خلق می‌کند، در دنیا و البته در اذهان مردم تاثیرگذار و ماندگار نخواهد بود.

ناظمی با اشاره به تاثیر تکنولوژی در پخش سریع یک موسیقی در سراسر جهان و فضای رقابتی حاصل از آن، گفت: در این فضای رقابتی باید بتوانیم با بهره‌گیری از ابزار هنر در دنیا حرف خودمان را بزنیم.

وی ادامه داد: ما به جز موسیقی ایرانی که برای ما افتخار است، یک موسیقی فاخر دیگری هم در اختیار داریم و آن موسیقی آذربایجانی است که موسیقی ملی و منطقه‌ای ما محسوب می‌شود و باید از این گنجینه‌ی ارزشمند نیز به خوبی پاسداری کنیم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه باید در این زمینه عرصه را برای آیندگان و جوانان مستعد فراهم کنیم، گفت: دررابطه با گسترش و تعمیق موسیقی فاخر، آموزش باید جزو اصلی‌ترین رویکردها باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید با دقت نظر، فضایی را برای هنرمندان جوان این عرصه فراهم کنیم که از جایگاه شخصیتی و هنری والایی برخوردار باشند، ادامه داد: باید فرصت مناسب و برابری برای تمامی هنرمندان فراهم شود تا در فضای هنری کشور، آثاری که خلق می‌کنند را ارائه کنند و برای محقق شدن این مسئله، باید تشکل‌های هنری ایفاگر نقش شایسته‌ای باشند.

آذربایجان‌شرقی از پتانسیل خوبی در حوزه‌ی موسیقی برخوردار است

رییس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه آذربایجان‌شرقی از پتانسیل خوبی در حوزه‌ی موسیقی برخوردار است، از رونمایی "نماهنگ ایرانیم" به عنوان یکی از وسیع‌ترین طرح‌های حوزه موسیقی آذربایجانی خبر داد.

غلامرضا میرزازاده گفت: بیش از یک سال است که ویروس کرونا، فعالیت‌های هنری و فرهنگی را بسیار محدود کرده و در این شرایط، لازم بود که فعالیت‌های ما به شکل دیگری ادامه یابد؛ هر چند در این زمینه سختی زیادی را تحمل کرده و بسیاری از هنرمندان در مباحث معیشتی دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: در اوایل سال 99، تعدادی کنسرت‌های آنلاین برگزار کردیم که استقبال بسیار خوبی نیز از آن‌ها به عمل آمد؛ هر چند به خاطر مسائل مالی نتوانستیم این روند را ادامه دهیم که امیدواریم دوباره عزم راسخی برای برگزاری این کنسرت‌ها وجود داشته باشد.

وی با اشاره به شرکت جوانان استان در چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: این جشنواره، فراگیرترین و معتبرترین جشنواره کشور در حوزه موسیقی محسوب می‌شود و در این دوره، 95 داور به طور تخصصی، بین شرکت کنندگان داوری می‌کردند که سه نفر از این داوران از آذربایجان شرقی و شهر تبریز بودند.

رییس انجمن موسیقی استان ادامه داد: در این جشنواره، 52 نفر از استان آذربایجان شرقی به مرحله نهایی راه یافتند و از بین آن‌ها 27 نفر حایز رتبه شدند که این آمار نشان می‌دهد، شهر و استان ما دارای پتانسیل خوبی در حوزه موسیقی است.

وی با اشاره به رونمایی از "نماهنگ ایرانیم" نیز گفت: این طرح در زمان زنده یاد محمدپور، مدیر کل فقید استان و با پیگیری ایشان کلید خورد که پس از بررسی 10 شعر ارسال شده، اشعار استاد محمد رنجی برای ساخت این نماهنگ انتخاب شد.

وی با بیان اینکه این نماهنگ، پتانسیل‌های موسیقی آذربایجان را به خوبی نشان می‌دهد و می‌توان به جرات گفت که تاکنون در موسیقی آذربایجانی، کار وسیعی به این میزان انجام نشده بود، ادامه داد: این اثر در پنج استان تصویربرداری شده و هشت خواننده دارد و در آن از سازهای معمول موسیقی آذربایجان استفاده شده است.

میرزازاده، از نقش آفرینی 50 نفر از هنرمندان استان در طی هشت ما برای تولید اثر خبر داد و گفت: امروز شاهد رونمایی از این نماهنگ بودیم که این اثر از طریق صداوسیما و دیگر شبکه‌های مجازی پخش خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در این آیین از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان تجلیل شد و همچنین از "نماهنگ ایرانیم" رونمایی و از عوامل تولید این نماهنگ تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام