شناسهٔ خبر: 45869158 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار مراغه احیای پایگاه رصدخانه را خواستار شد

مراغه - ایرنا- معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه در آیین آغاز به کار بنیاد مراغه‌شناسی و رونمایی از کتاب آثار فرهنگی هنری موزه ایلخانی ایران، احیای پایگاه رصدخانه را خواستار شد. 

صاحب‌خبر -

سیدعلی موسوی شامگاه سه‌شنبه در حضور رییس کمیته ملی موزه‌های ایران و مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، پیشینه تاریخی مراغه را توصیف و اهمیت ایجاد موزه‌های تخصصی از جمله موزه نان، موزه نجوم، موزه فسیل، موزه مفاخر آموزش و پرورش، موزه در حال اجرای علوم در دانشگاه مراغه و موزه مصوب سلامت را یادآوری کرد. 

وی اظهار داشت: مراغه از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده و از گذشته‌های دور تاریخی تا دوران معاصر، آثار ارزشمندی را در خود و موزه‌های ایران و جهان جا داده است.

وی ادامه داد: تعلق داشتن مراغه به یکی از سه ناحیه شناخته شده برای سکونت انسان‌های نخستین از دوران پیش از تاریخ و مربوط به عصر پارینه سنگی، قرار گرفتن در کانون تمدن‌های اولیه پیش از حکومت ماد، نسبت دادن جایگاه ماد به «ماداوا» و همچنین وجود معبد مهر نشان از جایگاه و خاستگاه تمدن حوزه فرهنگی این شهر در دوران پیش از اسلام ایران دارد. 

فرماندار مراغه بیان کرد: تداوم همین روند در تمام دوران پس از اسلام و سرچشمه چندباره فرهنگ معماری ایران از مراغه و مرجعیت منحصربفرد معماری آن در دوران سلجوقی، ایلخانی و صفویه و نهضت ترجمه و نشر عصر ایلخانی، گواه استقرار و استمرار تمدنی و جریان پویای پدیده‌های هنری در چشم‌انداز فرهنگی گذشته‌های تاریخی مراغه بوده است. 

وی افزود: تاریخ و تمدن مراغه استمراری به بلندای سهند و جریانی پابه‌پای صوفی‌چای داشته و همواره خاستگاه ابداعات خلاقانه هنری و رویدادهای بزرگ فرهنگی بوده است و حاصل این کارکرد وجود منابع ارزشمند معماری در محدوده فرهنگی و تاریخی بافت قدیمی شهر، ثبت رویدادهای مختلف فرهنگی در عرصه ملی و بین‌المللی و تاسیس تنها موزه ایلخانی ایران در این شهر است. 

وی با اشاره به اینکه تجلی همین تاریخ و تمدن، منطقه مراغه را به موزه بزرگی تبدیل کرده، تصریح کرد: عناصر معماری، مظاهر فرهنگی و جلوه‌های تمدن این شهر معرف فرهنگ و هنر این منطقه است. 

موسوی اظهار داشت: جاذبه‌های هنری و گردشگری بی‌‍نظیری چون معبد مهر، مساجد چوبی، کلیسای هوانس، رصدخانه، گنبد سرخ، گنبد کبود، گنبد غفاریه، سراهای متعدد و موزه‌های آن و همچنین وقایع و برنامه‌های بزرگ ثبت شده از شخصیت‌های مراغه در فهرست رویدادهای یونسکو، همواره نام این شهر را در عرصه بین‌المللی زنده نگاه داشته است.

وی اضافه کرد: از جمله این رویدادها می توان به سال جهانی رصدخانه مراغه در ۲۰۰۸ میلادی، هشتصدمین سال تولید خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۲۰۰۱، هفتصدوپنجاهمین سال زندگی فعال خواجه نصیرالدین طوسی در ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، ششصدمین سال زندگی فعال عبدالقادر مراغی در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و برنامه‌های بزرگداشت و نکوداشت شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و هنری نظیر اوحدی مراغه‌ای، استاد کریمی، استاد حیدر عباسی و دهها مورد دیگر اشاره کرد.

وی بیان کرد: امروز در کنار موزه ایلخانی، موزه فسیل شهرستان، موزه مفاخر آموزش و پرورش، موزه در حال اجرای علوم در دانشگاه مراغه و موزه مصوب سلامت در این شهرستان نیاز به توجه دارد. 

فرماندار مراغه تصریح کرد: موزه نجوم و ساختمان پلانتاریوم با توجه به خرید این دستگاه، نیاز به تخصیص اعتبار برای احداث ساختمان دارد و ما درخواست احیای پایگاه رصدخانه مراغه را داریم، پایگاهی که راه‌اندازی آن دارای مصوبه است.

موسوی همچنین اضافه کرد: با توجه به وجود موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه، وجود هنرستان قدیمی کشاورزی مراغه که در سال ۱۳۴۸ با همکاری بین‌المللی و با پیگیری سازمان ملل تویز پنج نفر از کارشناسان بلژیکی تاسیس شد و همچنین اینکه مراغه انبار غله جنوب استان می‌باشد، نیاز به ایجاد موزه نان در شهرستان احساس می‌شود. 

به گزارش ایرنا پیام تصویری امام جمعه مراغه و عضو مجلس خبرگان رهبری که به دلیل حضورش در اجلاسیه مجلس خبرگان در تهران حضور داشت، در این آیین پخش شد. 

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی نیز در این پیام تصویری توجه بیش از پیش مسوولان و تحقق وعده «مراغه شهر موزه‌ها» را خواستار شد.

همچنین در این آیین کتاب آثار فرهنگی هنری موزه ایلخانی نوشته «ناصر دبیر» رونمایی و بنیاد مراغه‌شناسی نیز در دانشگاه مراغه و به ریاست رییس این مرکز آموزش عالی آغاز به کار کرد.

در حاشیه این آیین نیز «بهروز مظاهری» از نقاشان برجسته منطقه یک اثر هنری به سبک سیاه قلم از خواجه نصیرالدین طوسی را به مناسبت روز بزرگداشت این دانشمند خلق کرد.