شناسهٔ خبر: 45858551 - سرویس استانی
منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

گزارش بسیج از چالش های پیش رو در قزوین؛

بودجه شهرمینودری در صحن پارلمان شهری

با توجه به وضعیت بحرانی کرونا و کاهش درآمدها به نظر می رسد بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی شهر قزوین برای تحقق با چالش جدی مواجه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بسیج، بودجه ۱۴۰۰شهرداری قزوین با ۱۲۰۰میلیارد تومان به شورای شهر تسلیم شد، بوودجه شهر قزوین در سال های ۹۷،۹۸ به ترتیب ۷۹۰ و ۹۰۰میلیارد تومان تصویب شد که ۶۲ و ۵۳درصد محقق یافت.با توجه به وضعیت بحرانی کرونا و کاهش درآمدها به نظر می رسد بودجه ۱۲۰۰میلیارد تومانی شهر قزوین برای تحقق با چالش جدی مواجه شود.

بودجه در حقیقت پیش بینی در قالب طرح و برنامه برای درآمد و هزینه است که در ۲بخش جاری و عمرانی مصرف می شود. شهر قزوین در طول سالیان متمادی که تشکیل شورا را تجربه کرده است همواره بودجه ای را تخصیص دادند که با منابع درآمدی هم خوانی نداشته است، در خوشبیانه ترین حالت اگر شهرداری بتواند ۶۲درصد را مانند سال۹۷محقق کند ۵۰ درصد صرف هزینه کرد جاری می شود و تنها۱۲درصد برای مصارف عمرانی،زیرساختی و سرمایه گذاری باقی می ماند.
با توجه به کسری بودجه هرساله و بدهی های شهرداری بررسی دقیق،کارشناسی و بودجه شفاف را برای شهر در نظر بگیرند.

 

بودجه در بخش عمرانی و زیرساختی به سمت سرمایه گذاری برود

رقیه نانگیر کارشناس برنامه و بودجه در خصوص بودجه ریزی به خبرنگار ایمنا می گوید: کسری بودجه الزاما همیشه بد نیست، زیرا منابع و مصارف آن دیده می شود تا بتوان در چشم انداز و پیش بینی ها در لایحه بودجه، شهر را اداره کرد.

او می گوید: بخش بزرگی از بودجه ها برای مصارف جاری هزینه می شود که در سخت ترین شرایط مالی نیاز است به آن عمل شود.مانند پرداخت حقوق کارکنان را نمی شود در طول سال کنار گذاشت. وقتی صحبت از کسری بودجه می شود ذهن ها ناخودآگاه به سمت بدهی و ورشکستگی می رود که اینگونه نیست.وقتی شما از منبعی برای یک پروژه وام می گیرید شاید در چند سال بدهکار باشید و فشار زیادی را تحمل کتید وقتی سرمایه گذاری هدفمند صورت گیرد پس از چند سال ارزش افزوده ای که ایجاد می کند می تواند تمام بدهی و سود را باز پرداخت کند و مبلغ کلانی سود در اختیار شما قرار دهد.

نانگیر می گوید: در خصوص وام و کسری بودجه اگر سرمایه گذاری هدفمند در منابع صورت گیرد در بلند مدت می تواند ارزش افزوده ای ایجاد کند که چند برابر بازدهی داشته باشد که در بخش املاک نمود عینی دارد.

کارشناس برنامه و بودجه می گوید: اگر با آگاهی از میزان تحقق بودجه منابعی را در نظر بگیریم که نتوان مصارف و هزینه کرد جاری را تامین کند مشکلات حاد ایجاد می شود. بخش ها و زیر ساخت های عمرانی به چالش کشیده می شود. بنابراین بودجه باید به واقعیت نزدیک باشد سرمایه گذاری ها و هزینه کردها واقعی تر و با کسری کمتری مواجهه می شود. کسری بودجه اگر به سمت سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت پیش برود ارزش افزوده ایجاد می کند که بیشتر از هزینه کرد سود آوری خواهد داشت.

شهری پاک با حمل و نقل عمومی پاک

سیاوش طاهرخانی شهردار قزوین بودجه ۱۲۰۰میلیارد تومانی قزوین را با ۳۰درصد رشد نسبت به بودجه سال ۹۹تقدیم شورا کرد و از برجستگی های لایحه بودجه ۹۹می گوید: قزوین باید شهری ایمن و تاب آور باشد. شهری متعادل و باکیفیت زندگی مطلوب که حمل و نقل عمومی پاک یکی از شاخصه های شهر با کیفیت هستند.

طاهرخانی تصریح کرد: «اولویت بندی و هدایت بودجه به سوی نیازهای اساسی شهر» را از اصلی ترین بارزه های بودجه سال آینده شهرداری می باشد و با موضوعاتی که در بودجه امسال مد نظر قرار گرفته، منابع مالی برای مصارف بهینه تخصیص یافته می‌شود.

باز پرداخت دیون کامل شهرداری به بانک شهر و اتمام طرح های نیمه تمام

وی همچنین تاکید کرد که شهرداری در بودجه سال آینده در پی تنوع بخشی به منابع پایدار است و در همین راستا صرفه جویی در هزینه‌های عمومی و مدیریت شهری را سرمشق قرار خواهد داد تا بتواند امکان بازپرداخت کامل

 

رشدی ۳۰درصدی بودجه۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹

فرج الله فصیحی رامندی رییس کمیسیون مالی شورای شهر قزوین در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ به خبرنگار ایمنا می گوید: بودجه ۱۲۰۰میلیارد تومان منابع و مصارف دیده می شود، سال ۹۷ بودجه ۷۹۰میلیارد تومان که ۶۲درصد محقق شد و در سال ۹۸به عدد ۹۰۰میلیارد تومان ۵۲درصد محقق شد. سوال ما این است که آقای شهردار! وقتی در خوشبینانه ترین حالت ۶۲ و ۵۲درصد توانستیم محقق کنیم در ایام کرونا که بسیاری از درآمدهای شهرداری کاهش یافته و منابع پایدار با چالش مواجهه شده است رشد ۳۰درصدی بودجه را نسبت به سال گذشته…