شناسهٔ خبر: 45293182 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس شورای شهر کرج:

موضوع کاهش اختیارات شوراها به شورای نگهبان منعکس شد

کرج - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به محدودیت اختیارات شوراهای اسلامی شهر کشور در بخش لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گفت : این موضوع شورای نگهبان منعکس شد.

صاحب‌خبر -

اکبر سلیم نژاد روز یکشنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر کرج  افزود:  به منظور حفظ و رعایت حقوق قانونی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اختیارات شوراهای اسلامی شهر در مواد لایحه مالیات بر ارزش افزوده، روسای کلانشهرهای کشور با انتشار بیانیه ای به اصلاحیه نحوه عوارض ارزش افزوده اعتراض کردند.

وی  با  اشاره به دیدار روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور با  عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در این دیدار دغدغه ها و دیدگاه های موجود در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده و تبعات آن بر استقلال شوراها و تهدید منابع درآمدی شهرداری ها بررسی شد و خواستار حمایت شورای نگهبان از شوراهای اسلامی در این ارتباط شدیم که وی نیز قول مساعد دادند.

رییس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح قانون «مالیات بر ارزش افزوده» اختیارات تعیین عوارض شهری را به وزارت کشور محول کرده است، تصریح کرد: در این نشست که درخصوص مصوبه قانون مالیات بر ارزش افزوده و کاهش اختیارات شورای شهر برگزار شد حسب جمع بندی صورت پذیرفته مقرر شد کارگروهی حقوقی متشکل از شوراهای اسلامی کلانشهرها و شورای عالی استانها و پژوهشکده شورای نگهبان برای بررسی دقیق تر موضوع تشکیل شود.

سلیم نژاد با تاکید بر اینکه اخذ عوارض محلی باید به شوراهای اسلامی واگذار شود، بیان داشت: در لایحه اصلاحی قانون مالیات بر ارزش افزوده بر خلاف قانون کنونی، اختیار وضع عوارض محلی از شوراها گرفته شده است.
وی یادآور شد: بندهایی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده درآمدهای شهرداری‌ها را با خطر جدی مواجه می‌کند و به طور قطع درآمد پایدار شهرداری ها به شدت با خطر جدی مواجه می شود بطوریکه با کاهش درصد سهم شهرداری ها و حذف نقش معتمدین مردم و شوراهای اسلامی شهر در سیاستگذاری عوارض های قانونی شهر باید شاهد کاهش درآمد شهرداری ها و دهیاری ها و همچنین چالش جدی در امور اداره شهرها باشیم.

برخی مناطق شهری کرج از تخلفات ساختمانی چشم پوشی می کنند

 رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای شهر کرج  در نشست شورای شهر گفت:  برخی شهرداران مناطق  کرج چشم خود را به روی تخلفات ساخت و سازهای غیر مجاز بسته اند.

 احد رسولی  به بازدید از سطح مناطق  شهری چهار، پنج و ۶  کرج  اشاره کرد و اظهار داشت: طی بازدیدی که صورت گرفت، ساخت و سازهای غیرمجاز با سطح اشغال بالای ۸۰ الی ۹۰ درصد با تراکم بالا و اضافه طبقاتی از ۶ الی هشت طبقه را شاهد بودم.

خزانه دار شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: چنین تخلفاتی در این مناطق چگونه اتفاق افتاده و چرا شهرداران مناطق چشم خود را به روی این تخلفات بسته اند؟

رسولی بیان داشت: در خصوص تخلفات ساخت وسازهای غیرمجاز برنامه شهرداری چیست؟ در این راستا ازشهردار درخواست دارم تا گزارش کاملی از میزان تخلفات ساختمانی از سال ۹۶ تاکنون به اینجانب ارسال کنند.

رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای شهر کرج در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجموعه ضوابط و دستورالعمل های نورپردازی و مبلمان شهری و نیز مجموعه شرح خدمات و دستورالعمل های ساماندهی منظر شهری جزو مصوبات کمیسیون شهرسازی و معماری و بافت های فرسوده بوده که تعدادی از اعضاء شورای شهر به عدم تصویب چنین مستنداتی اشاره داشتند.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبات در ششمین جلسه کمیسیون در دی ماه سال ۹۷ برگزار شد که اعضاء با کلیات آن موافقت و به تائید یکصد و بیستمین جلسه شورای اسلامی رسیده است.

رسولی بیان کرد: امیدوار است این پکیج در سرلوحه برنامه های شهرداری در حوزه های مرتبط قرار گیرد و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اداره کل سیما و منظر ، معاونت معماری و شهرسازی و نیز سازمان سیما و منظر در این خصوص ارائه شود.