شناسهٔ خبر: 45879315 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

دریافت واکسن بدون نوبت برخی نمایندگان مجلس لبنان جنجال آفرید

تهران – ایرنا - رسانه‌های لبنانی از استعفای رئیس کمیته ملی واکسن کرونا در لبنان پس از افشای رسوایی استفاده بدون نوبت برخی نمایندگان مجلس این کشور از واکسن کرونا خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «عبدالرحمن البزری»، رئیس کمیته ملی واکسن کرونا در لبنان، در مصاحبه با شبکه لبنانی «ال بی سی آی» (LBCI) گفت که در نشست مطبوعاتی که به زودی برگزار خواهد شد استعفای خود را اعلام می کند.

او علت استعفای خود را تزریق واکسن به برخی نمایندگان مجلس بدون مجوز کمیته ملی واکسن کرونا عنوان کرد.

پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» در این باره نوشت که رسانه های لبنانی خبر دادند که شماری از نمایندگان و کارمندان مجلس لبنان که سن آنان بالای ۷۵ سال بوده واکسن کرونا دریافت کرده اند.

در واکنش به این خبرها، «ساروج کومار»، مدیر منطقه ای بانک جهانی، تأکید کرد که این موضوع خلاف طرح مورد توفق لبنان با بانک جهانی بوده است.

او گفت که این تخلف از توافق های انجام شده درباره تزریق عادلانه و منصفانه واکسن کرونا است.

مدیر منطقه ای بانک جهانی افزود که قرار پیشین این بوده که همه برای دریافت واکسن منتظر نوبت بمانند.

پیش از این همزمان با رسیدن نخستین محموله واکسن فایزر به لبنان، بانک جهانی که هزینه تهیه این محموله را پرداخت کرده اعلام کرد که بر روند استفاده از آن به دقت نظارت خواهد کرد.

به گزارش «النهار»،«فرید بلحاج»، نایب رئیس مجموعه بانک جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا، تأکید کرد که این واکسن ها باید به مصرف کادرهای درمان و شهروندان بالای ۶۵ سال برسد و بانک جهانی با همکاری صلیب سرخ روند توزیع عادلانه و شفاف آنها را زیر نظر خواهد داشت.

وزارت بهداشت در دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کرد که ۲.۱ میلیون دوز واکسن فایزر خریداری کرده که در دوره ای یک ساله به لبنان تحویل داده خواهد شد که نخستین محموله آن اواخر بهمن گذشته در ۲۸ هزار دوز به لبنان تحویل داده شده است.

«حمد حسن»، وزیر بهداشت در دولت مستعفی لبنان، از شرکای بین المللی برای کمک به لبنان بابت تهیه این واکسن قدردانی کرد.

او گفت که رسیدن این محموله به طور دقیق و مشخص یک سال پس از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در لبنان موجب خوشحالی مردم شده است.

نخستین محموله واکسن ویروس کرونا با کمک بانک جهانی ۲۵ بهمن ۹۹ وارد لبنان شد.

تارنمای خبری «سوئیس اینفو» (swissinfo ) در این باره نوشت که بانک جهانی از نزدیک بر فرآیند ایمن سازی (واکسیناسیون) در لبنان نظارت دارد تا مطمئن شود که دوزهای واکسن کرونا به افرادی که  نیاز بیشتری به دریافت آن دارند، تزریق می‌شود.  

بر اساس این گزارش، محموله‌ای شامل تقریبا ۲۸ هزار و ۵۰۰ دوز از واکسن «فایرز بیو ان تک» وارد فرودگاه بیروت شد که نخستین محموله از مجموع دو میلیون و ۱۰۰ هزار دوزی است که وزارت بهداشت این کشور قرارداد آن را با این شرکت منعقد کرده است. پیش‌بینی می‌شود که سایر محموله‌های واکسن کرونا ظرف یک سال به لبنان ارسال شود.

هدف از برنامه ایمن سازی کاهش فشار بر بیمارستان‌های لبنان است که در سال گذشته با بحران شدید مالی و انفجار مهیب بیروت مواجه بودند و اکنون با یکی از بالاترین میانگین‌های ابتلا به ویروس کرونا در منطقه مواجه هستند.

بانک جهانی برای تامین هزینه خرید واکنس کووید – ۱۹ مبلغ ۳۴ میلیون دلار از طرح بهداشت جاری در لبنان را برای کمک به این کشور و تامین هزینه ایمن سازی اختصاص داد.

«فرید بلحاج» معاون رئیس بانک جهانی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در توئیتر خود نوشت که ما از نزدیک بر فرآیند توزیع عادلانه و شفاف واکسن کرونا در لبنان نظارت خواهیم داشت .

بانک جهانی اعلام کرد که به منظور نظارت بر فرآیند ایمن سازی با سازمان صلیب سرخ لبنان توافقنامه‌ای را امضا کرده است.

«حمد حسن» وزیر بهداشت دولت پیشبرد امور در لبنان در گفت وگو با خبرنگاران در فرودگاه بیروت گفت: رسیدن نخستین محموله بعد از تقریبا یک سال از شناسایی اولین شخص مبتلا به ویروس کرونا در لبنان آرزویی بود که به واقعیت تبدیل شد.

وی با اشاره به این مطلب که واکسن ها به همه افراد در سراسر کشور خواهد رسید، سعی کرد تا نگرانی ها در خصوص اینکه مبادا سیاست‌مداران با سوء استفاده از نفوذ خود نوبت شان در فرآیند ایمن سازی را به جلو اندازند، از بین ببرد.

حسن همچنین گفت که رئیس جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان و نخست وزیر به منظور تشویق دیگران نخستین دوز را دریافت خواهند کرد.

لبنان قراردادی برای دستیابی به تقریبا دو میلیون و ۷۰۰ هزار دوز از برنامه جهانی «کوواکس» (COVAX) منعقد کرده است.

مقامات لبنانی اعلام کردند که گفت وگو برای دستیابی به تقریبا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز از واکسن «استرازنکا» نیز در جریان است.

بر اساس قراردادهایی که تاکنون لبنان منعقد کرده تقریبا نیمی از جمعیت شش میلیون نفری این کشور که دستکم یک میلیون نفر آنها پناهجوی سوری هستند، واکسن دریافت خواهند کرد.

با توجه به کارنامه ضعیف دولت لبنان در موضوع فساد، نگرانی های گسترده ای نزد افکار عمومی این کشور درباره توزیع واکسن و احتمال سودجویی برخی گروه ها از آن ایجاد شده است.

این نگرانی ها با توجه به گزارشی که به تازگی چند رسانه لبنانی درباره فروش محموله های آرد اهدایی از جانب عراق و آمریکا در بازارهای سیاه منتشر کرده اند، بسیار بحث برانگیز شده است.