شناسهٔ خبر: 45292325 - سرویس سیاسی
منبع: خانه ملت | لینک خبر

عباسی در نشست هیأت نمایندگان دوره نهم اتاق بازرگانی ایران:

پیشنهاد تفکیک سهم وزارت نیرو از هدفمندی یارانه در بودجه 1400/دعوت از فعالان بخش خصوصی برای حضور در بخش انرژی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به دعوت کمیسیون متبوعش از فعالان بخش خصوصی و تشکیل اتاق‌های فکر مشترک گفت: علم و فناوری زیربنای تولید و ثروت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، فریدون عباسی دوانی در یازدهمین نشست هیأت نمایندگان دوره نهم اتاق بازرگانی ایران گفت: تثبیت سیاسی نظام را بعد از انقلاب اسلامی با حضور مردم در انتخابات های متعدد داشتیم و تثبیت سرزمینی را در کشور با حماسه سوم خرداد، پس از آزادی خرمشهر داشتیم و امروز دورانی را سپری می کنیم که دوران تثبیت علمی و فناوری است لذا در این دوران شاهد شهادت‌ دانشمندان علمی هستیم و باید در راستای آینده تمدن‌ساز حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه، علم و فناوری زیربنای تولید و ثروت است،افزود: آثار رشد علمی را در سال‌های اخیر مشاهده کردیم و در مورد تولید ثروت با توجه به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران هنوز به وضعیت باثباتی نرسیدیم، ما باید از علم در جهت ثروت استفاده بیشتر کنیم و همه را به سمت تمدن نوین اسلامی پیش ببریم که این اقدام بدون هنر ممکن نیست، هنرمندان با این انقلاب همکاری کردند و بدون نظر هنرمندان در تولید ثروت موفق نخواهیم شد.

وی گفت: هر تمدن دارای ایدئولوژی است لذا بدون ایجاد فرهنگ و توجه به جامعه فرهنگی – هنری تحول رخ نمی‌دهد، همان طور که به بخش خصوصی بها می‌دهیم باید به بخش فرهنگی نیز اهمیت دهیم؛ در همین راستا از ابتدای کار مجلس یازدهم در کمیسیون انرژی از فعالان بخش خصوصی دعوت کردیم و اتاق‌های فکر مشترک تشکیل دادیم.

عباسی معتقد است دستاوردها باید به نوعی رقم بخورد که با تغییر دولت‌ها اتفاق خاصی رخ ندهد، قوه مجریه نباید تئوری‌سازی کند بلکه باید بر مبنای ایدئولوژی‌ها عمل کند و مجلس برای آن ریل‌گذاری کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما برای تدوین برنامه 5 ساله هفتم توسعه با اتاق‌های فکری مشترک و با توجه به اسناد بالادستی مقدمات را فراهم خواهیم کرد. در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1400 نیز پیشنهادهای خوبی به صورت مشترک ارائه شده که امیدواریم درصد خوبی از آنها اجرایی شود.

وی ضمن دعوت از فعالان بخش خصوصی در حوزه انرژی و ارائه نظراتشان به مجلس گفت: وضعیت برق کشور نگران‌کننده است، خاموشی‌های اخیر جزئی هستند اما همین موضوعات هم نباید تکرار شوند زیرا در چرخه اقتصاد تأثیرگذارند. ما با سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو هماهنگی‌هایی را انجام دادیم و در بودجه سال 1400 سهم وزارت نیرو را از هدفمندی یارانه جدا کردیم. این پیشنهاد جهت کارآمدسازی مطرح شده و تقاضا می‌کنیم برای واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی کمک کنید.

عباسی عنوان کرد: تأمل و استفاده از نظرات کارشناسان برای تعیین قیمت واقعی حامل‌های انرژی ضروری است تا شاهد تکرار حوادثی مانند آبان 98 نباشیم از این رو ما باید قیمت‌ها را به صورت تدریجی واقعی کنیم. حمایت از بخش‌های تولیدی نیاز به قانون‌های تاریخ‌دار است در غیر این صورت دولت‌ها و مجلس‌های مختلف آن را تغییر می‌دهند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: مباحث بالادستی و پایین‌دستی در نفت و گاز و پتروشیمی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، ما برای افزایش رفاه مردم باید به صنایع بالادستی بپردازیم، از این رو دیپلماسی انرژی و پارلمانی را در مجلس دنبال کردیم و مذاکراتی را با همسایگانمان شروع کردیم تا از دریچه دیپلماسی اقتصادی مسائل را دنبال کنیم. برق هسته ای نیز دارای اهمیت بسیار است، برای پایداری شبکه و تنظیم فرکانس باید به اندازه مناسب از برق انرژی هسته‌ای استفاده کنیم./

پایان پیام