شناسهٔ خبر: 45366377 - سرویس سیاسی
منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

تحلیل محمد هاشمی از فضای انتخابات پیش‌رو و تعداد کاندیداهای جناح‌ها

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: تصور می‌کنم هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا با در میان خود به اجماع می‌رسند و در نهایت هیچ جناحی با بیش از یک نامزد وارد انتخابات نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم بحث اهمیت مشارکت حداکثری مردم بیشتر می‌شود و از آنجایی که در انتخابات مجلس یازدهم میزان مشارکت به قدر دوره‌های پیشین انتخابات نبود، این نگرانی وجود دارد که شاید در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 هم شاهد چنان شرایطی باشیم.

 

محمد هاشمی‌رفسنجانی درباره عواملی که می‌تواند منجر به افزایش مشارکت مردم شود، گفت: «انتخابات صحنه رقابت است و اگر رقابت وجود نداشته باشد و جناح‌های سیاسی از امکانات یکسانی برخوردار نباشند و نتوانند مانند نامزدهای مورد قبولشان را به مردم عرضه کنند، عملا انتخابات از ماهیت اصلی خود خالی می‌شود. اگر چنین حالتی فراهم شود، مردم اعتماد می‌کنند و پای صدوق می‌آیند زیرا نامزد مورد نظرشان در صحنه است اما اگر نامزدهای یک جناح ردصلاحیت شوند، طبیعی است که مردم هم بگویند وقتی نامزد مورد درخواست ما حضور ندارد، دلیلی برای رأی‌دادن وجود ندارد». 


او ادامه داد: «نکته دیگری که در این دوره از انتخابات می‌تواند به تحقق مشارکت حداکثری کمک کند، افزایش زمان برگزاری انتخابات است. اکنون که بحران کرونا فراگیر است مردم میان جان و سلامتی خود و انتخابات، حتما سلامتی‌شان را انتخاب می‌کنند اما اگر نهادهای مسئول زمان برگزاری انتخابات را مثلا به دو روز یا حتی به یک هفته افزایش دهند، به دلیل کم‌شدن تجمع در حوزه‌های رأی‌گیری مردم بیشتر در انتخابات شرکت می‌کنند».

 

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا تعدد نامزدها در جبهه اصلاحات یک خطر محسوب می‌شود یا یک فرصت، بیان کرد: «تعدد نامزدها باید وجود داشته باشد تا شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهد اما بعد از مشخص‌شدن نتایج صلاحیت‌ها باید از میان نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده موجود، بر یک نفر شود. من تصور می‌کنم هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا با در میان خود به اجماع می‌رسند و در نهایت هیچ جناحی با بیش از یک نامزد وارد انتخابات نمی‌شود».

 

او درباره میل مردم به شرکت در انتخابات فارغ از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها و شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: «مردم علی‌رغم تمام دلخوری‌هایی که دارند و فشارهای اقتصادی‌ای که تحمل می‌‎کنند، در نهایت در انتخابات شرکت می‌کنند اما در عین حال باید انگیزه‌ هم برای آنها ایجاد کرد. حتما یکی از مهم‌ترین انگیزه‌‌ها تأییدصلاحیت همه سلیقه‌های سیاسی در انتخابات است. حالا اینکه یک عده تلویزیون‌های خارجی و معاندان تبلیغ می‌کنند که مردم دیگر دلبستگی به نظام و انقلاب ندارند، مهم نیست زیرا آنها همیشه و پیش از هر انتخابات چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند؛ مهم این است که مردم انقلاب‌شان را دوست دارند و امیدواریم مسئولان هم برای تحقق مشارکت حداکثری فضای انتخاباتی را باز کنند».

 

هاشمی رفسنجانی در پایان درباره نقش و جایگاه کنونی سید محمد خاتمی در میان اصلاح‌طلبان هم گفت: «به نظر من آقای خاتمی هنوز میان اقشار مختلف چهره محبوبی است و اگر خودش بخواهد می‌تواند در این دوره انتخابات نیز منشأ اثر باشد».

 

منبع: نامه‌‌نیوز